Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Vielä yksi kysymys, edustaja Vahasalo.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys uudeksi lukiolaiksi on paraikaa eduskunnan käsittelyssä. Lukion asemaa vahvistetaan yleissivistävänä, korkeakouluopintoihin tähtäävänä koulutuksena. Lukiokoulutus tulee rakentumaan kurssien sijasta opintopisteiden ympärille. Oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia toteutetaan. Näin nuorten kiinnostuksen kohteet otetaan paremmin huomioon. Uusi lukio on myös kansainvälisempi. Jokainen voi myös tutustua korkeakouluopintoihin ja työelämään. Se helpottaa opiskelualan valintaa. Kiitän opetusministeriä hyvästä työstä.
Esitykseen on kirjattu myös opiskelijoiden ohjausta ja tukea parantavia uudistuksia. Tukea lukiolainen totta tosiaan tarvitsee. Lukioissa olisi hyvä pitää huoli myös moniammatillisen tuen ja sosiaalipalveluiden saatavuudesta. Kysynkin teiltä, ministeri Saarikko: millaisiin toimiin hallitus on ryhtynyt lukiolaisten hyvinvoinnin turvaamiseksi?
Arvoisa puhemies! Lukioissa ja ylipäätään ottaen toisella asteella opiskelee väki, joka on Suomen tulevaisuuden työelämän ja hyvinvoinnin kannalta ratkaisevin joukko — näin rohkenen sanoa. Siksi tämäkin kysymys liikkuu lähellä sote-uudistusta ja sen yhteydessä tehtyä ratkaisua oppilashuollonkin kokonaisuudesta. Sen osalta linjattiin, että oppilashuollon vastuu jää vahvasti kuntiin, ja nyt lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman yhteydessä, jota kollegaministeri Grahn-Laasosen kanssa toteutamme, olemme tehneet koordinaatiotyötä ja varmistustyötä sille, että muodostuu silta kunnissa olevien oppilashuollon palveluiden, vaikkapa juuri kuraattori- ja psykologipalveluiden, ja toisaalta maakunnan sote-palveluiden välille. Oma erityinen huomioni kohdistuu kaikkien näiden toisen asteen opiskelijoiden terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden osalta aina mielenterveyspalveluiden vahvistamiseen.
Kysymyksen käsittely päättyi.
Kyselytunti päättyi.