Ehdotus
Ehdotuksen rakenne perustuu pelastuspalvelupolitiikan neljään
tärkeimpään lohkoon, jotka ovat ennaltaehkäisy,
valmius, avustustoimet ja ulkoinen ulottuvuus. Lisäksi
siinä annetaan määräykset rahoituskelpoisista
toimista.
Päätöksen on määrä tukea
jäsenvaltioiden välistä yhteistyötä kohti
tehokkaampaa ja yhtenäisempää lähestymistä katastrofien
hallinnassa. Tavoitteena on tehostaa ennaltaehkäisytoimia koskevien
EU:n poliittisten puitteiden merkitystä ja yhdistää ne
tehokkaasti valmius- ja avustustoimiin.
Valmiustoimien tärkein painopiste on parantaa avustustoimien
suunnittelua sekä tehostaa EU:n avustusvalmiuksia ja yleistä valmistautumista
laajamittaisiin katastrofeihin. Avunantoa ja onnettomuuksien torjuntaa
sekä EU:n sisällä että kolmansissa
maissa koskevan luvun tavoitteena on varmistaa entistä tehokkaammat
ja nopeammat avustustoimet.
Rahoitussäännökset on sisällytetty
omaan lukuun. Tukikelpoiset toimet on ryhmitelty yleisiin toimiin,
ehkäisy- ja valmiustoimiin sekä avustus- ja kuljetustoimiin.
Niihin sisältyy uusille toimille annettava tuki. Voimassa
olevan rahoitusvälineen kuljetuksille annettavaa tukea koskevia
säännöksiä on tarkoitus muuttaa
ja yksinkertaistaa. Rahoituksen ehtoja tarkistetaan lisäämällä yhteisrahoituksen
määrä enintään 85 prosenttiin
tukikelpoisista kokonaiskustannuksista ja rajoitetuissa tapauksissa
100 prosenttiin, jos määrätyt kriteerit
täyttyvät.
Uusissa säännöksissä annetaan
yhdelle jäsenvaltiolle mahdollisuus ottaa johtoasema ja
pyytää EU:n rahoitustukea operaatioihin, joihin osallistuu
useita jäsenvaltioita. Myös apua pyytävälle
vahinkoa kärsineelle jäsenvaltiolle annetaan mahdollisuus
pyytää unionin rahoitustukea sen alueen ulkopuolella
sijaitsevien avustusvalmiuksien kuljetukseen.
Rahoitustuen muotoja ja täytäntöönpanomenettelyjä muutetaan,
jotta kulut voidaan maksaa avustuksina, korvauksina, julkisina hankintasopimuksina
tai rahoitusosuuksina erityisrahastoihin. Avustusten ja julkisten
hankintasopimusten ollessa kysymyksessä hätäapuun
liittyviä operaatioita ei tarvitse sisällyttää komission
vuotuiseen työohjelmaan.
Komission ehdotus liittyy kiinteästi EU:n monivuotisesta
rahoituskehyksestä 2014—2020 käytäviin
neuvotteluihin, ja esimerkiksi rahoituspäätökset
ovat alisteisia rahoituskehyksen kokonaistasoon liittyvälle
ratkaisulle.
Komissio esittää ohjelman rahoitukseksi rahoituskehyskaudelle
513 miljoonaa euroa.
Ehdotuksen tarkemman sisällön osalta viitataan
valtioneuvoston kirjelmään.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto pitää komission ehdotusta uudeksi
päätökseksi unionin pelastuspalvelumekanismista
hyvänä lähtökohtana tuleville
neuvotteluille ja kannattaa nykyisten kahden neuvoston päätöksen
yhdistämistä yhdeksi unionipäätökseksi.
Valtioneuvosto tukee EU:n katastrofivalmiuksien kokonaisvaltaista
kehittämistä. Unionin on kyettävä vastaamaan
kaikenlaisiin luonnonkatastrofeihin ja ihmisen aiheuttamiin katastrofeihin
unionissa ja sen ulkopuolella tehokkaasti ja koordinoidusti kaikkia
tarvittavia välineitä hyödyntäen.
Joulukuun 2010 neuvoston päätelmien mukaisesti
komission ehdotus tulee nähdä osana laajempia
pyrkimyksiä vahvistaa EU:n katastrofivalmiuksia, mukaan
lukien tuleva EUH:n ja komission yhteisesitys yhteisvastuulausekkeen
soveltamisesta sekä mahdolliset tukitoimet yhteisen turvallisuus-
ja puolustuspolitiikan puitteissa. Tarvittavat EU-tason koordinaatiojärjestelyt
on varmistettava huomioiden komission, EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikan korkean
edustajan ja EU:n ulkosuhdehallinnon roolit ja vastuut sektorilla.
Komission tiedonannon mukaan unionin pelastuspalvelutoimilla
on kolme merkittävää haastetta, joihin
ehdotuksella pyritään vastaamaan. Nämä haasteet
ovat suurten hätätilojen yleistyminen ja niiden
vakavuuden ja monimutkaisuuden lisääntyminen,
nykyisen taloustilanteen aiheuttamat rahoitusrajoitukset ja nykyisten
kahden päätöksen sisältämät
rajoitukset, jotka vaikuttavat katastrofiavun tehokkuuteen, vaikuttavuuteen
ja johdonmukaisuuteen.
Uudessa ehdotuksessa on useita asioita, jotka tulee tarkemmin
selvittää ennen valtioneuvoston lopullisen kannan
muodostamista.
Säädösehdotus on annettu unionisopimuksen 196
artiklan nojalla. Jatkossa tulee selvittää, onko
säädösperusta riittävän
kattava ja onko uudessa ehdotuksessa asioita, joista ei voi tai
ei ole tarkoituksenmukaista säätää artiklan
196 nojalla.
Yhteisvastuulausekeartiklan 222 ja pelastuspalveluartiklan196
käyttöä suuronnettomuuksissa ja terrori-iskuissa
tulee selvittää, samalla kun selvitetään
ja valmistellaan yhteisvastuulausekkeen täytäntöönpanoa
ja soveltamista koskevia sääntöjä.
Sama selvitystyö tulee tehdä myös mm.
humanitaarisen avun, terveydenhuollon, sotilasvoimavarojen ja konsulitoiminnan
osuudesta pelastuspalvelun avunannossa.
Valtioneuvoston näkemyksen mukaan ehdotuksen tulee
kattaa nykyisin voimassa olevien päätösten
mukainen laaja-alainen pelastuspalveluyhteistyö ja sen
rahoitus, kuten esimerkiksi yleinen jäsenmaiden välinen
pelastuspalveluyhteistyö kaikkine toimintamuotoineen sisältäen tutkimukset,
projektit, ohjelmat, tiedonvaihto, verkostojen kehittäminen,
koulutus ym. Esitetyssä muodossaan päätösehdotus
keskittyy yksinomaan suuronnettomuuksiin varautumiseen ja niihin
liittyviin toimiin, kuten avunantoon.
Valtioneuvosto pitää hyvänä sitä,
että ennaltaehkäisy on uudessa päätösehdotuksessa
omana lukunaan.
Valtioneuvosto ei kuitenkaan voi kannattaa ehdotuksen ennaltaehkäisyä koskevia
kohtia esitetyssä muodossa. Riskienhallintasuunnitelmista
säätäminen ei valtioneuvoston näkemyksen mukaan
kuulu päätöksen toimivaltaan. Riskienhallintasuunnitelmat,
niiden sisällöstä päättäminen
ja suunnitelmista tiedottaminen on kansallista jäsenmaiden
toimivaltaa. Myöskään suunnitelmien lähettäminen
ja alistaminen komission toimenpiteille eivät
valtioneuvoston näkemyksen mukaan ole unionisopimuksen
mukaisia. Esitetyt menettelyt voidaan lukea unionisäännösten
harmonisoinniksi ja puuttumiseksi kansallisiin pelastuspalvelurakenteisiin.
Toisaalta valtioneuvoston näkemyksen mukaan ennaltaehkäisyä on
käsitelty kapea-alaisesti keskittymällä vain
riskien arviointiin ja hallintaan. Tältä osin
luvun soveltamisalaa tulisi laajentaa sitomatta ennaltaehkäisytoimia
pelkästään suuronnettomuuksiin ja niiden
riskinarviointeihin ja -hallintaan.
Valtioneuvosto voi tukea luvussa 3 valmiuden kehittämiseksi
ehdotettuja toimia, joilla ollaan luomassa eurooppalaisia hätäapuvalmiuksia.
Komission ja jäsenmaiden vastuita ja velvollisuuksia avunannon
suunnittelussa ja voimavarojen kehittämisessä on
uudistettu ja muutettu perustumaan vapaaehtoisuuteen ja parempaan etukäteissuunnitteluun.
Päätöksessä ehdotetaan eurooppalaisten
hätäapuvalmiuksien luomista jäsenmaiden
ennakkoon sitomien avustusvalmiuksien vapaaehtoisten reservien muodossa. Valtioneuvosto
suhtautuu myönteisesti vapaaehtoisuuteen perustuvaan eurooppalaiseen
hätäapuvalmiuteen. Lisäksi ehdotus sisältää mahdollisuuden
sijoittaa näitä ja muita valmiuksia ennakoivasti
unionin sisällä oleviin logistisiin keskuksiin.
Valtioneuvosto suhtautuu kuitenkin varauksellisesti siihen,
että komissio voisi rahoittaa joko osin tai kokonaan näiden
hätäapuvalmiuksien rakentamista ja ennakkosijoittamista.
Jos komissio aikoo rahoittaa 11 ja 12 artiklan mukaisia jäsenmaiden
eurooppalaisia hätäapuvalmiuksia, rahoitus tulisi
soveltuvin osin laajentaa kattamaan myös muut luvussa 3
määritellyt jäsenmaiden avustustoimiin
tarjoamat valmiustoimet. Pelastustoimen henkilöstön
kansainvälisissä operaatioissa saama kokemus ja
kalustovalmiuden kehittäminen EU:n mahdollisella tuella voisivat
parantaa merkittävästi myös kotimaan valmiuksia
erilaisissa luonnon- tai suuronnettomuustilanteissa ja tukea varautumista
kansainvälisen pelastuspalveluavun vastaanottamiseen tarvittaessa.
Valtioneuvosto kannattaa avunannon päätöksenteon
yksinkertaistamista ja yhtenäistämistä siten
kuin ehdotuksessa ehdotetaan samalla pitäen tärkeänä ja
välttämättömänä,
että jäsenmaiden osallistuminen päätöksentekoon
taataan nykyisellä tasolla.
Ehdotuksessa painotetaan etukäteissuunnittelun tärkeyttä ja
siirtymistä reaktiivisesta ad hoc -toiminnasta
paremmin suunniteltuun ja varmempaan valmiuteen. Tästä syystä siinä tulisi paremmin
huomioida avustustoimien alueellinen (avustusetäisyydet)
ja laadullinen ensisijaisuus. Ehdotuksessa ei myöskään
mainita avustuskohteen lähellä olevien henkilö-
ja materiaaliresurssien käyttömahdollisuutta ja
niiden käytön tukemista.
Valtioneuvosto ottaa kantaa pelastuspalvelun rahoitukseen osana
rahoituskehyksen kokonaisuutta. Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että rahoitussäännöksiä koskevan
luvun määräykset yleisten ja yksilöityjen
tukikelpoisten toimien osalta on riittävin osin sisällytetty
päätösehdotuksen ennaltaehkäisyä,
valmiutta ja avustustoimia koskeviin lukuihin. Valtioneuvosto suhtautuu
kuitenkin varauksellisesti esityksiin siitä, miten suurella
osuudella unioni rahoittaa jäsenmaiden valmiuksien rakentamista.
Valtioneuvosto suhtautuu varauksellisesti EU:n rahoitusosuuden kasvattamiseen.
Valtioneuvosto katsoo, että riittävä kansallinen
rahoitusosuus on tärkeä jäsenvaltioiden
omistajuuden varmistamiseksi.
Valtioneuvosto tarkentaa neuvottelujen edettyä pidemmälle
kantansa ehdotuksessa esitettyihin asioihin ja unionin hätäapuvalmiuksia
koskeviin rahoitusosuuksiin.
Valtioneuvosto pitää ongelmallisena sitä,
että pelastuspalvelu-käsite ja siihen liittyvät
termit, kuten ennaltaehkäisy ja valmius, tulkitaan hyvin eri
lailla eri jäsenmaissa ja komissiossa. Tämä eroavuus
tulkinnoissa hankaloittaa yhteistyötä ja säädösten
tulkintaa. Jäsenmaiden ja komission lähestymistapojen
eroavuudet tulisikin kartoittaa ja selkiyttää ehdotuksen
jatkotyöstämistä varten.