Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Hallituksen esityksessä on 10 §:n 3 momentissa
            ehdotettu meripelastusjohtajalle annettavaksi oikeus määrätä jokainen,
            joka oleskelee vaara- tai onnettomuusalueella, osallistumaan meripelastustoimintaan.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tämä saattaa
            joissain tilanteissa aiheuttaa toimivaltaongelmia rajavartiolaitoksen
            ja puolustusvoimien välillä. On esitetty epäilys,
            voiko meripelastusjohtaja suoraan määrätä puolustusvoimain
            yksikköä.
         
         
         Valiokunta toteaa hallituksen esityksen perusteluihin viitaten,
            että kyse on meripelastustoimen organisoinnista eikä sillä ole
            tarkoitus muuttaa mitään johto- eikä toimivaltasuhteita.
         
         
         Hallituksen esitys sisältää kokonaan
            uuden matkaviestimen tunnistetiedon saamismahdollisuuden hätäilmoitusten
            vastaanottamisen yhteydessä. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että pelastusviranomaisella on mahdollisuus saada matkaviestimien
            sijaintitietoja teleyrityksiltä. Tiedon saamisella voidaan
            parantaa pelastustoimen tehokkuutta, lisätä toimintavarmuutta
            ja vähentää kustannuksia.
         
         
         Ongelmana on, että tunnistetietojen hankkiminen saattaa
            aiheuttaa kustannuksia teleoperaattoreille. Tämä ei
            koskisi tilannetta, jossa teleyritys saa tiedot helposti hallussaan
            olevalla tekniikalla ja järjestelmillä. Kuluja
            voinee aiheutua, jos tunnistetietojen hankkimista varten
            on luotava tietojärjestelmä. Toisaalta paikannustietoihin
            perustusvat sovellukset ovat osa teleyritysten kasvavaa liiketoimintaa.
         
         
         Valiokunta hyväksyy hallituksen esityksen maksuttomuusperiaatteen.
         
         Valiokunta kuitenkin toteaa, että kustannusten korvaaminen
            teleyrityksille on selvitettävä perusteellisesti.
         
         
         Mikäli tämän selvittelyn perusteella
            kuluja on korvattava, hallituksen tulee tehdä asiasta (5. Laki
            yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan
            tietoturvasta annetun lain muuttaminen) aikanaan kulujen korvattavuutta
            koskeva muutosesitys. 
         
         
         Valiokunta viittaa vielä perustuslakivaliokunnan lausuntoon PeVL
               24/2001 vp, jonka mukaan eduskunnan suostumus
            on tarpeen etsintä- ja pelastuspalvelua merellä koskevaa
            vuoden 1979 kansainvälistä yleissopimusta muutettaessa
            ja että siitä päätetään äänten
            enemmistöllä ja että lakiehdotus voidaan
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         2. Meripelastuslaki
         
         5 §. Neuvottelukunta ja johtoryhmät.
         
          Hallituksen esityksen mukaan meripelastuslohkon johtoryhmä toimii
            merivartioston apuna meripelastustoimen suunnittelussa.
         
         
          Saadun selvityksen perusteella meripelastuslakiehdotuksen 5 §:n
            2 momentista tulisi käydä ilmi, että vaaratilanteen
            sitä edellyttäessä meripelastuslohkon
            johtoryhmä toimii meripelastusjohtajan tukena.
         
         
         Hallintovaliokunta esittää siten meripelastuslain
            5 §:n 2 momenttia muutettavaksi siten, että "Vaaratilanteen
            sitä edellyttäessä johtoryhmän tehtävänä on
            meripelastusjohtajan tukena sovittaa yhteen...".
         
         
         11 §. Velvollisuus luovuttaa omaisuutta meripelastustoimen
            tehtävässä käytettäväksi.
         
         
          Valiokunta on sitonut meripelastusjohtajan toimivallan määrätä omaisuuden
            luovuttamisesta meripelastustoimen tehtävässä käytettäväksi
            tarpeellisuuden sijasta välttämättömyyteen
            ja tehnyt vastaavan muutoksen 11 §:ään.
         
         
         14 §. Oikeus tietojen saamiseen viranomaisilta.
         
          Saadun selvityksen perusteella meripelastuslakiehdotuksen 14 §:n
            2 momentin 2 kohta esitetään teknisenä korjauksena
            muutettavaksi muotoon "poliisin tehtäväilmoitusrekisteristä, hätäkeskustietojärjestelmästä sekä kunnan
            hätäkeskuksen hälytys- ja toimenpiderekisteristä hätäilmoitusta
            ja vaaratilannetta koskevia tietoja;".
         
         
         19 §. Muut meripelastusrekisterin käyttäjät.
         
          Meripelastuslakiehdotuksen 19 §:n 1 momenttia tulisi
            muuttaa siten, että muulla meripelastusviranomaisella olisi
            oikeus meripelastusrekisterin tietojen käyttämiseen
            teknisen käyttöyhteyden avulla. Pykälän
            alkuosan tulisi kuulua seuraavasti: "Muut meripelastusviranomaiset
            voivat tallettaa tietoja meripelastusrekisteriin ja käyttää sen
            tietoja teknisen käyttöyhteyden avulla, jos
            se on meripelastustoimen tehtävän hoitamisen vuoksi
            tarpeellista."
         
         
         21 §. Palkkiot ja korvaukset.
         
          Pykälän 3 momentin mukainen käyttöön
            otetun omaisuuden korvausperiaate tulee olla täysi korvaus,
            joten pykälästä ehdotetaan poistettavaksi
            sanat: "käyttöajalta kohtuullisen vuokran".
         
         
         26 §. Onnettomuuspaikan johtajan ja lentotoiminnan
            kooordinaattorin asettaminen sekä rikosoikeudellinen vastuu.
         
         
          Mikäli kiireellisen tapauksen johdosta onnettomuuspaikan
            johtajaksi tai lentotoiminnan koordinaattoriksi nimetään
            tilapäisesti muukin kuin virkamies, ovat nämä toimessaan
            täyden eivätkä pelkästään
            rikosoikeudellisen virkavastuun alaisia.
         
         
         Lisäksi valiokunta ehdottaa muutosta lain voimaantulosäännökseen.
         
         3. Laki merilain 6 luvun muuttamisesta
         
         11 a §. Merihädän vaara.
         
          Merilain 6 lukua on esitetty muutettavaksi siten, että lukuun
            lisättäisiin uusi 11 a §. Koska suomalaiset
            kauppa-alukset saattaisivat joutua esitetyn muotoilun perusteella
            maailman merillä purjehtiessaan vaaratilanteessa epätarkoituksenmukaiseen
            tilanteeseen, olisi ehdotettua 11 a §:ää valiokunnan
            mielestä kuitenkin muutettava siten, että vaaratilanteesta
            voidaan ilmoittaa myös muun valtion asianomaiselle
            etsintä- ja pelastustoimia johtavalle yksikölle.
            Tämä taho ei välttämättä ole
            viranomainen. Valiokunta ehdottaakin pykälää muutettavaksi
            seuraavasti: "Jos alus on vaarassa joutua merihätään,
            josta voi aiheutua vaaraa aluksessa oleville, päällikön
            on viivytyksettä ilmoitettava asiasta meripelastuslaissa
            (  /  ) tarkoitetulle meripelastuskeskukselle
            tai meripelastuslohkokeskukselle taikka muulle asianomaisella
               alueella etsintä- ja pelastustoimia johtavalle yksikölle."
         
         
         L	isäksi valiokunta ehdottaa muutosta lain voimaantulosäännökseen.
         
         4. Laki aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun
            lain muuttamisesta
         
         
         Valiokunta ehdottaa muutosta lain voimaantulosäännökseen.
         
         5. Laki yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja
            teletoiminnan tietoturvasta annetun lain 7 ja 18 §:n muuttamisesta
         
         
         18 §. Tietojen luovutus viranomaiselle.
         
          Valiokunta täsmentää hallituksen
            esityksen 18 §:n 2 momentin verraten epämääräistä viranomaiskäsitettä siten,
            että tiedonsaantioikeus on määritellyillä viranomaisilla,
            eli hätäkeskuksilla, poliisin hälytyskeskuksilla
            sekä meripelastuskeskuksilla ja -lohkokeskuksilla.
         
         
         Koska hätäilmoitus usein tehdään
            esimerkiksi liikennenonnettomuuspaikalla muun kuin onnettomuuten
            joutuneen matkaviestimestä, hallintovaliokunta toteaa,
            että 18 §:n 2 momentin 1 kohta tulee muuttaa seuraavasti:
            "Sen liittymän tunnistamistiedot, josta hätäilmoitus
            on tehty ja jota se koskee, sekä tiedot liittymän
            tilaajasta, käyttäjästä ja asennusosoitteesta samoin
               kuin sen matkaviestimen tiedossa olevan sijainnin, josta hätäilmoitus
               on tehty; ja".
         
         
         Valiokunta korostaa, että 18 §:n 2 momenttia tulkittaessa
            1 kohdan tiedonsaantioikeus on automaattinen ja että 18 §:n
            2 momentin 2 kohtaa sovelletaan sen sanamuodon mukaisesti. Tämän
            vuoksi 18 §:n 2 momentin 2 kohtaa täsmennetään
            siten, että tiedonsaantioikeus on rajoitettu tilanteisiin,
            joissa paikantamisen kohteena olevan matkaviestimen käyttäjä ei
            ole itse tehnyt hätäilmoitusta ja joissa liittymän
            käyttäjä on hätäilmoituksen
            vastaanottaneen viranomaisen perustellun käsityksen mukaan
            ilmeisessä hädässä tai välittömässä vaarassa.
         
         
         Lisäksi valiokunta ehdottaa muutosta lain voimaantulosäännökseen.
         
         6. Laki hätäkeskuslain 8 §:n muuttamisesta
         
         Valiokunta ehdottaa muutosta lain voimaantulosäännökseen.
         
         7. Laki pelastustoimilain 43 §:n muuttamisesta
         
         Valiokunta ehdottaa muutosta lain voimaantulosäännökseen.
         
         8. Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain
            24 §:n muuttamisesta
         
         
         Valiokunta ehdottaa muutosta lain voimaantulosäännökseen.