Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvoston kanta on pääpiirteissään
seuraava:
Kokonaisuutena tarkastellen valtioneuvosto katsoo, että valtaosa
asetetuista neuvottelutavoitteista on saavutettu ja että asetusehdotus on
pääpiirteittäin hyväksyttävissä.
Suurin jäljellä oleva yksittäinen
kysymys koskee kuolinpesän hallintoa ja pesänselvittäjien
toimivaltuuksia, joiden osalta tilanne on vaikea. Toinen
tärkeä asiakohta liittyy mahdollisuuteen jatkaa
pohjoismaisen perintösopimuksen (SopS 20-21/1935)
soveltamista Suomen ja Ruotsin välillä sen uudistetussa
muodossa.
Pesänselvittäjän asema ja toimivaltuudet
sekä pesänselvitykseen ja perinnönjakoon
liittyvät menettelykysymykset toimivaltaisessa jäsenvaltiossa
Valtioneuvoston mukaan pesänselvitykseen ja perinnönjakoon
liittyvät menettelykysymykset voidaan asetetun tavoitteen
mukaisesti ratkaista sen valtion lain mukaan, jossa pesänselvitys
ja perinnönjako toimitetaan. Menettelyä koskevia säännöksiä on
neuvotteluissa kuitenkin tulkittu hyvin ahtaasti, ja pesänselvittäjän
toimivaltuuksia koskevat seikat on katsottu kuuluviksi sovellettavan
lain eikä toimivaltaisen valtion lainsäädännön
alaan. Koska mikään Suomen tekemä toimivaltaan
perustuva aloite kuolinpesän hallinnosta ei ole saanut
työryhmässä kannatusta, näyttää todennäköiseltä,
että emme tule saavuttamaan asetettua tavoitetta siltä osin
kuin tavoitteena on mahdollisuus nimittää pesänselvittäjä Suomen
laissa määritellyin toimivaltuuksin, jos pesänselvitys
ja perinnönjako toimitetaan Suomessa. Valtioneuvosto
katsoo, että toimivaltaan perustuva pesänselvittäjän
hallinto on kuitenkin edelleen Suomen ensisijainen tavoite. Toissijaisesti
voidaan hyväksyä puheenjohtajan omaisuuden sijaintipaikkaan
perustuva kompromissiehdotus, ellei ensisijaista neuvottelutavoitetta
saavuteta.
Joka tapauksessa näyttää selvältä,
että enemmistö ei tule hyväksymään
sitä, että vastuu vainajan ja kuolinpesän
velasta määräytyisi aina perittävän
viimeisen asuinpaikkavaltion lain mukaan, vaan velkavastuuseen sovellettaisiin
perittävän valitsemaa lakia, joka voisi olla myös
perittävän kansalaisuusvaltion laki. Ellei tällaista erillistä lainvalintaa
ole tehty, sovellettavaksi tulee asetuksen pääsäännön
ja asetetun neuvottelutavoitteen mukaisesti perittävän
viimeisen asuinpaikan laki. Tältä osin valtioneuvosto
katsoo, että neuvottelutulos on hyväksyttävä,
vaikka tulos ei lainvalintatilanteessa vastaa asetettuja
neuvottelutavoitteita.
Perillisten mahdollisuus sopia tuomioistuimen toimivallasta
Kesäkuussa 2011 neuvosto päätti,
että asetukseen otetaan yksi tai useampi oikeuspaikan valintaa
koskeva säännös. Tämänhetkisen
asetusehdotuksen mukaan perilliset ja testamentinsaajat
voivat sopia, että sen jäsenvaltion tuomioistuimilla,
jonka lain perittävä oli valinnut perimykseensä sovellettavaksi,
on yksinomainen toimivalta käsitellä perimysasiaa.
Jäsenmaiden enemmistö ei kuitenkaan näytä hyväksyvän ajatusta
hiljaisesta prorogaatiosta, vaan edellyttää vähintäänkin
nimenomaista tahdonilmaisua oikeuspaikan hyväksymisestä tai
peräti kirjallista toimivaltaa koskevaa sopimusta. Neuvottelut
ovat tältä osin vielä kesken.
Valtioneuvosto katsoo, että neuvottelutavoite on saavutettu
siten, että perillisillä tulee olemaan rajoitettu
mahdollisuus sopia tuomioistuimen toimivallasta. Sopimuksen muotoa
koskevat neuvottelut ovat vielä kesken.
Jäsenvaltioiden toimivalta suhteessa kolmansiin maihin
Asetusehdotuksessa on toissijaista toimivaltaa koskeva 6 artikla,
joka antaa pääsäännöstä poiketen
jäämistöomaisuuden sijaintivaltiolle
toimivallan käsitellä perintöasiaa silloin,
kun perinnönjättäjän viimeinen
asuinpaikka ei sijaitse EU:n jäsenvaltiossa. Lisäedellytyksinä jäsenvaltion
toimivallalle tuolloin on, että perinnönjättäjä oli
ennen asuinpaikan vaihtumista kolmanteen valtioon asunut kyseisessä jäsenvaltiossa
eikä asuinpaikan vaihtumisesta ole kulunut kanteen vireillepanoajankohtana
enempää kuin viisi vuotta tai että perinnönjättäjä oli
kuollessaan kyseisen jäsenvaltion kansalainen. Asetusehdotuksen
alkuperäiseen versioon sisältyi edellä mainittujen
kohtien lisäksi vaihtoehto, joka antoi EU:n jäsenvaltiolle
toimivallan käsitellä perintöasiaa myös
silloin, jos yhdellä perillisistä tai testamentinsaajista
on asuinpaikka siinä jäsenvaltiossa, jossa omaisuus
sijaitsee. Viimeisestä toimivaltaperusteesta, jota valtioneuvoston
kirjelmässä on kritisoitu kohtuuttoman laajaksi,
on sittemmin luovuttu neuvotteluiden kuluessa.
Valtioneuvosto katsoo, että neuvottelutavoite on saavutettu,
koska suhteettoman laajaksi katsotusta perillisen tai testamentinsaajan
asuinpaikkaan sidotusta toimivaltaperusteesta on luovuttu.
Perittävän asuinpaikkaa koskevat täydentävät säännöt
Asetusehdotus määrittelee yleisperimykseen
sovellettavan lain perittävän asuinpaikan mukaan. Artiklaan
on kesäkuun 2011 neuvoston päätöksellä lisätty
toinen kappale, jonka mukaan sovellettavaksi laiksi voidaan
poikkeuksellisesti määrätä jonkin
toisen valtion laki, jos tapaukseen liittyvistä kaikista
seikoista ilmenee, että perinnönjättäjällä oli
tuohon valtioon selvästi läheisempi yhteys. Kappaletta
on ehdotettu täydennettäväksi johdanto-osalla,
jossa selostetaan näitä poikkeustilanteita koskevia
esimerkkejä. Tällaisesta tilanteesta olisi kyse
esim. silloin, kun perinnönjättäjä on
muuttanut asuinpaikkavaltioon vain vähän
ennen kuolemaansa.
Valtioneuvosto katsoo, että tämänhetkinen neuvottelutulos
vastaa asetettuja neuvottelutavoitteita.
Perittävän tahdonautonomia ja siirtymäsäännökset
Komission alkuperäisen ehdotuksen mukaan perittävän
ennen asetuksen voimaantuloa tehty lainvalintaa koskeva määräys
olisi pätevä vain, jos se olisi pätevä myös
asetuksen mukaan. Asetusehdotuksen lainvalintaa koskevat säännökset ovat
kapeammat kuin Suomen kansallisessa lainsäädännössä.
Neuvottelujen kuluessa siirtymäsäännöksiä on
täydennetty puheenjohtajan ehdotuksella, jonka mukaan ennen
asetuksen voimaantuloa tehty lainvalinta olisi lisäksi
pätevä niissä jäsenvaltioissa,
joissa se oli valinnan tekohetken aikaan pätevä.
Tämä täydennys on saanut laajaa kannatusta.
Lisäksi Saksa on ehdottanut siirtymäsäännöksiä täydennettäväksi tätäkin
laajemmalle, mihin Suomi on suhtautunut myönteisesti.
Valtioneuvosto katsoo, että tämänhetkinen neuvottelutulos
vastaa asetettuja neuvottelutavoitteita. Mahdollisuuksien
rajoissa on, että siirtymäsäännöstä tullaan
muokkaamaan vieläkin laajemmalle perittävän
tahdonautonomian kunnioittamiseksi.
Kuolinpesän hallinnointi yhtenä kokonaisuutena
yhden sovellettavan lain nojalla ja hallinnon koordinointi kuolinpesän
hallinnon hajautuessa
Oikeus- ja sisäasioiden neuvoston kokouksessa sovittiin
jo toukokuussa 2010 yleisestä periaatteesta, jonka mukaan
vain yhden jäsenvaltion tuomioistuimet tai toimivaltaiset
viranomaiset käsittelevät tietyn jäämistön
perimyksen kokonaisuudessaan riippumatta siitä, onko jäämistöomaisuutta
useammassa kuin yhdessä valtiossa. Otsikon mukainen tavoite
on siis tältä osin saavutettu jo varhaisessa vaiheessa.
Kuolinpesän hallintoa koskevissa asioissa Suomen
tavoite on kuitenkin ristikkäinen edellä mainitun yleisen
periaatteen kanssa, koska tavoitteena on ollut toteuttaa kuolinpesän
hallinto toimivaltaisen jäsenvaltion lainsäädännön
mukaan. Toisaalta puheenjohtajamaan tekemän kompromissiehdotuksen
mukaan, jos kuolinpesän hallinto hajautuu, paikallisten
pesänselvittäjien tai testamentin toimeenpanijoiden
tulee koordinoida keskenään hallintoa.
Valtioneuvoston mukaan neuvottelut ovat kuolinpesän
hallinnon ja sen koordinoinnin osalta vielä kesken, mutta
jos puheenjohtajamaan ehdotus toteutuu, asetusehdotus sisältäisi
myös hallinnon koordinointia koskevia säännöksiä,
ja näin ollen eduskunnan asettama neuvottelutavoite
on asetuksessa otettu huomioon.
Pesänjakajan päätösten
tunnustaminen ja tuomioistuimen määritelmä
Valtioneuvosto katsoo, että asetettu neuvottelutavoite
pesänjakajan aseman ja toimivaltuuksien turvaamisesta
on saavutettu, koska tuomioistuimen määritelmä kattaa
myös pesänjakajien tekemät päätökset.
Eurooppalaista perintötodistusta koskevat säännökset
ja perintötodistuksen joustava luonne
Valtioneuvosto katsoo, että perintötodistuksesta on
tulossa hyvin joustava instrumentti, joten tavoite todistuksen joustavasta
luonteesta on saavutettu. Perintöasetuksesta koituvia lopullisia vaikutuksia
käytännön toimijoille on vielä tässä vaiheessa
hyvin vaikea arvioida, mutta koska tuomioistuimelle on jätetty
useissa kohdissa harkintavaltaa ja mahdollisuuksia itse säännellä sille
koituvaa työmäärää,
neuvottelutavoite, joka koskee pyrkimystä kohtuullistaa
tuomioistuinten työmäärää,
voidaan katsoa saavutetuksi.
Suhde pohjoismaiseen perintökonventioon
Suomi ja Ruotsi ovat valmistelleet ehdotuksen, jonka mukaan
Suomen ja Ruotsin välillä voitaisiin edelleen
soveltaa pohjoismaista perintösopimusta, mutta muokattuna
siten kuin vuonna 2012 tehtävässä yhteispohjoismaisessa
sopimuksessa sovitaan. Pohjatyö muokkaukselle on jo tehty
Pohjoismaiden välisessä asiantuntijatyöryhmässä,
ja sen tulokset on luovutettu pohjoismaiselle ministerineuvostolle
kesäkuussa 2011.
Valtioneuvoston mukaan neuvotteluissa on pyritty siihen, että pohjoismaisen
perintösopimuksen soveltamista voitaisiin jatkaa Suomen
ja Ruotsin välillä. Tämä ei
kuitenkaan ole saanut kannatusta, ja myös oikeudellisesti
katsoen tilanne on haastava. Valtioneuvosto pitää erittäin epätodennäköisenä,
että asiassa voitaisiin saavuttaa sellainen neuvottelutulos,
joka mahdollistaisi pohjoismaisen perintösopimuksen
soveltamisen jatkamisen. Valtioneuvosto ei kuitenkaan pidä tätä kynnyskysymyksenä
perintöasetuksen
hyväksymiselle.