LAKIVALIOKUNNAN LAUSUNTO 6/2012 vp

LaVL 6/2012 vp - U 27/2012 vp

Tarkistettu versio 2.0

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston asetukseksi eurooppalaisesta säätiöstä (FE)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunnan puhemies on 20 päivänä huhtikuuta 2012 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston asetukseksi eurooppalaisesta säätiöstä (FE) (U 27/2012 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että lakivaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

lainsäädäntöneuvos Jyrki Jauhiainen, oikeusministeriö

yhdistys- ja säätiörekisteripäällikkö Juha Viertola, Patentti- ja rekisterihallitus

Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet

, työ- ja elinkeinoministeriö

, Verohallinto

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus neuvoston asetukseksi

Euroopan unionin komissio on helmikuussa 2012 antanut ehdotuksen neuvoston asetukseksi eurooppalaisesta säätiöstä. Asetuksella on tarkoitus luoda uusi eurooppalainen säätiömuoto, jonka tarkoituksena on helpottaa säätiöiden perustamista ja toimintaa sekä säätiövarallisuuden allokointia yleisesti hyödyllisiin tarkoituksiin EU:n sisämarkkinoilla. Ehdotuksen taustalla on tarve poistaa jäsenvaltioiden rajat ylittävän sosiaalisen liiketoiminnan esteet.

Asetusehdotuksen mukaan FE (Fundatio Europea) on erillinen oikeudellinen kokonaisuus, joka edistää laajasti yleistä etua ja jolla on yksi tai useampi asetusehdotuksessa kattavasti luetelluista yleisesti hyödyllisistä tarkoituksista, johon FE:n varat on peruuttamattomasti osoitettu. Lisäksi FE:llä on oltava rajat ylittävää toimintaa tai sen on sääntöjensä mukaan tarkoituksena toimia vähintään kahdessa jäsenvaltiossa. FE:n peruspääoma on vähintään 25 000 euroa. FE vastaa varallisuudellaan omista velvoitteistaan.

FE voi vapaasti harjoittaa kauppaa tai muuta taloudellista toimintaa, jos tällaisen toiminnan tuotto käytetään yksinomaan FE:n yleisesti hyödyllisen toiminnan edistämiseen. Yleisesti hyödylliseen toimintaan liittymätöntä taloudellista toimintaa saa kuitenkin harjoittaa vain, jos sen osuus FE:n vuotuisesta liikevaihdosta on enintään 10 % ja tällaisen toiminnan tulos erotetaan FE:n kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvosto suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti kaikkiin toimiin, joilla helpotetaan säätiöiden perustamista ja toimintaa sekä säätiövarallisuuden allokointia yleishyödyllisiin tarkoituksiin EU:n sisämarkkinoilla. Yksi tällainen toimi voi olla ehdotettu uuden eurooppalaisen säätiömuodon luominen.

Yleiskantanaan asetusehdotukseen valtioneuvosto katsoo, että ehdotuksen valmistelussa säätiöiden toiminnan rajoitusten ja hallinnollisen taakan vähentäminen ovat hyviä lähtökohtia. Samalla on kuitenkin otettava huomioon säätiöiden eri sidosryhmien tarpeet, kansallisen verotuksen yhtenäisyys ja tehokkuus mukaan lukien. Niin ikään on kiinnitettävä huomiota siihen, että eurooppalaisen säätiömuodon toimivuus riippuu olennaisesti säätiön kotipaikan jäsenvaltion viranomaisvalvonnan tasosta, tehokkuudesta ja yhteistyöstä muiden jäsenvaltioiden viranomaisten kanssa. Neuvoston käsittelyssä ehdotusta on selvennettävä sekä täydennettävä säätiöiden ja niiden sidosryhmien kannalta tarpeellisella sääntelyllä. Ehdotuksen mukaisia kansallisten viranomaisten tehtäviä on lisäksi tarpeen arvioida tarkemmin viranomaisten hallinnollisen taakan kannalta. Myös ehdotukseen sisältyvien verosäännösten oikeusperustaa on selvitettävä käsittelyn aikana.

Henkilöstön rajat ylittävien osallistumisoikeuksien kehittämiseen valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti. Asetusehdotuksen sääntely, jolla pyritään turvaamaan yritysneuvostodirektiiviin perustuvan rajat ylittävän tiedottamisen ja kuulemisen toteutuminen vastaavasti kuin aiemmin eurooppayhtiössä ja eurooppaosuuskunnassa, on perusteltua ja tarkoituksenmukaista. Henkilöstön osallistumisoikeuksien sääntelyyn otetaan tarkemmin kantaa ehdotuksen käsittelyn edetessä.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Ehdotetulla asetuksella on tarkoitus luoda uusi oikeudellinen muoto, eurooppalainen säätiö, jonka avulla helpotettaisiin yleishyödyllisten säätiöiden perustamista ja toimintaa sisämarkkinoilla. Nämä säätiöt voisivat ohjata yksityisiä varoja nykyistä tehokkaammin yleishyödyllisiin tarkoituksiin Euroopan unionissa valtioiden rajojen yli.

Eurooppalainen säätiö olisi itsenäinen oikeushenkilö, joka syntyisi rekisteröinnillä. Se rekisteröitäisiin jossain jäsenvaltiossa ja voisi harjoittaa toimintaansa myös toisessa jäsenvaltiossa. Säätiö voisi siirtää kotipaikkansa Euroopan unionin sisällä ilman, että sen katsotaan purkautuvan. Jäsenvaltiolla voisi jatkossakin olla Eurooppalaisen säätiön ohella kansallisen lainsäädännön mukaisia säätiöitä ja yleishyödyllisiä yhteisöjä.

Eurooppalainen säätiö voitaisiin perustaa ainoastaan asetusluonnoksessa tyhjentävästi lueteltuihin yleishyödylliseksi määriteltyihin tarkoituksiin. Se saisi harjoittaa vapaasti kauppaa tai muuta taloudellista toimintaa, mikäli tällaisen toiminnan tuotto käytetään yksinomaan sen yhteen tai useampaan yleishyödylliseen tarkoitukseen. Yleishyödylliseen tarkoitukseen liittymätön taloudellinen toiminta saisi muodostaa enintään 10 prosenttia säätiön vuotuisesta nettoliikevaihdosta. Tällaisen toiminnan tulokset tulisi lisäksi esittää erikseen kirjanpidossa.

Jäsenvaltion olisi asetusehdotuksen mukaan nimettävä valvontaviranomainen, jonka tehtävänä olisi varmistaa, että säätiö toimii FE:n perussäännön, asetuksen ja kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Suomessa valvontaviranomaisena toimisi Patentti- ja rekisterihallitus.

Lakivaliokunta toteaa, että verotuksen kannalta ei ole vailla merkitystä, että asetusluonnoksen mukaan jäsenvaltioiden on katsottava missä tahansa jäsenvaltiossa rekisteröity eurooppalainen säätiö yleishyödylliseksi yhteisöksi ja myönnettävä sille sama verotuskohtelu kuin kansallisille yleishyödyllisille yhteisöille. Valiokunta suhtautuu varauksellisesti mahdollisuuteen rekisteröidä säätiö kokonaan toisessa jäsenvaltiossa kuin missä itse toiminta tapahtuu .

Ehdotuksen mukaan valvontaviranomaisen tehtävänä on seurata ja tutkia, täyttääkö säätiön tosiasiallinen toiminta ne yleishyödyllisyyteen liittyvät vaatimukset, jotka asetuksessa on asetettu, ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin. Jatkovalmistelussa on otettava selkeä kanta siihen, millaisia reagointimahdollisuuksia isäntävaltion verohallinnolla on esimerkiksi siinä tapauksessa, että valvonnassa käy ilmi, että FE:n toiminta ei enää tosiasiallisesti täytä yleishyödyllisyyden edellytyksiä. Kun yleishyödyllisyyden edellytykset eri jäsenmaissa voivat vielä vaihdella, tulisi viranomaisyhteistyön toteutumis-edellytyksiin kiinnittää erityistä huomiota.

Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävät sekä säätiöiden rekisteröinnin että valvonnan osalta tulevat asetuksen myötä lisääntymään. Valvontatehtävien vaatimista resursseista on syytä huolehtia asianmukaisesti, mikäli asetus aikanaan tulee voimaan.

Asetusehdotuksen eurooppalaisen säätiön kirjanpitoa ja tilinpäätöstä koskevia vaatimuksia on niin ikään syytä vielä selkeyttää. Olisi toivottavaa, että kirjanpitoa ja tilinpäätöstä koskevat vaatimukset määräytyisivät säätiön kotipaikan mukaan.

Lausunto

Lausuntonaan lakivaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa edellä esitetyin täsmennyksin valtioneuvoston kantaan.

Helsingissä 24 päivänä toukokuuta 2012

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Anne Holmlund /kok
  • vpj. Lars Erik Gästgivars /r
  • jäs. James Hirvisaari /ps
  • Johanna Jurva /ps
  • Suna Kymäläinen /sd
  • Johanna Ojala-Niemelä /sd
  • Aino-Kaisa Pekonen /vas
  • Jaana Pelkonen /kok
  • Kristiina Salonen /sd
  • Kari Tolvanen /kok
  • Ari Torniainen /kesk
  • Peter Östman /kd

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Tuula Sivonen