Perustelut
Ehdotetulla asetuksella on tarkoitus luoda uusi oikeudellinen
muoto, eurooppalainen säätiö, jonka avulla
helpotettaisiin yleishyödyllisten säätiöiden
perustamista ja toimintaa sisämarkkinoilla. Nämä säätiöt
voisivat ohjata yksityisiä varoja nykyistä tehokkaammin
yleishyödyllisiin tarkoituksiin Euroopan unionissa valtioiden
rajojen yli.
Eurooppalainen säätiö olisi itsenäinen
oikeushenkilö, joka syntyisi rekisteröinnillä.
Se rekisteröitäisiin jossain jäsenvaltiossa
ja voisi harjoittaa toimintaansa myös toisessa jäsenvaltiossa.
Säätiö voisi siirtää kotipaikkansa
Euroopan unionin sisällä ilman, että sen
katsotaan purkautuvan. Jäsenvaltiolla voisi jatkossakin
olla Eurooppalaisen säätiön ohella kansallisen
lainsäädännön mukaisia säätiöitä ja
yleishyödyllisiä yhteisöjä.
Eurooppalainen säätiö voitaisiin
perustaa ainoastaan asetusluonnoksessa tyhjentävästi lueteltuihin
yleishyödylliseksi määriteltyihin tarkoituksiin.
Se saisi harjoittaa vapaasti kauppaa tai muuta taloudellista toimintaa,
mikäli tällaisen toiminnan tuotto käytetään
yksinomaan sen yhteen tai useampaan yleishyödylliseen tarkoitukseen.
Yleishyödylliseen tarkoitukseen liittymätön
taloudellinen toiminta saisi muodostaa enintään
10 prosenttia säätiön vuotuisesta nettoliikevaihdosta.
Tällaisen toiminnan tulokset tulisi lisäksi
esittää erikseen kirjanpidossa.
Jäsenvaltion olisi asetusehdotuksen mukaan nimettävä valvontaviranomainen,
jonka tehtävänä olisi varmistaa,
että säätiö toimii FE:n perussäännön,
asetuksen ja kansallisen lainsäädännön
mukaisesti. Suomessa valvontaviranomaisena toimisi Patentti- ja
rekisterihallitus.
Lakivaliokunta toteaa, että verotuksen kannalta ei
ole vailla merkitystä, että asetusluonnoksen mukaan
jäsenvaltioiden on katsottava missä tahansa jäsenvaltiossa
rekisteröity eurooppalainen säätiö yleishyödylliseksi
yhteisöksi ja myönnettävä sille
sama verotuskohtelu kuin kansallisille yleishyödyllisille
yhteisöille. Valiokunta suhtautuu varauksellisesti mahdollisuuteen
rekisteröidä säätiö kokonaan
toisessa jäsenvaltiossa kuin missä itse toiminta
tapahtuu .
Ehdotuksen mukaan valvontaviranomaisen tehtävänä on
seurata ja tutkia, täyttääkö säätiön tosiasiallinen
toiminta ne yleishyödyllisyyteen liittyvät vaatimukset,
jotka asetuksessa on asetettu, ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin.
Jatkovalmistelussa on otettava selkeä kanta siihen, millaisia
reagointimahdollisuuksia isäntävaltion
verohallinnolla on esimerkiksi siinä tapauksessa, että valvonnassa
käy ilmi, että FE:n toiminta ei enää tosiasiallisesti
täytä yleishyödyllisyyden edellytyksiä.
Kun yleishyödyllisyyden edellytykset eri jäsenmaissa
voivat vielä vaihdella, tulisi viranomaisyhteistyön
toteutumis-edellytyksiin kiinnittää erityistä huomiota.
Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävät
sekä säätiöiden rekisteröinnin
että valvonnan osalta tulevat asetuksen myötä lisääntymään.
Valvontatehtävien vaatimista resursseista on syytä huolehtia
asianmukaisesti, mikäli asetus aikanaan tulee voimaan.
Asetusehdotuksen eurooppalaisen säätiön
kirjanpitoa ja tilinpäätöstä koskevia
vaatimuksia on niin ikään syytä vielä selkeyttää.
Olisi toivottavaa, että kirjanpitoa ja tilinpäätöstä koskevat vaatimukset
määräytyisivät säätiön
kotipaikan mukaan.