Yksityiskohtaiset perustelut
2 c luku. Vankeudesta
7 §. Ehdonalainen vapauttaminen samalla kertaa
täytäntöönpantavista määräaikaisista
vankeusrangaistuksista.
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi säännöksiä samalla
rangaistuskaudella täytäntöönpantavien
määräaikaisten vankeusrangaistusten enimmäisajan
laskentatavasta. Ehdotetun 7 §:n 1
momentin mukaan jokaiselle rangaistukselle lasketaan ensin
siihen vaikuttavan määräosan perusteella
vankilassa suoritettava rangaistusaika, minkä jälkeen
nämä rangaistusajat lasketaan yhteen. Vanki päästetään
ehdonalaiseen vapauteen, kun hän on suorittanut tämän
ajan. Pykälän 2 momentin mukaan vanki
on kuitenkin päästettävä ehdonalaiseen
vapauteen viimeistään, kun rangaistuksia on suoritettu
yhteensä enintään 15 vuotta.
Esityksellä korjataan se nykylainsäädäntöön sisältyvä ongelma,
ettei vapauttamisaikaa pystytä kaikissa tapauksissa
laskemaan yksiselitteisesti. Esitetty muutos parantaa vankien oikeusturvaa
ja yhdenvertaista kohtelua sekä lisää oikeusvarmuutta.
Lakivaliokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen
esityksen perusteluistakin ilmenevään seikkaan,
että ehdotus merkitsee useita pitkiä vankeusrangaistuksia
suorittaville vankilassa suoritettavan rangaistusajan pidentymistä.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa jäljempänä erillisen
siirtymäsäännöksen ottamista lakiin.
Esityksen mukaan lainmuutos voi joissain tapauksissa merkitä koko
rangaistusta suorittavien rangaistusajan pituuden alentumista
nykyisestä. Koko rangaistusta suorittavista säädetään 2
c luvun 11 ja 12 §:ssä. Ottaen huomioon,
että kysymys on toisen hengelle, terveydelle tai vapaudelle
erittäin vaarallisiksi katsotuista henkilöistä,
valiokunta ei pidä perusteltuna, että rangaistuksista
vankilassa suoritettava enimmäisaika lyhennettäisiin
heidän kohdallaan 20 vuodesta 15 vuoteen. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että 2 momenttiin lisätään
säännös, jonka mukaan vangin suorittaessa
yhtä tai useampaa rangaistusta kokonaan edellä tarkoitettu enimmäisaika
on 20 vuotta. Tämä vastaisi aikaa, jonka koko
rangaistusta suorittavat nykyisinkin voivat tosiasiassa joutua suorittamaan.
Lisäksi valiokunta on tehnyt 2 momentin viimeiseen
virkkeeseen kaksi teknistä korjausta.
Pykälän 3 momenttiin sisältyy
poikkeussäännös, jonka nojalla 15 vuoden
enimmäisaika voidaan ylittää. Sen mukaan,
jos määräaikaista vankeusrangaistusta
suorittava vanki tai tutkintavanki syyllistyy 11 §:n
1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen, tuomioistuin voi
syyttäjän vaatimuksesta määrätä,
ettei tuomittavaan rangaistukseen sovelleta 2 momenttia rangaistusten
määräosia yhteenlaskettaessa. Asia voidaan
ottaa huomioon samalla, kun syyttäjä vaatii rangaistuksen
suorittamista kokonaan. Valiokunnan 2 momenttiin ehdottaman lisäyksen vuoksi
myös 3 momenttia tulee vastaavasti tarkistaa.
Valiokunta toteaa, että ehdotetulla 2 momentilla ei
ole vaikutusta pitkäaikaisvankien vapauttamismenettelyyn.
Helsingin hovioikeus päättää jatkossakin
siitä, päästetäänkö koko
rangaistusta suorittamaan määrätty tai
elinkautiseen vankeuteen tuomittu ehdonalaiseen vapauteen. Asian
käsittelystä hovioikeudessa säädetään
pitkäaikaisvankien vapauttamismenettelystä annetussa
laissa (781/2005).
10 §. Ehdonalainen vapauttaminen elinkautisesta
vankeudesta.
Hallituksen esityksessä pykälän 1
momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että kahtakymmentäyhtä vuotta
nuorempana tehdystä rikoksesta elinkautiseen vankeuteen
tuomittu vanki voidaan päästää ehdonalaiseen
vapauteen aikaisintaan, kun vankilassaoloaikaa on kertynyt yhdeksän
vuotta. Voimassa olevassa laissa kyseinen ajankohta on kymmenen
vuotta. Esityksellä on pyritty tasoittamaan porrastusta alle
18-vuotiaana rikoksensa tehneiden ja 18—20-vuotiaana rikoksensa
tehneiden välillä. Teosta, josta täysi-ikäinen
saisi elinkautisen vankeusrangaistuksen, voidaan alle 18-vuotiaana
rikoksensa tehnyt tuomita vähintään kahden
vuoden ja enintään 12 vuoden määräaikaiseen
vankeusrangaistukseen. Alle 18-vuotiaalle ensikertalaiselle vangille
aikaisin ehdonalaiseen vapauteen päästämisajankohta
on neljän vuoden ja uusijalle kuuden vuoden vankilassaoloajan
jälkeen. Valiokunta ei kuitenkaan pidä perusteltuna,
että 18—20-vuotiaana elinkautiseen vankeuteen
tuomittujen aikaisinta vapauttamisajankohtaa aiennetaan, koska kysymyksessä ovat henkirikoksiin
syyllistyneet täysi-ikäiset henkilöt.
Valiokunta katsoo, että voimassa olevaa lakia
ei näin ollen tule tältä osin muuttaa.
10 a §. Elinkautisvangin vankilassaoloajan laskeminen.
Vankilassaoloajasta säädetään
vankeuslain (767/2005) 14 luvun 3 §:n
1 momentissa ja vankeudesta annetun valtioneuvoston asetuksen
(509/2006) 16 §:ssä.
Esityksessä ehdotetaan mainitun asetuksen säännöksen
ottamista 10 a §:n 1 momentiksi.
Vankilassaoloaika tarkoittaa tosiasiallista vapaudenmenetyksen
aikaa. Elinkautisen vankeusrangaistuksen vankilassaoloaikaan luetaan
elinkautisvangin rangaistusaika sekä se aika, jonka hän
on ollut pidätettynä, vangittuna tai muuten vapautensa
menettäneenä ennen rangaistuksen suorittamisen
aloittamista. Vankilassaoloajan perusteella määräytyy
paitsi aikaisin mahdollinen ehdonalaiseen vapauteen päästämisen ajankohta
myös esimerkiksi poistumisluvan eli ns. vankiloman aikaisin
mahdollinen ajankohta.
Lakiehdotuksen 2 c luvun 4 §:n 2
momentin mukaan elinkautinen vankeusrangaistus käsittää ne
vankeusrangaistukset, jotka pannaan täytäntöön
samalla kertaa elinkautisen vankeusrangaistuksen kanssa. Täytäntöönpanossa
tämä tarkoittaa sitä, että elinkautisen
vankeuden kanssa samaan aikaan täytäntöönpantavat
määräaikaiset vankeusrangaistukset "lakkaavat
olemasta". Vankilassaoloajan laskemisessa tästä seuraa, että nämä määräaikaiset
vankeusrangaistukset eivät vaikuta laskelmaan lainkaan.
Kokonaan toinen asia on todellinen vapauttamisajankohta,
joka on Helsingin hovioikeuden ratkaistava asia. Sen määräämisessä otetaan huomioon
myös saman rangaistuskauden määräaikaiset
vankeusrangaistukset. Siitä, milloin elinkautiseen vankeusrangaistukseen
tuomittu voidaan päästää ehdonalaiseen
vapauteen, säädetään rikoslain
2 c luvun 10 §:ssä.
Ehdotetulla 10 a §:llä on tarkoitus ratkaista kaksi
nykyisissä säännöksissä havaittua
ongelmaa. Ensinnäkin elinkautisvankien todellinen rangaistusaika
voi muodostua erilaiseksi, vaikka he olisivat syyllistyneet aivan
samanlaisiin rikoksiin. Tämä johtuu siitä,
että tällä hetkellä elinkautiseen
vankeuteen liittyvä tutkintavankeusaika otetaan
vankilassaoloajan laskemisessa huomioon, jos samaan ajankohtaan
ei osu määräaikaisen vankeusrangaistuksen
täytäntöönpanoa. Sen sijaan,
jos ajat osuvat päällekkäin, tutkintavankeutta
ei oteta huomioon. Se, mihin ajankohtaan määräaikaisen
vankeusrangaistuksen täytäntöönpano
osuu, on usein vangista ja hänen teoistaan täysin
riippumatonta ja sattumanvaraista.
Toinen ongelma on siinä, että laskettavaa vankilassaoloaikaa
voi nykyään pidentää yksin se,
että vanki hakee muutosta käräjäoikeuden tuomioon.
Muutoksenhaku pidentää tutkintavankeuden aikaa,
jota ei oteta huomioon vankilassaoloajan laskemisessa, jos se osuu
päällekkäin määräaikaisen
vankeusrangaistuksen kanssa. Jos vanki valittaa käräjäoikeuden
päätöksestä, vangin vankilassaoloajan
alkamisajankohta siirtyy myöhemmäksi. Vanki joutuu
näin ollen ottamaan riskin, että hän
joutuu oman valituksensa seurauksena olemaan vankilassa pidempään kuin
silloin, jos hän ei tee valitusta. Valiokunta pitää tätä ongelmallisena
oikeusturvan ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimusten
kannalta.
Myös eduskunnan oikeusasiamiehelle asiasta tehdyn kahden
kantelun (27.11.2009 dnro 2994/4/07 ja 3036/4707)
johdosta hankitut selvitykset osoittivat, että elinkautisvangin
vankilassaoloajan määrittelyssä on ollut
tulkintaongelmia nykyisen lain voimassaoloaikana.
Edellä todetuista syistä 10 a §:n 2
momentissa ehdotetaan, että vankilassaoloaikaan lasketaan
myös sellainen elinkautiseen vankeuteen johtaneen rikoksen
vapaudenmenetysaika, jonka aikana on suoritettu määräaikaista
vankeusrangaistusta. Esityksen perustelujen mukaan tämä koskee
sekä sellaisia määräaikaisia
vankeusrangaistuksia, jotka elinkautinen vankeusrangaistus käsittää,
että sellaisia, jotka suoritetaan loppuun 1 momentissa
tarkoitetun vapaudenmenetysajan aikana. Selvyyden vuoksi valiokunta
toteaa, että 2 momentissa tarkoitetaan myös sellaista
määräaikaista rangaistusta, josta vanki
on päästetty ehdonalaiseen vapauteen, mutta hänen
vapaudenmenetyksensä on jatkunut tutkintavankeutena elinkautiseen
vankeuteen johtaneen rikoksen vuoksi. Sitä määräaikaisen vankeusrangaistuksen
rangaistusaikaa, joka ajoittuu ennen elinkautiseen vankeuteen johtaneen
rikoksen vapaudenmenetysajan alkua, ei kuitenkaan lueta vankilassaoloaikaan,
mikä ilmenee myös esityksen perusteluista.
Pykälän 3 momentissa säädetään
rikoslain 6 luvun 13 §:ssä tarkoitettujen
vähennysten huomioon ottamisesta vankilassaoloaikaa
laskettaessa. Momentin sanamuodosta voi saada sen virheellisen käsityksen,
että määräaikainen vankeusrangaistus
ajalta ennen elinkautiseen vankeusrangaistukseen johtanutta tutkintavankeutta
luettaisiin vankilassaoloaikaan, vaikka rikoslain 6 luvun 13 §:ssä tarkoitettua
vähennystä ei luetakaan. Tulkintaepäselvyyksien
välttämiseksi valiokunta ehdottaa momentin sanamuodon
korjaamista.
Valiokunta pitää ehdotettua 10 a §:ää edellä todetuin
tarkennuksin vankilassaoloajan laskemiseen ja muutoksenhakuun liittyvien
oikeudenmukaisuussyiden vuoksi tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Valiokunta korostaa, että säännöksessä on
kysymys vain vankilassaoloajan laskemisesta eikä sen
tavoitteena ole lyhentää elinkautisvankien vankilassa
suorittamaa aikaa eikä lieventää rangaistuskäytäntöä. Ehdonalaiseen
vapauteen päästäminen perustuu aina Helsingin
hovioikeuden tekemään kokonaisharkintaan, jossa
tulee 2 c luvun 10 §:n 3 momentin
mukaisesti ottaa huomioon elinkautisvangin kokonaisrikollisuus,
vangin käyttäytyminen ja rangaistusajan
suunnitelman noudattaminen. Valiokunta pitää tärkeänä elinkautisvankien
keskinäisen oikeudenmukaisuuden toteutumista ja samalla
haluaa säilyttää pisimmistä rangaistuksista — elinkautisesta
vankeudesta ja kokonaan suoritettavista rangaistuksista — vankilassa
suoritettavien aikojen keskinäiset suhteet nykyisenlaisina.
12 §. Uusi käsittely tuomioistuimessa.
(Uusi).
Rikoslain 2 c luvun 12 §:ssä säädetään
koko rangaistusta suorittamaan määrätyn
päästämisestä ehdonalaiseen
vapauteen. Vapauttamismenettely on toinen kuin elinkautisvankien
kohdalla, sillä kyseessä ovat määräaikaisia
vankeusrangaistuksia suorittavat. Näin ollen esimerkiksi poistumisluvalta
palaamatta jättämistilanteissa sovelletaan määräaikaisia
rangaistuksia koskevia sääntöjä vapauttamisajankohtaa
määriteltäessä. Voimassa olevan
pykälän 2 momentin mukaan ehdonalaiseen
vapauteen päästämistä koskeva
asia voidaan käsitellä uudelleen valvotun koevapauden
aikana tapahtuneen rikoksen johdosta. Säännös
jättää siten hovioikeuden päätöksen
ja koevapauden alun väliin ajanjakson, jonka aikana ehdonalaista
vapauttamista ei voida peruuttaa, vaikka vanki syyllistyisi rikokseen.
Valiokunta katsoo, että säännöstä on
tältä osin aiheellista muuttaa vastaamaan ehdotettua 10 §:n
3 momenttia. Sen sijaan säännöstä 8 §:n 4 momentissa
ja vankeuslain 3 luvun 7 §:ssa tarkoitetuista
asioista ei ole tarpeen lisätä, koska näissä,
poistumisluvalta palaamatta jättämistä ja koevapauteen
sisältyvän yhteydenpitovelvoitteen rikkomista
koskevissa, asioissa Rikosseuraamuslaitos päättää vapauttamisajankohdan siirrosta
määräaikaista rangaistusta koskevien säännösten
nojalla hallintoasiana.
Kuten 10 §:n 3 momentin tarkoittamassa tilanteessa,
tässäkään edellytyksenä ei
ole lainvoimaista tuomiota, vaan uudelleenkäsittely voisi
perustua myös riittävän todennäköiseen
rikosepäilyyn. Perusteluina ja soveltamisohjeina
valiokunta viittaa siihen, mitä hallituksen esityksen perusteluissa
10 §:n 3 momentista on todettu (s. 7/II, 8 ja
14). Esityksen perusteluista poiketen valiokunta kuitenkin tähdentää,
että mikäli ehdonalainen vapauttaminen peruutetaan
10 §:n 3 momentin tai 12 §:n
2 momentin nojalla sellaisen rikosepäilyn perusteella,
johon vanki myöhemmin katsotaan syyttömäksi,
tulee aina arvioida, onko vanki oikeutettu vahingonkorvaukseen
joltakin osaa vapaudenmenetysaikaansa. Tässä yhteydessä valiokunta
lisäksi viittaa korkeimman oikeuden ennakkopäätökseen KKO:2008:10
(Ään.).
Voimaantulo- ja siirtymäsäännös.
Esityksessä on lähdetty siitä, että ehdotetun
lain säännösten soveltaminen määräytyy
rikoslain 3 luvun 2 §:n 2 momentissa säädetyn
lievemmän lain periaatteen mukaisesti eikä lakiin
ole sen vuoksi ehdotettu erillistä siirtymäsäännöstä.
Mainitun rikoslain säännöksen mukaan,
jos tuomittaessa on voimassa toinen laki kuin rikosta tehtäessä,
sovelletaan kuitenkin uutta lakia, jos sen soveltaminen johtaa lievempään
lopputulokseen.
Perustuslakivaliokunta on rikoslain yleisten oppien uudistamisen
yhteydessä (PeVL 31/2002 vp,
s. 3) katsonut, että rikoslain 3 luvun 2 §:n 2 momentissa
säädetyn lievemmän lain periaatteen soveltamisrajoitusta
on arvioitava ensisijassa kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan
kansainvälisen yleissopimuksen (KP-sopimus) 15 artiklan
kannalta. Mainittu 15 artikla sisältää perustuslain
8 §:stä ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen
7 artiklasta poiketen seuraavan nimenomaisen määräyksen:
"Jos rikoksenteon jälkeen lailla säädetään
sovellettavaksi lievempi rangaistus, rikoksen tekijän tulee
päästä tästä osalliseksi".
Sopimusmääräyksen sanamuoto viittaa siinä tarkoitetun
lievemmän lain periaatteen olevan ajallisesti rajoittamaton.
Periaate voi edellyttää myös lainvoimaisen
tuomion lieventämistä.
Lausunnosta PeVL 31/2002 vp ilmenee
myös, että arvostetun KP-sopimuksen kommentaarin mukaan
sopimusvaltiot ovat velvollisia soveltamaan yleissopimuksen
15 artiklan määräystä sitä ajallisesti
rajoittamatta muiden kuin peruuttamattomien rangaistusten
osalta siihen saakka, kunnes asiassa on annettu viimeisen oikeusasteen
lopullinen tuomio. Myös rikoslain kokonaisuudistuksen ensimmäisessä vaiheessa
(HE 66/1988 vp, s. 189/II)
katsottiin olevan varmaa, että viimeistään
lainvoimainen tuomio rikosasiassa katkaisee rikoksentekijän
oikeuden päästä osalliseksi lievemmän
lain edusta.
Perustuslakivaliokunta on käsitellyt lievemmän
lain periaatetta myös säädettäessä voimassa
olevaa sääntelyä yhteenlasketuista vankeusrangaistuksista
(PeVL 21/2005 vp,
s. 4/II ja 5/I). Lausunnossa todetaan, että KP-sopimuksen 15
artiklan sanamuodon mukaan siinä tarkoitettu
lievemmän lain periaate koskee rikoksesta tuomittavaa
rangaistusta, mutta ei valiokunnan aiemman arvion mukaan sellaisia,
lähinnä menettelyllisiksi luonnehdittavia seikkoja,
joita säännellään esimerkiksi
rikoksen vanhentumisajoista annettavilla säännöksillä (PeVL 27/2001 vp,
s. 2). Perustuslakivaliokunta totesi, että ehdotuksessa
on kysymys vapaudenmenetysajan tosiasiallisesta pituudesta, jota
on vaikea luonnehtia puhtaasti menettelylliseksi seikaksi.
Lausunnon mukaan puuttuvan tulkintakäytännön
vuoksi ei toisaalta ole selvää, että hallintoviranomaisten
olisi KP-sopimuksen ja uuden lain takia lyhennettävä tuomioistuinten määräämiä vankeusrangaistuksia
tai niihin perustuvia vapaudenmenetysaikoja.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen suuri jaosto on 17.9.2009
antanut tuomion Scoppola v. Italia (No. 2), jossa se toteaa ihmisoikeussopimuksen
7 artiklan turvaavan myös oikeuden lievemmän rikoslain
taannehtivaan soveltamiseen. Mainitussa tuomiossa on kysymys tuomioistuinten
velvollisuudesta soveltaa lievempää lakia.
Esitetyn rikoslain 2 c luvun 7 §:n säännös
ehdonalaisesta vapauttamisesta samalla kertaa täytäntöön
pantavista määräaikaisista vankeusrangaistuksista
merkitsee joissakin tapauksissa vankilassa suoritettavan ajan pidentymistä nykyisestä.
Tämän vuoksi uutta säännöstä on
esityksen perustelujen mukaan tarkoitus soveltaa vasta sellaisissa
tapauksissa, joissa kaikki täytäntöön
pantavat rangaistukset on tuomittu rikoksista, jotka on tehty tämän
lain voimaantulon jälkeen.
Lakivaliokunta katsoo, että lainsäätäjä ei
voi säätää lakia, jolla jälkikäteen
ankaroitetaan tuomioistuimen määräämää rangaistusta.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että esitetyn
lain voimaantulo- ja siirtymäsäännöksen 2
momenttiin otetaan erillinen siirtymäsäännös.
Valiokunnan ehdottama säännös merkitsee,
että siinä tarkoitettujen kaikkien rikosten on
täytynyt olla tehtyjä lain voimaantulopäivänä tai
sen jälkeen. Muussa tapauksessa sovelletaan tämän
lain voimaan tullessa voimassa olevia säännöksiä.
Koska voimassa olevaan lakiin sisältyy tulkinnanvaraisuus
sen suhteen, miten ehdonalaisen vapauttamisen aikaisin ajankohta
määrittyy silloin, kun yhteenlasketut vankeusrangaistukset
ylittävät voimassa olevassa laissa säädetyn
20 vuoden enimmäisajan, uuteen 2 momenttiin on tarpeen ottaa
myös tätä koskeva säännös.
Lakivaliokunnan ehdotuksesta seuraa, että hallituksen
esitykseen sisältyvän voimaantulo- ja siirtymäsäännöksen
2 momentti siirtyy 3 momentiksi.