Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yleistä.
Sähköisen viestinnän tietosuojalaki
on hyväksytty eduskunnassa kesäkuussa 2004. Lain tarkoituksena
on turvata sähköisen viestinnän luottamuksellisuuden
ja yksityisyyden suojan toteutuminen sekä edistää sähköisen
viestinnän tietoturvaa ja monipuolisten sähköisen
viestinnän palvelujen tasapainoista kehittymistä.
Lain 13 §:ssä on säädetty viestien
ja tunnistamistietojen käsittelystä väärinkäytöstapauksissa.
Sen mukaan teleyritys, lisäarvopalvelun tarjoaja ja yhteisötilaaja
voivat käsitellä tunnistamistietoja, jos se on
tarpeen verkkopalvelun, viestintäpalvelun tai lisäarvopalvelun
yksittäisten maksullisten palvelujen käyttöä maksutta
tai muiden siihen rinnastuvien käyttöä koskevien
väärinkäytösten havaitsemiseksi,
estämiseksi ja selvittämiseksi sekä esitutkintaan
saattamiseksi.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on mietinnössään
(LiVM 13/2004 vp) todennut muun muassa,
että ehdotettu momentti oikeuttaa havainnoimaan ja estämään
väärinkäytöksiä, mutta
jättää rikoksen esitutkinnan yksinomaan
esitutkintaviranomaisille. Mietinnön mukaan väärinkäytösten
havaitsemista voidaan käytännössä toteuttaa
vain mm. automaattisin kapasiteetin käyttömittarein
tai tunkeutumisenestosovelluksin. Sinänsä samoja
teknisiä sovelluksia käytetään
myös automaattiseen vika- ja häiriötilanteiden
havaitsemiseen. Vasta havainnon syyn täsmällisemmällä selvittämisellä voidaan
arvioida, onko kysymys ollut väärinkäytöksestä vai
vikatilanteesta. Väärinkäytösten
havaitseminen edellyttää mietinnön mukaan
tunnistamistietojen käsittelyä, joten tunnistamistietojen
käsittely on välttämätöntä väärinkäytösten
havaitsemiseksi.
Käsiteltävänä olevassa hallituksen
esityksessä on arvioitu nykyisen lainsäädännön
toimivuutta. Esityksen mukaan erityisesti sähköisen viestinnän
tietosuojalain 13 § on osoittautunut muotoilultaan
niin suppeaksi, ettei se takaa yhteisötilaajille riittäviä toimintamahdollisuuksia.
Esityksen
mukaan voimassaolevan lain ei ole katsottu sallivan yhteisötilaajien
kerätä väärinkäytöksistä itse
näyttöä, eikä televalvontakaan ole
useimmissa tapauksissa ollut käytettävissä. Valiokunnan
saaman käsityksen mukaan nykyisen sähköisen
viestinnän tietosuojalain säännökset
viestien ja tunnistamistietojen käsittelystä väärinkäytöstapauksissa
ovat tulkinnanvaraiset ja sallivat jo ainakin osin tunnistamistietojen
käsittelyn.
Tiedustelutoimintaa kartoittavissa yritysturvallisuustutkimuksissa
noin 10 % vastanneista yrityksistä on
ilmoittanut havainneensa ja 18 % epäilleensä laitonta
tiedonhankintaa viimeisen kahden vuoden aikana. Yrityksillä on
käytännössä ollut puutteelliset
mahdollisuudet saattaa poliisin tutkittavaksi yrityssalaisuuksien
luvattomia luovutuksia, jos luovutus on tehty sähköisessä muodossa.
Yritysten toimet selvittää asiaa ovat voineet
johtaa oikeustilan epäselvyyden johdosta jopa syytteisiin
lainvastaisesta toiminnasta.
Valiokunnan käsityksen mukaan hallituksen esitys varmistaa
yritysten toimintaedellytyksiä kattamalla sen lainsäädännöllisen
aukon, joka yrityssalaisuuksien suojassa tällä hetkellä sähköisessä viestintäympäristössä
on
auki. Esitys selkeyttää nykyistä epäselvää tilannetta,
asettaa tiukat ennakkoehdot tunnistamistietojen käsittelylle
ja edistää yhteisötilaajien tietoturvan
parantamista.
Valiokunta toteaa, että voimassa olevan lain 13 §:n
tunnistamistietojen käsittely ei edellytä minkäänlaista
ennakollista toimenpidettä ennen käsittelyyn ryhtymistä.
Esityksen sisältämät sanktioidut tiedottamisvelvoitteet
sekä ennen käsittelyn aloittamista että jälkikäteen
merkitsevät valiokunnan käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna
merkittävää parannusta myös
käyttäjien tietoturvaan ja henkilökohtaiseen
oikeusturvaan.
Kansainvälisen vertailun perusteella sähköisen
viestinnän tietosuojan sääntely on hyvin tiukkaa
Suomessa verrattuna esimerkiksi muihin Euroopan unionin jäsenvaltioihin.
Nyt esitetyt sähköisen viestinnän tietosuojalain
muutokset merkitsevät ennen kaikkea säännösten selkeytymistä sekä yhteisötilaajien
että käyttäjien kannalta eivätkä julkisuudessa
esitetyin tavoin romuta sähköisen viestinnän
tietoturvaa.
Valiokunta suhtautuu esitykseen kokonaisuudessaan kriittisen
myönteisesti, mutta toteaa sen avaavan käytännössä mahdollisuuksia
myös toimivaltuuksien väärinkäyttöön.
Tätä tasapainottaa osittain väärinkäytön
selkeä sanktiointi. Valiokunta on erityisesti paneutunut
yhteisötilaajan käsitteen rajaamismahdollisuuksiin,
yrityssalaisuuden sisältöön, merkittävän
haitan käsitteeseen ja uudistuksen vaikutukseen työsuhteen
jatkumiseen. Valiokunta painottaa tietosuojan kehittämistä ja
tunnistetietojen käsittelyn viimesijaisuutta, pakkokeinolain
uudistamisen tärkeyttä sekä tietosuojavaltuutetun
valvontaresurssien riittävyyttä.
Perustuslakivaliokunnan lausunto.
Lausunnossaan perustuslakivaliokunta on esittänyt,
että lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Viestin tunnistamistietojen on perustuslakivaliokunnan vakiintuneessa käytännössä
katsottu
jäävän luottamuksellisen viestin salaisuutta
suojaavan perusoikeuden ydinalueen ulkopuolelle (PeVL 23/2006
vp, s. 2—3, PeVL 3/2008 vp,
s. 2/I). Toisaalta myös tunnistamistietojen salaisuuden
suojaan puuttuvan sääntelyn on täytettävä perusoikeuksien
rajoittamisen yleiset edellytykset (PeVL 23/2006 vp,
s. 3). Valiokunta katsoo, että keskeisten yrityssalaisuuksien
liiketaloudellinen merkitys saattaa olla yrityksen kannalta niin
suuri, että tällaiset yritysvarallisuuden arvon
ja elinkeinotoiminnan taloudellisten edellytysten turvaamiseen liittyvät
seikat ovat hyväksyttäviä ja painavia
perusteita tietoverkoissa harjoitettavaan viestintään
kohdistuville rajoituksille. Sääntelyn oikeasuhtaisuuden
näkökulmasta on olennaista, että sekä lakiehdotuksen
13 a—13 h §:n muodostaman kokonaisuuden että lain
8 §:n 3 momentin perusteella yrityssalaisuuksien
luottamuksellisuuden turvaamisessa ensisijaisia ovat sellaiset keinot,
joilla ei puututa käyttäjien luottamukselliseen
viestintään.
Yhteisötilaajan käsittelyoikeuden osalta valiokunta
on tähdentänyt, että käsittely
on lain 8 §:n 3 momentinkin vaatimusten vuoksi
sallittua ainoastaan sen tarkoituksen vaatimassa laajuudessa eikä käsittelyllä voida
rajoittaa luottamuksellisen viestin suojaa enempää kuin
on välttämätöntä. Käsittely
on siten sallittua esimerkiksi ainoastaan siinä laajuudessa,
että yhteisötilaaja pystyy riittävällä tavalla
yksilöimään poliisille osoitettavan rikosilmoituksen
tai tutkintapyynnön. Näin tulkittuna ja sovellettuna sääntely
ei valiokunnan mielestä tältä osin muodostu
ongelmalliseksi oikeasuhtaisuudesta johtuvien vaatimusten kannalta.
Valiokunta on esittänyt eräitä muutoksia
hallituksen sähköisen viestinnän tietosuojalakia koskevaan
lakiehdotukseen. Valiokunta on esittänyt 13 b §:n
täsmentämistä tietoturvavelvoitteen osalta,
13 d §:n täsmentämistä siten,
että erotettaisiin toisistaan kohdat, jotka voivat koskea
käsittelyn edellytyksiä yrityssalaisuuksien luovuttamistilanteissa,
ja kohdat, jotka soveltuvat muihin väärinkäytöstapauksiin.Valiokunta on
myös pitänyt tärkeänä,
että yrityssalaisuuden luovuttamistilanteissa tunnistamistietojen
manuaalinen käsittely ehdotetun 13 d §:n
2 momentin mukaisesti on mahdollista vain, jos on myös olemassa
perusteltu syy epäillä, että yrityssalaisuuksia
on luovutettu nimenomaan viestintäverkon välityksellä.
Valiokunta on lisäksi esittänyt yrityssalaisuuden
käsitteen tarkentamista, 13 a §:ssä tarkoitetun
luvattoman tai ohjeen vastaisen käytön tarkentamista
sekä eräitä kielellisiä muutoksia
13 a ja 13 d §:ään.
Perustuslakivaliokunta on pitänyt tärkeänä, että hallituksen
esityksen perusteluissa mainittu liikenne- ja viestintäministeriöön
asetettava seurantaryhmä arvioi lain soveltamista myös
perusoikeuksien kannalta. Tällöin on valiokunnan mielestä syytä kiinnittää huomiota
siihen, miten laajasti työnantajat ovat turvautuneet lain
mahdollistamiin oikeuksiin, miten tietosuojavaltuutetun valvontatehtävä on
toiminut sekä miten työntekijöiden luottamuksellisten
viestien salaisuuden suoja on toteutunut.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää kattavaa
seurantaa lain toimivuudesta välttämättömänä.
Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus
1).
Yhteisötilaajan määritelmä.
Yhteisötilaajan käsite luotiin säädettäessä sähköisen
viestinnän tietosuojalakia. Siinä yhteisötilaajalla
tarkoitetaan viestintäpalvelun tai lisäarvopalvelun
tilaajana olevaa yritystä tai yhteisöä,
joka käsittelee viestintäverkossaan käyttäjien
luottamuksellisia viestejä, tunnistamistietoja tai paikkatietoja. Laissa
käytetty yhteisötilaajan käsite kattaa
varsinaisten yritysten lisäksi myös yliopistoja
ja erilaisia julkishallinnon yhteisöjä. Tällaisia
ovat esimerkiksi elinkeinonharjoittaja, osuuskunta, osakeyhtiö,
yhdistys, yliopisto tai valtion virasto.
Voimassa olevassa laissa on lähdetty siitä, että viestintä on
luottamuksellista ja vain tietyissä lain sallimissa tapauksissa
teleyritys, lisäarvopalvelun tarjoaja ja yhteisötilaaja
voivat käsitellä tunnistamistietoja. Lain 3 luvussa
annetaan teleyrityksille, lisäarvopalvelun tarjoajille
ja yhteisötilaajille tunnistamistietojen käsittelyoikeudet
ja -velvollisuudet. Yhteisötilaaja saa käsitellä tunnistamistietoja
(9 §) palvelujen toteuttamiseksi ja käyttämiseksi
sekä tietoturvasta huolehtimiseksi, (10 §)
laskutusta varten, (12 §) teknistä kehittämistä varten,
(13 §) väärinkäytöstapauksissa
ja (14 §) teknisen vian tai virheen havaitsemiseksi.
Kaikille yhteisötilaajille on annettu nämä käsittelyoikeudet
tasapuolisesti, ja toisaalta myös velvollisuudet kohdistuvat
kaikkiin yhteisötilaajiin, jotka käsittelyoikeuksia käyttävät.
Rajoituksia ei ole tehty esimerkiksi yhteisötilaajan koon
mukaan vaan on katsottu, että yhteisötilaaja pienimmästä suurimpaan
on oikeutettu samanlaiseen kohteluun ja toisaalta velvoitettu samanlaisilla
velvollisuuksilla.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on mietinnössään
(LiVM 13/2004 vp) todennut, että yhteisötilaaja
on teleyrityksen tapaan sivullinen suhteessa viestinnän
osapuoliin. Yhteisötilaaja tilaa viestintäpalvelun
tai lisäarvopalvelun käyttäjiensä,
esimerkiksi työntekijöidensä käytettäväksi.
Tätä tarkoitusta varten yhteisötilaaja
hallinnoi samalla järjestelmää, jossa
käsitellään käyttäjien
luottamuksellisia tunnistamistietoja ja paikkatietoja erilaisin
palvelimin ja päätelaittein. Yhteisötilaajalle
kertyy teknisiin järjestelmiin käyttäjien
luottamuksellisia tunnistamistietoja ja esimerkiksi sähköpostijärjestelmissä myös
luottamuksellisia viestejä. Yhteisötilaajat, kuten
yritykset ja yliopistot, käsittelevätkin täsmälleen
samoja luottamuksellisia tietoja ja samanlaisin teknisin järjestelmin
kuin teleyrityksetkin. Siten yhteisötilaajan mahdollisuudet väärinkäytöksiin
ja tarve yhtäläisiin käsittelyoikeuksiin
ja velvollisuuksiin eivät mietinnön mukaan poikkea
teleyrityksen mahdollisuuksista ja tarpeesta.
Valiokunta on paneutunut yhteisötilaajakäsitteen
sisältöön ja merkitykseen käsittelyssä olevan
hallituksen esityksen osalta ja selvittänyt mahdollisuutta
rajata käsitettä tämän esityksen osalta.
Saadun selvityksen mukaan on syytä erotella toisistaan
yrityssalaisuuksien vuotamisen ja luvattoman käytön
selvittäminen. Kaikkia yhteisötilaajia eivät
koske yrityssalaisuuksien vuotamisen selvittämistä koskevat
säännökset yksinkertaisesti siitä syystä,
että niillä ei ole suojattavia yrityssalaisuuksia.
Toisaalta luvattoman käytön selvittäminen
puolestaan voi olla ihan pienimmällekin yhteisötilaajalle
hyvin merkittävää. Huomattavaa kuitenkin
on, että niin yliopistot kuin kirjastot ja taloyhtiötkin
voivat joutua väärinkäytösten
kohteiksi. Niiden viestintäverkkoa ja tarjoamia palveluja
voidaan käyttää väärin.
Näiden toimijoiden kohdalla kyse on siten käyttäjien
luvattomasta käytöstä.
Valiokunta ei katso mahdolliseksi rajata tässä tilanteessa
yhteisötilaajia eri ryhmiin, mutta toteaa, että esitetyt
säännökset tiukentavat huomattavasti
puuttumista viestintäverkon ja palvelujen luvattomaan käyttöön.
Ennen kuin yksikään kirjasto, taloyhtiö tai
yliopisto voi ryhtyä käsittelemään
tunnistamistietoja, on sen esityksen mukaan laitettava tietoturva
kuntoon, määriteltävä mm., miten
sen viestintäverkkoa tai palvelua saa käyttää,
annettava kirjalliset ohjeet käyttäjälle,
nimettävä ne ylläpidosta, tietoturvasta
tai turvallisuudesta vastaavat henkilöt, jotka tunnistamistietoja
voivat käsitellä, tiedotettava menettelystä ja
käytännöistä, ilmoitettava tietosuojavaltuutetulle
tunnistamistietojen käsittelyn aloittamisesta ja annettava
tietosuojavaltuutetulle myös vuosittainen raportti käsittelystä. Jokaisen
yhteisötilaajan on täytettävä nämä laajamittaiset
oikeusturvan takeet.
Valiokuntaa yhtyy työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
kantaan, että esityksen voidaan katsoa edistävän
arjen tietoyhteiskuntakehityksen kannalta välttämätöntä oikeutta
tietoturvallisuuteen. Koska Suomi on tuotekehityksen ja korkean
teknologian johtavia maita, Suomella on erityinen kansallinen intressi
suojella myös yrityssalaisuuksia.
Yrityssalaisuus.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenee, että sähköisen
viestinnän tietosuojalakiin ehdotetussa uudessa 13 a §:ssä tarkoitetaan
yrityssalaisuuden käsitteellä rikoslain 30 luvun
11 §:n yrityssalaisuuden määritelmää. Sen
mukaan yrityssalaisuudella tarkoitetaan liike- tai ammattisalaisuutta
taikka muuta vastaavaa elinkeinotoimintaa koskevaa tietoa, jonka elinkeinonharjoittaja
pitää salassa ja jonka ilmaiseminen olisi omiaan
aiheuttamaan taloudellista vahinkoa joko hänelle tai toiselle
elinkeinonharjoittajalle, joka on uskonut tiedon hänelle.
Valiokunta selventää lakiehdotusta lisäämällä lakiviittauksen
suoraan pykälään.
Yrityssalaisuuden käsite on katsottu asianmukaisimmaksi
käsitteeksi, koska tähän käsitteeseen
liittyy kiinteästi elinkeinonharjoittajan oma salassapitotahto,
ja koska säännökset vaikuttavat yksityisten
osapuolten välillä. Uuden täysin sisällöllisesti
rikoslain omaksuttua käsitettä vastaavan määritelmän
tuominen tässä esityksessä olisi omiaan
vain sekoittamaan lain soveltajia ja tulkitsijoita.
Valiokunta toteaa myös, että hallituksen esityksessä asetetaan
selkeitä vaatimuksia yrityssalaisuuksien käsittelyjärjestelmälle.
Yrityssalaisuuden käsittely on tosiasiallisesti suojattava
ulkopuolisilta tahoilta. Käytännössä organisaatiossa
vain tiettyjä tehtäviä hoitavat käyttäjät pääsevät
yrityssalaisuuksiin käsiksi. Yhteisötilaajan on
määriteltävä, miten yrityssalaisuuksia saa
siirtää, luovuttaa tai muutoin käsitellä ja minkälaisiin
kohdeosoitteisiin yrityssalaisuuksia käsittelemään
oikeutetut henkilöt eivät ole oikeutettuja lähettämään
viestejä. Valiokunta toteaa, että nämä toimet
omalta osaltaan määrittelevät käyttäjille,
mitä yhteisötilaaja pitää keskeisinä yrityssalaisuuksinaan.
Merkittävä haitta.
Esityksen 13 d §:n 3 momentissa asetetaan sekä automaattiselle
että manuaaliselle tunnistamistietojen käsittelylle
merkittävän haitan edellytys. Tämä edellytys
on tarkoitettu kohdistumaan nimenomaan luvattoman käytön
eli niiden yhteisötilaajan laatimien ohjeiden vastaisen
käytön tilanteisiin. Esityksen perusteluissa todetaan,
että säännöksessä tarkoitettua
merkittävää haittaa voisi muun muassa
olla lisääntyneet kustannukset tai sellainen lisääntynyt
tiedonsiirtokapasiteetin käyttö, tietoturvauhka
tai muu vastaava syy, joka vaarantaa, vaikeuttaa tai hidastaa viestintäverkon
tai palvelujen käyttöä niille suunniteltuun
käyttötarkoitukseen.
Merkittävän haitan edellytys konkretisoituu 13
b §:n tarkoittamilla ohjeilla ja sillä, mitä yhteisötilaajan
tulee kirjallisiin ohjeisiin todeta. Yhteisötilaajan on
ennen tunnistamistietojen käsittelyn aloittamista 1) rajoitettava
pääsyä viestintäverkkoonsa ja
viestintäpalveluunsa ja niiden käyttöön
sekä ryhdyttävä muihin toimenpiteisiin
viestintäverkkonsa ja viestintäpalvelunsa käytön
suojaamiseksi asianmukaisin tietoturvallisuustoimenpitein ja 2)
määriteltävä, minkälaisia
viestejä sen viestintäverkon kautta saa välittää ja
hakea sekä miten sen viestintäverkkoa ja viestintäpalvelua
saa muutoin käyttää ja minkälaisiin
kohdeosoitteisiin viestintää ei saa harjoittaa.
Yhteisötilaajia on monenlaisia, ja niiden viestintäverkon
ja palveluiden käyttö on moninaista. Luvaton käyttö ja
sen merkittävyys yhteisötilaajalle määrittyy
yhteisötilaajan omasta toiminnasta käsin.
Tietosuojan kehittäminen ja tunnistetietojen käsittelyn
viimesijaisuus.
Valiokunta korostaa, että ensisijainen keino
viestintäverkon ja viestintäpalvelun käytön
asianmukaisuuden turvaamisessa ovat tietoturvasta huolehtiminen
sekä verkkojen ja palvelujen käyttäjille
annetut ohjeet ja niiden noudattamisen automaattisesti tapahtuva
seuranta. Ehdotetussa 13 b §:n 1 momentissa
on lueteltu ne laajat toimenpiteet, joihin yhteisötilaajan
on ryhdyttävä ennen tunnistamistietojen käsittelyn
aloittamista. Näiden toteuttaminen voi valiokunnan saaman
käsityksen mukaan merkittävästi nostaa
tietoturvan tasoa maamme yrityksissä ja yhteisöissä.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille EU:n komission julkaiseman
tietosuojaa koskevan Eurobarometri-tutkimuksen tulos, jonka mukaan
23 % suomalaisista rekisterinpitäjistä (yhteisöt)
ei ole edes kuullut tietoturvatekniikoista.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on lausunnossaan painottanut erityisesti, että työpaikoilla tulee
käsitellä tietoturvatarpeita ja viestinnän pelisääntöjä mahdollisimman
avoimesti yhteistoimintalainsäädännön
tarkoittamalla tavalla yhdessä kaikkien niiden työntekijöiden
kanssa, joita asia koskee. Laaja käsittely ja pelisääntöjen laatiminen
yhdessä henkilöstön kanssa luovat hyvän
pohjan sääntöjen tuntemiselle ja noudattamiselle,
jolloin tarvetta väärinkäytösten
selvittämiselle ei tule.
Sekä työnantajan että työntekijöiden
kannalta on tärkeää avoimesti ja ennakkoluulottomasti keskustella
ja pohtia, mitä hyötyjä ja haittoja on siitä,
että työntekijä käyttää työnantajan
antamia työvälineitä myös omien
asioidensa hoitoon, ja sopia sitten sellaisista käyttöohjeista, jotka
vastaavat juuri kyseisen yrityksen ja sen työntekijöiden
tarpeita. Laki koskee samalla tavoin pieniä ja suuria yrityksiä ja
kaikkia toimialoja. Tästä johtuen samat säännöt
eivät sovellu kaikkiin tilanteisiin.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tärkeänä,
että lainsäädännön
sisällöstä tiedotetaan laajasti ja selkeästi
eri toimijoiden taholta ja että korostetaan lakiesitykseen
sisällytettyä tunnistamistietojen käsittelyn
viimesijaisuutta.
Uudistuksen tekninen laajuus.
Esitetyllä uudistuksella sääntelyä ehdotetaan
täsmennettäväksi siten, että yhteisötilaajalla
olisi tietyin edellytyksin oikeus käsitellä sähköisen
viestinnän tunnistamistietoja viestintäverkkonsa
ja maksullisten tietoyhteiskunnan palvelujen luvattoman käytön
ja viestintäpalvelujen ohjeen vastaisen käytön
selvittämiseksi. Yhteisötilaaja voisi käsitellä tietyin
edellytyksin tunnistamistietoja myös, kun kyse olisi elinkeinotoiminnan
kannalta keskeisten yrityssalaisuuksien oikeudettomasta paljastamisesta.
Käsittely tapahtuisi ensisijaisesti automaattisesti ennalta
määriteltyjen tekijöiden perusteella.
Tunnistamistietojen käsittelyllä yhteisötilaaja
ei saisi selville muiden kuin omien viestintäpalveluidensa
kautta lähetettyjen ja vastaanotettujen viestien tunnistamistiedot.
Kaupallisesti tarjolla olevien sähköposti-, verkkopankki-
tai muiden teknisesti suojattujen palveluiden käytöstä tunnistamistiedot
paljastaisivat vain käytetyn palvelun osoitteen, käytön
ajankohdan ja keston. Kiinteän ja matkapuhelinverkon puheluihin,
tekstiviesteihin ja muihin vastaaviin viesteihin liittyvät
tunnistamistiedot on rajattu käsittelyoikeuden ulkopuolelle.
Viestien sisältöä ei väärinkäytöstapauksissa
saisi käsitellä lainkaan, eikä tunnistamistietoja
saisi käsitellä lähdesuojan murtamiseksi.
Valiokunta toteaa, että nykylainsäädännön puitteissa
voidaan jo laillisesti seurata suurelta osin käyttäjän
toimia tietoverkossa. Yrityssalaisuuksien oikeudettoman paljastamisen
selvittämisessä ovat käytettävissä tietohallinnolliset keinot,
kuten käyttäjätietolokien tarkastaminen, pääsyä rajoittaviin
järjestelmiin kirjautuvien tietojen tarkastaminen sekä järjestelmien
teknisessä ylläpidossa kerätyt tiedot.
Näistä tiedoista käy ilmi, kuka on tallentanut
mitäkin tietoja, missä muodossa, koska ja mille
tallenteelle, kuten kovalevylle tai siirrettävälle
tallenteelle. Siirrettäviä tallenteita ovat esimerkiksi
muistitikut ja cd-levyt. Myös aineiston muuta käsittelyä,
kuten tulostamista, koskevat tiedot voidaan tallentaa. Näiden
tietojen käsittelylle sähköisen viestinnän
tietosuojalaissa ei aseteta rajoituksia. Eräillä työpaikoilla
on käytössä jopa kameraseuranta.
Vaikutus työsuhteen jatkumiseen.
Sähköisen viestinnän tietosuojalaki
ei sääntele seuraamuksista yrityssalaisuuden vuodon
tapauksissa. Se ei sääntele niitä seuraamuksia,
jotka voivat seurata yrityssalaisuuden rikkomisesta — olivat
ne työoikeudellisia tai rikosoikeudellisia — eikä myöskään
tiedonsaajan vastuista asiassa.
Työ- tai virkasuhteen päättäminen
tai varoitusmenettely määräytyisivät
erikseen työ- ja virkaoikeudellisin perustein kokonaisharkinnan pohjalta.
Muun muassa työntekijän henkilöön liittyvistä irtisanomisperusteista
ja varoituksesta säädetään työsopimuslain
7 luvun 2 §:ssä ja purkuperusteista 8
luvun 1 §:ssä. Kokonaisharkinta merkitsee kussakin
yksittäistapauksessa intressivertailua, jossa vastakkain
asetetaan toisaalta irtisanomisperusteen täyttymistä puoltavat
ja toisaalta sitä vastaan puhuvat seikat. Vertailussa huomioon
otettavien tekijöiden painoarvo joudutaan arvioimaan kussakin
tapauksessa valitsevat erityispiirteet huomioon ottavalla tavalla.
Työnantajan on näytettävä toteen
irtisanomisperusteet.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että keskeiset
työnmarkkinakeskusjärjestöt kannattavat
hallituksen esitystä. Asiantuntijakuulemisessa on tuotu
esiin, että toimintatavat työpaikoilla tietosuoja-asioissa
vaihtelevat ja esitys toteutuessaan selkeyttäisi nykyisin
vallitsevaa epäselvää tilannetta. Ehdotukseen
on pitkään kestäneen valmistelun myötä sisällytetty
useita työntekijän oikeusturvaa varmistavia säännöskohtia.
Lausunnoissa on pidetty keskeisenä sitä, että lakiesityksellä ei
heikennetä työntekijän työsuhdeturvaa.
Esitys ei aiheuta muutoksia työ- tai virkasuhteen päättämiseen,
vaan ne ratkaistaan edelleenkin työ- ja virkaoikeudellisten omien
säännösten ja käytäntöjen
mukaan.
Pakkokeinolain uudistaminen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitystä valmisteltaessa
arvioitiin seikkaperäisesti mahdollisuutta antaa väärinkäytösten
selvittäminen yksin poliisin tehtäväksi.
Yhteisötilaajien määrän, vikatilanteiden
ja väärinkäytösten moninaisuuden,
järjestelmien erilaisuuden ja tehtävän
vaatimien resurssien laajuuden vuoksi tätä vaihtoehtoa
ei pidetty lainkaan toteuttamiskelpoisena.
Kyse on yhteisötilaajien omien viestintäjärjestelmien
päivittäiseen ylläpitoon liittyvistä tehtävistä,
joista kunkin yhteisötilaajan on välttämätöntä huolehtia
itse. Samalla yhteisötilaaja pystyisi rajaamaan mahdollisen
poliisille osoitettavan esitutkintapyynnön niin, ettei
esitutkinta (ml. poliisin haltuun tutkinnan ajaksi siirrettävät
tietokoneet ja palvelimet) vaarantaisi koko yrityksen toiminnan
jatkuvuutta. Rikosten esitutkinnan suorittaisi poliisi.
Valiokunta yhtyy hallintovaliokunnan lausunnossa esitettyyn,
että yhteisötilaajan suorittama tunnistamistietojen
käsittely voi olla sallittua ainoastaan siinä laajuudessa,
että yhteisötilaaja pystyy riittävällä tavalla
yksilöimään poliisille osoitettavan rikosilmoituksen
tai tutkintapyynnön. Valiokunta kuitenkin muistuttaa, että yrityssalaisuuksiin
kohdistuvat rikokset ja luvaton käyttö ovat niin
sanottuja asianomistajarikoksia, joten säännökset
eivät voi edellyttää asian esitutkintaan
saattamista.
Sisäasiainministeriö on lausunnossaan katsonut,
että nyt säänneltäväksi
ehdotetut yhteisötilaajan eräänlaiset
oman toimintansa suojaamiseen liittyvät valvontaoikeudet
sekä toisaalta poliisin toimintavaltuudet ja niiden taustalla
olevat kriminalisoinnit on syytä pitää jo
käsitteellisestikin selvästi erossa toisistaan,
kuten esityksessä onkin pyritty tekemään.
Valiokunnan mielestä esityksellä ei näin
siirrettäisi poliisin tehtäviä yrityksille,
ja perustuslakivaliokunnan lausunto tukee tätä kantaa. Asiantuntijalausunnon
mukaan, jos työntekijä lähettää työsähköpostistaan
yrityssalaisuuksia ulos, työnantaja ei nykyisellään
voi käsitellä hallussaan olevia sähköpostilokitietoja
vuotajan selvittämiseksi. Toisaalta yrityssalaisuusrikoksen
uhriksi joutunut yritys ei myöskään voi
luovuttaa rikoksen selvittämiseksi tarvittavia todisteita
poliisille, sillä yhteisötilaajana yritys on toiminut
sivullisen sähköpostipalveluntarjoajan roolissa.
Todisteet saadakseen poliisin tulisi hakea tuomioistuimesta televalvontalupa,
mutta yrityssalaisuusrikoksessa televalvonnan edellytykset eivät
täyty (pakkokeinolaki 450/1987 5
a luku). Saadakseen tuomioistuimesta televalvontaluvan poliisin
tulisi myös pystyä yksilöimään tapahtuma.
Kun yritys ei voi nykyisen lain mukaan käsitellä tunnistamistietoja
ja siten yksilöidä tapahtumaa, ei poliisikaan
voi toimittaa tuomioistuimelle vaadittua yksilöintiä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että tämän lakiesityksen esiin nostamat
mahdolliset puutteet tai epäselvyydet poliisin toimintavaltuuksissa,
esimerkiksi selvitettäessä yrityssalaisuuksiin liittyviä väärinkäytöksiä ja
rikoksia, selvitetään pikaisesti ja tarvittaessa
jo ennen pakkokeinolainsäädännön
laajempia uudistuksia. Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus
2).
Valvontaresurssit.
Esitetty uudistus toisi tietosuojavaltuutetulle uuden työlään
valvontatehtävän. Ehdotuksella lisättäisiin
tietosuojavaltuutetun tehtäviin valvoa 13 a—13 k §:ssä tarkoitettua
yhteisötilaajan tunnistamistietojen käsittelyä maksullisen
tietoyhteiskunnan palvelun tai viestintäverkon luvattoman
käytön taikka viestintäpalvelun ohjeen
vastaisen käytön ja yrityssalaisuuksien oikeudettoman
paljastamisen tilanteissa.
Tietosuojavaltuutetun tehtävänä on
valvoa henkilötietolain mukaisesti henkilötietojen
käsittelyä, ja työelämän
tietosuojalakia valvovat työsuojeluviranomaiset yhdessä tietosuojavaltuutetun
kanssa. Koska yksi suurimmista yhteisötilaajan ryhmistä on
yritykset työnantajina, on johdonmukaista, että tietosuojavaltuutettu
valvoo osin myös tämän lain noudattamista.
Tietosuojavaltuutetun toimistolle, jolla ei pienenä yksikkönä ole
mahdollisuuksia sisäisin järjestelyin kohdentaa
resursseja uuteen valvontatehtävään,
ehdotuksen mukaisen valvonnan toteuttaminen edellyttää hallituksen
esityksen mukaan kahden erityisasiantuntijan ja yhden toimistohenkilön
ja näihin liittyvien lisämenojen, alustavasti
arvioiden vuositasolla yhteensä 260 000 euron
vuotuista määrärahalisäystä.
Valvonnasta aiheutuvista toimenpiteistä voidaan periä maksu
yhteisötilaajalta. Maksullisista toimenpiteistä ja
maksun suuruudesta päätettäisiin oikeusministeriön
asetuksella valtion maksuperustelaissa (150/1992)
säädettyjen perusteiden mukaisesti. Maksuvelvollisuuden
tulee olla oikeassa suhteessa valvottavan kokoon ja toiminnan luonteeseen.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää välttämättömänä,
että tietosuojavaltuutetun toimiston resursseja lisätään
vastaamaan tästä lainuudistuksesta aiheutuvia
uusia tehtäviä. Valvonnan korkea taso ja valvontaresurssien
riittävyys on eräs uudistuksen hyväksyttävyyden
keskeisiä ehtoja.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on alla lisännyt lakiin 13 e §:n,
minkä vuoksi johtolausetta muutetaan vastaavasti.
13 a §. Yhteisötilaajan käsittelyoikeus
väärinkäytöstapauksissa.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta
on lisännyt pykälän 1 momenttiin viittauksen
rikoslain 30 luvun 11 §:ään
ja muuttanut momentissa olevaa pykäläviittausta
vastaamaan muita ehdotettuja muutoksia. Valiokunta on myös
korjannut kielellisesti 1 ja 2 momentin sanamuotoa.
Valiokunta on lisännyt 1 momenttiin sanan ehkäisemiseksi
sanan selvittämiseksi lisäksi. Automaattinen käsittely
on tarkoitettu jatkuvaksi toiminnaksi, joka voidaan ottaa käyttöön,
kun sille asetetut edellytykset täyttyvät. Automaattisessa
hakutoiminnossa havaittu poikkeama on yksi tapa, jolla yrityssalaisuuden
paljastamisen selvittäminen manuaalisesti voi alkaa.
Valiokunta on perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten täsmentänyt
pykälän 2 momenttia koskien siinä tarkoitettua
luvatonta tai ohjeen vastaista käyttöä.
Momentin esimerkkiluetteloon on lisätty pääsyn
avaaminen sivulliselle oikeudettomasti yhteisötilaajan
viestintäverkkoon tai viestintäpalveluun.
13 b §. Yhteisötilaajan huolehtimisvelvollisuus väärinkäytöstapauksissa.
Valiokunta on täsmentänyt pykälän
1 momenttia 13 a §:n 1 ja 2 momenteissa tehdyllä vastaavalla
kielellisellä korjauksella.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta on täsmentänyt
pykälän 2 momenttia tarkentamalla sen 1 kohtaa
siten, että siinä mainitaan selkeästi
velvoite viestintäverkon ja viestintäpalvelun
käytön ja tietojen suojaamiseen asianmukaisin
tietoturvallisuustoimenpitein.
13 c §. Yhteisötilaajan suunnittelu- ja yhteistoimintavelvoite
väärinkäytöstapauksissa.
Valiokunta on korjannut pykälän 2 momentin
1 kohdan ja 4 momentin pykäläviittaukset vastaamaan
ehdotettuja muita muutoksia.
13 d §. Yhteisötilaajan käsittelyoikeuden
edellytykset väärinkäytöstapauksissa.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta
on jakanut pykälän kahteen osaan siten, että 13 d §:ssä säännellään
yhteisötilaajan käsittelyoikeus maksullisen tietoyhteiskunnan
palvelun, viestintäverkon tai viestintäpalvelun
luvattoman käytön selvittämiseksi ja
uudessa 13 e §:ssä yhteisötilaajan käsittelyoikeus
yrityssalaisuuksien paljastamisen selvittämiseksi. Uuteen pykälään
on koottu 2 momentin lause yrityssalaisuuden luvattomasta antamisesta
ulkopuoliselle, 2 momentin 4 kohta, 2 momentin 5 kohdan lause ulkopuoliselle
luvattomasti annetusta yrityssalaisuudesta, 3 momentin 2 kohta sekä 4
momentin lause väärinkäytöksen
ja siitä vastuussa olevien selvittämisestä.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
otsikkoon ja täsmentänyt 2 momentin uuden 4 kohdan
(ent. 5 kohta) sanamuotoa.
13 e §. Yhteisötilaajan käsittelyoikeus
yrityssalaisuuksien paljastamisen selvittämiseksi (Uusi).
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta on laatinut
13 d §:n rakennetta toistavan uuden 13 e §:n,
johon on koottu yhteisötilaajalle yrityssalaisuuksien paljastamisen selvittämiseksi
annetun käsittelyoikeuden sääntely.
Valiokunta on lisännyt pykälän 2
momenttiin vaatimuksen, että tunnistamistietojen manuaalinen
käsittely on mahdollista momentissa mainituissa tapauksissa
vain, jos on myös olemassa perusteltu syy epäillä,
että yrityssalaisuuksia on luovutettu nimenomaan viestintäverkon
välityksellä. Valiokunta on tehnyt 2 momentin
3 kohtaan vastaavan kielellisen täsmennyksen kuin 13 d §:n
2 momentin uuteen 4 kohtaan.
13 f §. Käsittelyoikeuden erityiset rajoitukset väärinkäytöstapauksissa.
Valiokunta on muuttanut pykälän numeron vastaamaan
aiempia muutoksia.
13 g §. Yhteisötilaajan tiedonantovelvollisuus käyttäjälle
väärinkäytöstapauksissa.
Valiokunta on muuttanut pykälän numeron ja
1 ja 2 momentin pykäläviittaukset vastaamaan aiempia muutoksia.
13 h §. Yhteisötilaajan tiedonantovelvollisuus työntekijöiden
edustajalle väärinkäytöstapauksissa.
Valiokunta on muuttanut pykälän numeron ja
1 momentin pykäläviittauksen vastaamaan aiempia
muutoksia.
13 i §. Ennakkoilmoitus ja vuosittainen selvitys tietosuojavaltuutetulle
väärinkäytöstapauksissa.
Valiokunta on muuttanut pykälän numeron ja
1 momentin pykäläviittauksen vastaamaan aiempia
muutoksia.
13 j §. Yhteisötilaajan oikeus säilyttää tunnistamistietoja
väärinkäytöstapauksissa.
Valiokunta on muuttanut pykälän numeron ja
pykäläviittauksen vastaamaan aiempia muutoksia.
13 k §. Yhteisötilaajan oikeus tietojen luovuttamiseen
väärinkäytöstapauksissa.
Valiokunta on tarkistanut pykälän numeron
ja pykäläviittauksen vastaamaan aiempia muutoksia.
32 §. Tietosuojavaltuutetun tehtävät.
Valiokunta on tarkistanut 1 momentin 1 kohdan pykäläviittauksen
vastaamaan aiempia muutoksia.
34 §. Valvontaviranomaisten vaitiolovelvollisuus.
Valiokunta on tarkistanut 1 momentin pykäläviittauksen
vastaamaan aiempia muutoksia.
42 §. Rangaistussäännökset.
Valiokunta on tarkistanut 1 momentin ja 2 momentin 9 kohdan
pykäläviittaukset vastaamaan aiempia muutoksia.
2. lakiehdotus
2 §. Soveltamisala.
Valiokunta on muuttanut ehdotetun 3 momentin sanamuodon vastaamaan
1. lakiehdotuksen 13 a §:ssä tehtyä muutosta.