Perustelut
Yleisarvio
Valtioneuvoston selonteko Suomen ihmisoikeuspolitiikasta
on laatuaan ensimmäinen. Se kattaa koko hallituskauden
ja ulottuu toteutettujen toimenpiteiden ja nykytilan tarkastelusta
tavoitteiden asettamiseen. Selonteko on monipuolinen selvitys hallituksen
toimista ja päämääristä kansainvälisessä ihmisoikeuskeskustelussa. Kokonaiskuvan
muodostamiseksi on tärkeää, että asiakirja
sisältää selvityksen myös kotimaan
perus- ja ihmisoikeustilanteesta. Selonteko tarjoaa eduskunnalle
mahdollisuuden vaikuttaa Suomen linjauksiin ihmisoikeusasioissa
ja arvioida perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista kotimaassa.
Selontekoon sisältyy varsin erimittaisia asioita, mikä osittain
heikentää selonteon luettavuutta ja kokonaisuuden
hahmottamista. Tarkastelu ulottuu kansainvälisoikeudellisten
instrumenttien kuvaamisesta ja niiden toimeenpanon valvonnasta
Suomessa tapahtuvaan käytännön ihmisoikeustyöhön.
Esimerkiksi viides luku globalisaatioon liittyvistä kysymyksistä muodostaa paikoin
epäselvän ja vaikeasti jäsentyvän
kokonaisuuden. Jakso on toisaalta osoitus ihmisoikeustyön
monimuotoisuudesta ja siitä, että työtä tehdään
monilla tasoilla.
Ulkoasiainvaliokunta on aiemmin toivonut, että eduskunta
saisi vaalikausittain annettavan selonteon lisäksi erillisraportteja
ajankohtaisista ihmisoikeuskysymyksistä (UaVL
3/2001 vp, s. 4). Perustuslakivaliokunta yhtyy
tähän käsitykseen, mutta katsoo, että tällaiset
erillisraportit on tarkoituksenmukaista antaa ministeriöiden selvityksinä asianomaisille
valiokunnille.
Määräaikaisraportointi
Kansainvälisten ihmisoikeussopimusten valvontaelimille
säännöllisesti annettavat määräaikaisraportit
sopimusmääräysten täytäntöönpanosta ovat
tärkeä osa ihmisoikeussopimusjärjestelmää.
Hallituksen tavoitteena on kaikkien Suomea velvoittavien ihmisoikeussopimusten
määräysten tehokas kansallinen täytäntöönpano. Vuoropuhelua
ihmisoikeussopimusten valvontaelinten kanssa edistetään
edelleen. Hallitus pyrkii myös kehittämään
määräaikaisraportoinnin avoimuutta sekä kansalaisten
mahdollisuuksia osallistua siihen. Määräaikaisraportoinnin
ongelmana on selonteon mukaan se, että valvontaelinten
suositukset päätyvät julkisen keskustelun
jälkeen helposti lepotilaan ja aiheet nostetaan esille
vasta laadittaessa uutta määräaikaisraporttia.
Keskeisenä haasteena voidaan pitää raportoinnin
perusteella annettujen suositusten käsittelyä koko
hallitusta sitouttavasti. Suosituksia ja niiden toimeenpanoa on
seurattava jatkuvasti, aktiivisesti ja kattavasti. Suosituksista
ja niiden toimeenpanosta tulisi valiokunnan mielestä tehdä eduskunnalle
selkoa vuosittain annettavassa hallituksen toimenpidekertomuksessa.
Tämä tarjoaisi eduskunnalle ja sen valiokunnille
mahdollisuuden osallistua suositusten toimeenpanon seurantaan.
Määräaikaisraporteissa on tarpeen
tehdä asiaan kulloinkin kuuluvilta osiltaan selkoa myös
perustuslakivaliokunnan käytännöstä.
Valiokunnalle olisi syytä varata mahdollisuus osallistua
raportointitilaisuuksiin.
Suomen perus- ja ihmisoikeustilanteen kuvaus
Selonteon kotimaata käsittelevään
osuuteen on valittu tärkeitä teemoja, kuten naisten,
lasten, vähemmistöjen, alkuperäiskansojen
ja vammaisten oikeudet sekä ihmiskauppa ja syrjintä samoin
kuin taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet.
Aiheiden valinta perustuu ihmisoikeussopimusten valvontaelinten
Suomelle antamiin suosituksiin.
Perustuslakivaliokunta pitää tärkeänä sitä, että selonteossa
on käsitelty perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista
kotimaassa. Eräät ajankohtaiset kysymykset ovat
kuitenkin jääneet liian vähälle
huomiolle. Selonteko ei sisällä katsauksia esimerkiksi
vapautensa menettäneiden oikeuksista, yksityisyyden suojasta,
sananvapaudesta tai uskonnonvapaudesta taikka laman aikana ylivelkaantuneiden
asemasta. Mielenterveyspotilaiden oikeuksien toteutuminen on niin ikään
jäänyt vaille huomiota samoin kuin eduskunnan
oikeusasiamiehen laillisuusvalvontatehtävässään
esille nostamat kysymykset esimerkiksi sosiaaliturvan toteutumisesta
ja sosiaalipalveluiden saatavuudesta. Oikeusasiamies on kiinnittänyt
perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta huomiota myös
perheväkivaltaan, asunnottomuuteen, lasten ongelmiin samoin
kuin vähemmistöihin kohdistuvaan suvaitsemattomuuteen ja
syrjintään sekä asioiden käsittelyaikojen
pituuteen (K 10/2003 vp, s. 11—13
ja 48—49). Valiokunta muistuttaa hyvän hallinnon
vaatimusten ja oikeusvaltioperiaatteen tärkeästä merkityksestä ulkomaalaisten
aseman arvioinnissa sekä kansainvälisistä velvoitteista
nousevasta päätöksenteon yksilöllisestä luonteesta
(PeVL 4/2004 vp).
Kattavamman kuvan saamiseksi selonteko on valiokunnan mielestä perusteltua
jakaa vastaisuudessa kahteen osaan siten, että yhdessä tehdään
ulkoasiainministeriön johdolla selkoa Suomen kansainvälisestä ihmisoikeuspolitiikasta
ja toisessa selvitetään oikeusministeriön
tai valtioneuvoston kanslian johdolla perus- ja ihmisoikeustilannetta
kotimaassa. Perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa
tulee arvioida käsiteltävänä olevaa
selontekoa laajemmin ottamalla lähtökohdaksi kansainvälisten
valvontaelinten suositusten lisäksi muutakin aineistoa, kuten
tuomioistuinten ja ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisuja samoin
kuin perustuslakivaliokunnan käytäntöä.
Tällöin hallitus voi tehdä yksityiskohtaisemmin
selkoa toimistaan ja suunnitelmistaan perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumiseksi Suomessa.
Selonteossa selvitetään yleisellä tasolla Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen Suomea koskevia tuomioita. Kotimaisen
perus- ja ihmisoikeustilanteen arvioinnin kannalta on vastaisuudessa
tärkeää tehdä yksityiskohtaisemmin selkoa
ainakin niistä ihmisoikeustuomioistuimen tuomioista, joissa
Suomen on todettu rikkoneen ihmisoikeussopimuksen velvoitteita.
Tuomioiden täytäntöönpanon seuranta
on järjestettävä, ja selonteon on vastaisuudessa
syytä sisältää selvitys tuomioiden
täytäntöönpanosta.