Perustelut
         
         Yleistä
         
         Tasavallan presidentin vahvistamatta jättämä laki
            palautuu perustuslain 77 §:n 2 momentin mukaan eduskunnan
            käsiteltäväksi. Jos eduskunta hyväksyy
            lain uudelleen asiasisällöltään muuttamattomana,
            laki tulee voimaan ilman vahvistusta. Lain katsotaan rauenneen,
            jos eduskunta ei ole sitä uudelleen hyväksynyt.
         
         
         Vahvistamatta jäänyt laki otetaan perustuslain
            78 §:n mukaan eduskunnassa viipymättä käsiteltäväksi.
            Näin on pyritty varmistamaan, ettei presidentin oikeus
            palauttaa laki eduskuntaan muodostu esteeksi eduskunnan mahdollisuudelle
            säätää haluamansa sisältöistä lakia
            ja että eduskunta voi ilman aiheetonta lykkäystä ryhtyä heti
            käsittelemään vahvistamatta jätettyä lakia (ks. HE
               1/1998 vp, s. 129/I). Sääntely
            korostaa lain säätämistä koskevan
            ratkaisun kuuluvan lopullisesti eduskunnalle (HE 1/1998
               vp, s. 39/II).
         
         
         Vahvistamatta jääneen lain eduskuntakäsittelystä säädetään
            perustuslain 78 §:ssä. Sen mukaan laki on valiokunnan
            annettua siitä mietintönsä hyväksyttävä asiasisällöltään
            muuttamattomana tai hylättävä eduskunnan
            täysistunnossa yhden käsittelyn asiana äänten
            enemmistöllä. Eduskunta ei siten voi tehdä vahvistamatta
            jätettyyn lakiin sen asiasisältöön
            vaikuttavia muutoksia. Säännöstä eduskunnan
            muutosmahdollisuuden rajauksesta on tulkittava hyvin supistavasti.
            Lakiin voidaan tehdä vain vähäisiä tarkistuksia,
            jos on täysin kiistatonta, että muutoksilla ei
            voi olla mitään vaikutusta lain asialliseen sisältöön
            (ks. PeVM 11/1986 vp, s. 3, HE
               1/1998 vp, s. 129/I).
         
         
         Vahvistamatta jääneen arpajaislain eduskuntakäsittely
         
         Korkein oikeus on lausunnossaan katsonut, että eduskunnan
            hyväksymän arpajaislain 5 §:n 2 ja 3 momentti
            eivät ole sopusoinnussa Ahvenanmaan itsehallintolain mukaisen
            valtakunnan ja maakunnan välisen toimivallan jaon kanssa.
         
         
          Ahvenanmaan itsehallintolain kanssa ristiriidassa olevan lain
            erityisestä säätämisjärjestyksestä säädetään
            itsehallintolain 69 §:n 1 momentissa. Sen mukaan itsehallintolakia
            voidaan muuttaa tai se voidaan kumota tai siihen voidaan tehdä poikkeuksia
            vain eduskunnan ja maakunnan yhtäpitävin päätöksin.
            Eduskunnassa päätös on tehtävä siinä järjestyksessä kuin
            perustuslain muuttamisesta ja kumoamisesta on säädetty
            ja maakuntapäivillä siten, että sitä on kannattanut
            vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.
         
         
         Vahvistamatta jäänyt arpajaislaki on käsitelty
            tavallisen lain säätämisjärjestyksessä perustuslakivaliokunnan
            annettua lakiehdotuksesta lausuntonsa (PeVL 23/2000
               vp ja PeVL 22/2001 vp). 
         
         
         Tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä voidaan
            käsitellä vain sellaiset lakiehdotukset, jotka
            ovat sopusoinnussa sekä perustuslain että Ahvenanmaan
            itsehallintolain kanssa. Jos arpajaislaki olisi hyväksytty
            eduskunnassa virheellisessä käsittelyjärjestyksessä,
            tällaista virhettä ei voitaisi korjata käsiteltäessä lakia
            sen vahvistamatta jättämisen vuoksi eduskunnassa
            uudelleen. Tällaisessa tapauksessa eduskunta ei voisi hyväksyä arpajaislakia
            perustuslain 78 §:ssä säädetyssä menettelyssä.
         
         
         Käsiteltävänä olevassa asiassa
            perustuslakivaliokunta arvioi eduskunnan mahdollisuutta hyväksyä sen
            käsiteltäväksi palautunut arpajaislaki.
         
         
         Säätämisjärjestyksen valvonta
            lakeja säädettäessä
         
         
         Eduskunnan puhemiehen tehtävänä on
            perustuslain 42 §:n 1 momentin mukaan valvoa, että asioita
            täysistunnossa käsiteltäessä noudatetaan perustuslakia.
            Ahvenanmaan itsehallintolaki rinnastuu puhemiehen valvontatehtävän
            kannalta perustuslakiin itsehallintolain vaikeutetun säätämisjärjestyksen
            vuoksi (ks. HE 1/1998 vp, s. 127/I).
            Rinnastusta tukevat myös perustuslain 120 §:n
            säännös Ahvenanmaan itsehallinnollisesta
            erityisasemasta ja 75 §:n säännös
            Ahvenanmaan erityislaeista.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan tehtävänä on
            perustuslain 74 §:n mukaan antaa lausuntonsa sen käsittelyyn
            tulevien lakiehdotusten ja muiden asioiden perustuslainmukaisuudesta
            sekä suhteesta kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin. Perustuslakivaliokunta
            on vakiintuneesti arvioinut lakiehdotusten suhdetta myös
            Ahvenanmaan itsehallintolakiin ja antanut lausuntoja siitä,
            tuleeko ne käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä vai
            Ahvenanmaan itsehallintolain 69 §:ssä (ja
            59 §:ssä) säädetyssä järjestyksessä (ks.
            esim. PeVL 9/1938 vp, PeVL
               1/1950 vp, PeVL 1/1982 vp, PeVL
               45/1996 vp, PeVL 10/1998 vp).
            Ahvenanmaan itsehallintolaki rinnastuu perustuslakiin myös
            perustuslakivaliokunnan perustuslain 74 §:ssä säädetyn
            tehtävän kannalta. 
         
         
         Perustuslain 74 § ilmaisee perustuslakivaliokunnan
            keskeisen aseman perustuslakien noudattamisen valvojana lakien säätämisvaiheessa (ks.
            HE
               1/1998 vp, s. 125/II). Säännös
            ja sitä koskevat perustuslakiesityksen perustelut vastaavat
            jo ennen perustuslakiuudistusta vakiintunutta käytäntöä,
            jonka mukaan perustuslakivaliokunnan lausuntoja perustuslakikysymyksissä pidetään
            sitovina eduskuntakäsittelyn eri vaiheissa (PeVM
               10/1998 vp, s. 23/I). Perustuslakivaliokunnan
            kannan viimekätinen ja ratkaiseva merkitys lain eduskuntakäsittelyssä ilmenee myös
            perustuslain 42 §:n 2 momentin viimeisessä virkkeessä säännellyssä menettelyssä. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan keskeistä asemaa lakien perustuslainmukaisuuden
            valvonnassa on korostettu myös perustuslain etusijaa koskevan perustuslain
            106 §:n perusteluissa (ks. HE 1/1998
               vp, s. 162—164, PeVM 10/1998
               vp, s. 30—32). Niiden mukaan perustuslakivaliokunnan
            lain säätämisvaiheessa esittämille
            kannanotoille on annettava merkitystä, kun tuomioistuimen
            on sen käsiteltävänä olevassa
            yksittäisessä asiassa arvioitava, tulisiko lain
            säännöksen soveltaminen ilmeiseen ristiriitaan
            perustuslain kanssa, jollei perustuslaille anneta asiassa etusijaa.
            Ristiriitaa ei perustuslakiuudistuksen perustelujen mukaan voida
            pitää perustuslain 106 §:ssä tarkoitetulla
            tavalla selvänä ja riidattomana siltä osin
            kuin perustuslakivaliokunta on jo arvioinut tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa
            yksittäistapauksessa esillä olevan kaltaista tulkintatilannetta
            ja todennut lain perustuslainmukaisuuden (PeVM 10/1998
               vp, s. 31). Valtiosääntötraditioon
            perustuvan ja perustuslakiuudistuksessa vahvistetun lakien perustuslainmukaisuuden
            ennakkovalvontajärjestelmän periaatteiden mukaista
            on, että perustuslakivaliokunnan kannanotot otetaan huomioon
            silloinkin, kun ne koskevat lain yhteensopivuutta Ahvenanmaan itsehallintolain
            kanssa. 
         
         
         Edellä esitetyn perusteella on selvää,
            että korkeimman oikeuden lain vahvistamisvaiheessa tasavallan
            presidentille antama lausunto ei sido eduskuntaa ja että perustuslakivaliokunta
            ratkaisee eduskuntatyössä, onko eduskuntaan palautunut
            arpajaislaki sopusoinnussa Ahvenanmaan itsehallintolain kanssa.
         
         
         Arpajaislain 5 §:n 2 ja 3 momentti Ahvenanmaan itsehallintolain
            kannalta
         
         
         Eduskunnan hyväksymän arpajaislain 5 §:n 2 momentin
            mukaan arpajaisia puhelimen, Internetin tai muun niihin verrattavan
            tietoteknisen sovelluksen välityksellä Ahvenanmaan
            maakunnassa toimeenpanevan on huolehdittava siitä, että valtakunnan
            alueella pysyvästi asuva henkilö ei voi täällä osallistua
            tällaisiin arpajaisiin. Saman pykälän
            3 momentin mukaan Ahvenanmaan lääninhallitus voi
            sisäasiainministeriön esityksestä määrätä 2
            momentissa säädettyä velvollisuutta rikkovan
            täyttämään velvollisuutensa
            sekä asettaa määräyksen tehosteeksi
            uhkasakon.
         
         
         Korkein oikeus on katsonut arpajaislain näiden säännösten
            olevan ristiriidassa Ahvenanmaan itsehallintolain mukaisen valtakunnan
            ja maakunnan välisen toimivallan jaon kanssa. Lausunnossa
            todetaan toimivallan jaon määräytyvän
            muodollisin perustein eli sääntelyn kohdealueen
            mukaan. Rahapelejä ja muita arpajaisia koskeva lainsäädäntö kuuluu
            maakunnan toimivaltaan.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on katsonut arpajaislain 5 §:n
            2 ja 3 momentin säännösten olevan sopusoinnussa
            Ahvenanmaan itsehallintolaissa säädetyn valtakunnan
            ja maakunnan välisen toimivallan jaon kanssa (PeVL
               22/2001 vp, s. 5/I—II). Valiokunta
            on arviossaan antanut keskeisen merkityksen tietotekniikkaa hyväksi
            käyttävän pelitoiminnan maantieteelliset
            rajat ylittäville vaikutuksille. Valiokunta on siksi katsonut,
            että valtakunnan lailla voidaan itsehallintolain estämättä säätää arpajaistoimintaa
            puhelin- tai tietoverkossa maakuntalainsäädännön
            mukaisesti harjoittavalle velvoitteita siltä osin kuin
            tämän toiminnan vaikutukset ilmenevät
            valtakunnan alueella ja siinä on sen vuoksi asiallisesti
            kyse arpojen myymisestä valtakunnan alueella. Lainsäädäntövallan
            kuuluminen näiltä osin valtakunnalle merkitsee,
            että myös hallinnollinen toimivalta ja sen sääntely
            kuuluvat vastaavilta osiltaan valtakunnalle.
         
         
         Perustuslakivaliokunta ja korkein oikeus ovat päätyneet
            erilaisiin näkemyksiin Ahvenanmaan itsehallintolain tulkinnasta
            tilanteessa, jossa on arvioitava tietoteknisten sovellusten käyttämisestä aiheutuvia
            vaikutuksia alueellisesti määräytyviin
            toimivaltarajoihin valtakunnan ja maakunnan välillä.
            Selvää kummankin kannanoton perusteella on, että valtakunnan
            toimivallassa on puuttua maakunnassa harjoitettavan toiminnan valtakunnan
            alueella ilmeneviin vaikutuksiin. 
         
         
         Näkemysero koskee lähinnä sitä,
            millaisilla keinoilla näihin vaikutuksiin voidaan puuttua. Korkein
            oikeus tekee esimerkiksi eron rikosoikeudellisen ja hallinto-oikeudellisen
            sääntelyn välille ja katsoo, että valtakunnan
            ja maakunnan välisen toimivallan jaon kannalta ei ole estettä kieltää ja
            kriminalisoida arpojen myymistä ja välittämistä valtakunnan
            alueella ilman laissa säädettyä lupaa
            toimeenpantuihin arpajaisiin. Yleisemmin lausunnossa katsotaan,
            että puuttuminen maakunnassa harjoitettavan toiminnan valtakunnan
            alueella ilmeneviin vaikutuksiin on mahdollista sellaisin sääntelytoimin, jotka
            ovat toteutettavissa valtakunnan lainkäyttöpiirin
            alueella valtakunnan viranomaisten toimesta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut, että rikosoikeudellinen
            sääntely voisi — sen toteuttamisen tavasta
            riippuen — käytännössä johtaa verkkopelitoiminnan
            lopettamiseen Ahvenanmaan maakunnassa. Sellaista tilannetta ei valiokunnan
            mielestä voida aineellisesti pitää Ahvenanmaan
            itsehallintolain mukaisena (ks. PeVL 22/2001 vp,
            s. 4/II). Koska pelitoiminnan valtakunnan alueella ilmenevien
            vaikutusten sääntely kuuluu valtakunnan lainsäädäntövallan
            piiriin, valtakunnan toimivalta kattaa myös niiden estämistä tarkoittavien
            hallinnollisten toimenpiteiden sääntelemisen.
            Valtakunnan toimivallassa olevan lain täytäntöönpano
            kuuluu valtakunnan viranomaisille. Valiokunta on pitänyt
            arpajaisia Ahvenanmaan maakunnassa toimeenpanevaan kohdistuvaa hallinto-oikeudellista
            sääntelyä tässä teknisesti
            ja varsinkin oikeudellisesti erikoislaatuisessa asetelmassa parempana
            vaihtoehtona kuin rikosoikeudellisten rangaistus- ja menettämisseuraamusten
            käyttöön perustuvaa sääntelyä.
            Ahvenanmaan itsehallinnon kannalta on olennaista, että valtakunnan
            alueella ilmeneviin vaikutuksiin kohdistuvat valtakunnan toimet
            eivät käytännössä merkitse
            verkkopelitoiminnan lopettamista maakunnassa, vaan maakunnalle jää asiallisesti
            toimivalta päättää verkkopelitoiminnan
            harjoittamisen oikeudesta maakunnan alueella. Eduskunnan hyväksymän
            arpajaislain 5 §:n 2 ja 3 momentti täyttävät
            nämä ehdot eikä laki sen vuoksi ole ristiriidassa
            Ahvenanmaan itsehallintolain kanssa.