Perustelut
Kotirauha
Rakennusvalvontaviranomainen voi 1. lakiehdotuksen 150 §:n
mukaan rakentamista koskevassa luvassa määrätä pohjakatselmuksen,
sijaintikatselmuksen, rakennekatselmuksen sekä lämpö-, vesi-
ja ilmanvaihtolaitteiden katselmuksen toimittamisesta, jos se on
tarpeen rakennustyön valvomiseksi. Rakennusvalvontaviranomainen voi
150 a §:n nojalla katselmuksen lisäksi määrätä tehtäviksi
myös muita tarkastuksia, jos se on tarpeen lupamääräysten,
suunnitelmien tai rakentamista koskevien säännösten
ja määräysten noudattamisen valvomiseksi.
Lisäksi 153 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
rakennuksen loppukatselmuksesta ja 153 a §:ssä osittaisesta
loppukatselmuksesta.
Usein katselmus tai tarkastus tehdään rakennustyömaalla,
jossa ei vielä ole asumiseen tarkoitettuja tiloja. Esimerkiksi
luvanvaraisten korjaus- ja muutostöiden yhteydessä katselmus
tai tarkastus voi kuitenkin ulottua pysyväisluonteiseen
asumiseen tarkoitettuihin tiloihin. Osittaisen loppukatselmuksen
jälkeen rakennukseen on voitu jo muuttaa, jolloin myös
loppukatselmus voi kohdistua kotirauhan piiriin.
Ehdotettuja säännöksiä on
arvioitava perustuslain 10 §:ssä turvatun kotirauhan
suojan kannalta. Lailla voidaan perustuslain 10 §:n 3 momentin
mukaan säätää perusoikeuksien
turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan
piiriin ulottuvista toimista. Perustuslaissa turvattu kotirauhan
piiri kattaa lähtökohtaisesti kaikenlaiset pysyväisluonteiseen asumiseen
käytettävät tilat (ks. esim. PeVL 18/2010
vp, s. 7/I ja PeVL 39/2005
vp, s. 2/I). Ehdotetun sääntelyn
valtiosääntöisen arvioinnin kannalta
on merkitystä sillä, voidaanko katselmuksia ja
tarkastuksia pitää perustuslain 10 §:n 3
momentissa tarkoitetussa mielessä välttämättöminä perusoikeuksien
turvaamiseksi.
Katselmuksilla ja tarkastuksilla valvotaan rakentamista koskevien
säännösten ja määräysten noudattamista.
Rakentamista koskevilla säännöksillä ja
määräyksillä tarkoitetaan erityisesti maankäyttö-
ja rakennuslain 117 ja 117 a—g §:ssä tarkoitettuja
teknisiä vaatimuksia muun muassa rakenteiden lujuudesta
ja vakaudesta, paloturvallisuudesta, terveellisyydestä ja
käyttöturvallisuudesta. Sääntelyllä on
läheinen yhteys perustuslain 19 §:n 3 momentissa
säädettyyn julkisen vallan velvollisuuteen edistää väestön
terveyttä samoin kuin perustuslain 20 §:n 2 momenttiin,
jonka mukaan julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan
jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön
(ks. PeVL 39/2005 vp,
s. 2/II). Etenkin rakenteiden lujuuden ja rakennuksen paloturvallisuuden
tarkastamisella on liityntä myös perustuslain
7 §:ssä turvattuun oikeuteen elämään
ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen (ks. PeVL
31/1998 vp, s. 2/I). Sääntely
täyttää tältä osin
selvästi vaatimuksen perusoikeuksien turvaamisesta.
Perustuslain 10 §:n 3 momentin välttämättömyysedellytyksen
näkökulmasta olennaista on, että lakiehdotuksen
150 §:n 4 momentissa ja 150 a §:n
3 momentissa on nimenomainen maininta siitä, että katselmus
tai tarkastus voidaan toimittaa pysyväisluonteiseen asumiseen
käytetyissä tiloissa vain, jos se on välttämätöntä katselmuksen
tai tarkastuksen kohteena olevan asian selvittämiseksi.
Lakiehdotuksen 153 a §:ssä on
puolestaan asianmukainen viittaus 150 §:n 4 momenttiin.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
että loppukatselmusta koskevassa 153 §:ssä ei
ole sen paremmin edellä mainitun kaltaista nimenomaista
mainintaa kuin viittaussäännöstäkään.
Esityksen perustelujen perusteella on kuitenkin selvää,
että loppukatselmus on tarkoitettu voitavan toimittaa myös
jo pysyväisluonteiseen asumiseen otetuissa rakennuksissa.
Jotta tämä olisi mahdollista, on 1. lakiehdotuksen
153 §:ää välttämätöntä täydentää joko
mainitunkaltaisella nimenomaisella maininnalla tai viittauksella
lakiehdotuksen 150 §:n 4 momenttiin. Tämä on
edellytyksenä tavallisen lain säätämisjärjestyksen
käyttämiselle.
Omaisuudensuoja
Ensimmäisen lakiehdotuksen 149 a §:ssä ehdotetaan
voimassa olevaa maankäyttö- ja rakennuslain 149 §:n
4 momenttia vastaavasti säädettäväksi,
että rakennusvalvontaviranomainen voi hakemuksesta antaa
naapuria kuultuaan luvan naapurin alueen käyttämiseen
hakijalle välttämättömän
rakennustyön tai muun toimenpiteen tekemiseksi, jollei
tästä aiheudu naapurille sanottavaa haittaa tai
häiriötä. Kysymys on vain vähän
omistajan oikeusasemaan puuttuvasta tilapäiseen rasitteeseen
rinnastuvasta oikeudesta, jonka käytön edellytyksenä on
käytön välttämättömyys
hakijalle sekä häiriön vähäisyys
kiinteistön omistajalle. Lisäksi säännökseen
sisältyy hakijaan kohdistuva alueen kunnostamis- ja ennallistamisvaatimus.
Sääntely ei muodostu ongelmalliseksi perustuslain
15 §:ssä tarkoitetun omaisuudensuojan
kannalta. Vanhahtava ilmaisu "sanottavaa" haittaa tai häiriötä on
kuitenkin syytä tarkentaa haitan tai häiriön
astetta täsmällisemmin kuvaavaksi (esim. "...jollei
tästä aiheudu naapurille muuta kuin tilapäistä ja
vähäistä haittaa tai häiriötä").
Elinkeinovapaus
Rakennusvalvontaviranomainen hyväksyy 1. lakiehdotuksen
122 e §:n 1 momentin mukaan vastaavan työnjohtajan
tai erityisalan työnjohtajan, jos tämä täyttää laissa
säädetyt kelpoisuusvaatimukset. Saman pykälän
2 momentin mukaan rakennusvalvontaviranomaisen on peruutettava hyväksyminen,
jos siihen tehtävien laiminlyömisen johdosta tai
muusta vastaavasta syystä on aihetta.
Hyväksymisen peruuttamista koskevaa sääntelyä on
syytä arvioida perustuslain 18 §:n 1 momentissa
turvatun elinkeinovapauden kannalta. Perustuslakivaliokunta on elinkeinotoiminnan
sääntelyn
yhteydessä vakiintuneesti edellyttänyt elinkeinoluvan
peruuttamismahdollisuuden sitomista vakaviin tai olennaisiin rikkomuksiin tai
laiminlyönteihin sekä siihen, että luvanhaltijalle
mahdollisesti annetut huomautukset tai varoitukset eivät
ole johtaneet toiminnassa esiintyneiden puutteiden korjaamiseen
(ks. esim. PeVL 34/2012 vp, s. 2/II
ja PeVL 58/2010 vp, s. 5—6). Rakennushankekohtaisen
hyväksymisen peruuttamista ei perustuslakivaliokunnan mielestä voida
vaikutuksiltaan ja vakavuudeltaan rinnastaa elinkeinoluvan peruuttamiseen.
Koska hyväksymisen peruuttamisella kuitenkin voi olla tosiasiallisia
vaikutuksia henkilön mahdollisuuksiin toimia vastaavissa
tehtävissä, on säännöstä elinkeinotoiminnan
rajoittamisen oikeasuhtaisuusvaatimuksen näkökulmasta
asianmukaista täydentää vaatimuksella
tehtävien laiminlyönnin olennaisuudesta.
Ensimmäisen lakiehdotuksen 120 d ja 122 b §:ssä ehdotetaan
säädettäväksi suunnittelutehtävien
ja työnjohtotehtävien vaativuusluokista. Vaativuusluokkiin
liittyvistä suunnittelijoiden ja työnjohtajien
kelpoisuusvaatimuksista on puolestaan säännökset
lakiehdotuksen 120 e ja 122 c §:ssä. Vaativuusluokituksesta
ja kelpoisuusvaatimuksista säädetään
nykyisin maankäyttö- ja rakennuslain 123 §:ssä sekä sen
nojalla annetuissa valtioneuvoston ja ympäristöministeriön
asetuksissa. Tarkoituksena on lähinnä täsmentää laintasoista
sääntelyä perustuslain 80 §:n
säädöstasoa koskevien vaatimusten vuoksi.
Hallituksen esityksen perustelujen (HE 147/2013
vp, s. 16/I) mukaan suunnittelutehtävien
ja työnjohtotehtävien vaativuusluokitussääntelyn
kirjaaminen lakiin ja siihen liittyvän kelpoisuusvaatimussääntelyn
täsmentäminen voi vaikuttaa yksittäisen
suunnittelijana tai työnjohtajana toimivan henkilön
asemaan sitä parantavasti tai heikentävästi.
Valiokunnan saamien selvitysten mukaan on mahdollista, että lainsäädäntöön
nyt ehdotetuilla kelpoisuusvaatimusten muutoksilla saattaa olla
tätä merkittävämpiäkin haitallisia
vaikutuksia yksittäisten elinkeinonharjoittajien ja yritysten
toimintaan. Tällainen tehtävien kelpoisuuksia
koskevan lainsäädännön muutoksesta
mahdollisesti aiheutuva elinkeinotoiminnan merkittävä vaikeutuminen
on valiokunnan mielestä merkityksellinen seikka myös
perustuslain 18 §:n 1 momentissa turvatun elinkeinovapauden
näkökulmasta. Perustuslakivaliokunta pitää välttämättömänä,
että ympäristövaliokunta selvittää sääntelyn
vaikutuksia suhteessa nykyisiin kelpoisuusvaatimuksiin. Jos käy
ilmi, että merkittävä määrä alalla
nykyisin toimivista suunnittelijoista ja työnjohtajista
menettäisi sääntelyn myötä kelpoisuutensa
niihin tehtäviin, joita he ovat tähän
asti asianmukaisesti tehneet, on sääntelyä muutettava
esimerkiksi täsmentämällä vaativuusluokkia,
lisäämällä siirtymäsäännöksiä tai
muilla vastaavilla tavoilla.
Asetuksenantovaltuudet
Hallituksen esityksen yleisenä tarkoituksena on koota
eri säädöstasoilla nykyisin oleva sääntely maankäyttö-
ja rakennuslakiin siten, että laissa säädetään
perustuslain 80 §:n vaatimukset täyttävällä tavalla
yksilön oikeuksista ja velvollisuuksista. Lakiehdotuksessa
on silti edelleen lukuisia asetuksenantovaltuuksia sisältäviä säännöksiä.
Ne ovat pääosin perustuslain 80 §:n 1 momentin
kannalta asianmukaisia. Perustuslakivaliokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota 1. lakiehdotuksen 150 d §:ään,
jossa ehdotetaan säädettäväksi
rakennushankkeeseen liittyvästä erityismenettelystä.
Pykälän 7 momentin mukaan ympäristöministeriön
asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä rakennuksen
käytönaikaisesta seurannasta ja valvonnasta. Pykälän
2 momenttiin sisältyvä säännös
rakennusviranomaisen toimivallasta edellyttää rakennuksen
vaatimusten mukaisuuden seuraamista ja valvontaa sen käytön
aikana ei juurikaan rajoita asetuksenantovaltuuden piiriä.
Lakiin on tämän vuoksi lisättävä perussäännökset
ainakin siitä, keneen seuranta ja valvonta voi kohdistua,
sekä siitä, millaisia toimenpiteitä rakennusviranomainen voi
edellyttää.