Perustelut
Eduskunnan kannanottojen käsittely
Erikoisvaliokuntakäsittelyn tarkoitus
Hallituksen toimenpidekertomuksen rakennetta muutettiin vuoden
1998 alusta lukien. Toimenpidekertomus on kolmiosainen. Ensimmäisenä on
yleinen osa, jossa on lyhyt selostus hallituksen ohjelman toimeenpanosta
ja hallituksen EU-politiikasta sekä yleiskatsaus kunkin
ministeriön toimintaan. Toisen osan muodostaa ulko- ja turvallisuuspoliittinen
katsaus. Kolmannessa osassa selostetaan ministeriöittäin
hallituksen toimenpiteet valtiopäiväpäätösten
johdosta.
Vuoden 2000 eduskunnan työjärjestyksessä säilytettiin
hallituksen toimenpidekertomuksen se erityisasema eduskuntakäsittelyssä,
että kaksi valiokuntaa, perustuslakivaliokunta ja ulkoasiainvaliokunta,
laativat kumpikin mietinnön täysistunnolle kertomuksen
johdosta. Työjärjestyksen 32 §:n 4 momentin
perusteella ulkoasiainvaliokunta käsittelee kertomuksen
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevilta ja perustuslakivaliokunta
muilta osin. Muut pysyvät erikoisvaliokunnat antavat eduskunnan
päätöksen perusteella kertomuksesta lausuntonsa
perustuslakivaliokunnalle (PNE 1/1999 vp,
s. 20/I).
Lausuntomenettelyllä on eri tarkoituksia. Kullekin
valiokunnalle tarjoutuu näin mahdollisuus ottaa kantaa
hallituksen toimenpiteisiin valiokunnan mietinnössään
ehdottamien, eduskunnan hyväksymien lausumien johdosta.
Toimenpidekertomuksessa esimerkiksi selostetaan niitä toimenpiteitä,
joihin asianomaisissa ministeriöissä on ryhdytty
lausumien johdosta, tai myös syyt siihen ilmoittaen ehdotetaan,
ettei jokin lausuma anna aihetta enää toimenpiteisiin
hallituksen taholta. Erikoisvaliokuntien tehtävänä kertomusta
käsitellessään on arvioida toimialansa osalta,
voidaanko hallituksen kanta hyväksyä. Tämän
eduskunnan lausumiin kohdistuvan seurantatehtävän
hoitaminen on perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan
kullekin valiokunnalle kuuluva vähimmäisvaatimus
hallituksen kertomusta käsiteltäessä.
Valiokunnat voivat lausuntomenettelyn avulla myös arvioida
hallituksen toimintaa kertomusvuoden aikana valiokunnan toimialalla.
Toimenpidekertomuksen käsittelyssä erikoisvaliokunnat
voivat lisäksi vakiintuneena pidetyn käytännön
perusteella ottaa esille erityisteemoja, joiden käsittelemistä ne ovat
syystä tai toisesta pitäneet tarpeellisena.
Perustuslakivaliokunnan mietintöihin pohjautuvat eduskunnan
lausumat
Tulevaisuusselonteko.
Hallituksen toimenpidekertomuksesta vuodelta 1999 annettu perustuslakivaliokunnan
mietintö (PeVM 14/2000 vp)
sisälsi välillisesti nyt käsiteltävänä olevassa
kertomuksessa mainitun lausuman (s. 107) hallituksen toimenpiteistä tulevaisuusselonteon
antamiseksi eduskunnalle. Valtioneuvoston tulevaisuusselonteko Tasapainoisen
kehityksen Suomi 2015 on annettu eduskunnalle vuoden 2001 valtiopäivillä (VNS
4/2001 vp).
Lausuma ei perustuslakivaliokunnan kannalta anna aihetta enempiin
toimenpiteisiin.
Eduskuntavaalien suhteellisuus.
Hallituksen esitykseen HE 1/1998 vp liitetty
lausuma (s. 121) koskee suhteellisuuden toteutumisessa eduskuntavaaleissa
olevien ongelmien selvittämistä ja vaalilainsäädännön
muutosten valmistelua tarvittaessa suhteellisuuden vahvistamiseksi ja
poliittisen kentän pirstoutumisen ehkäisemiseksi.
Hallituksen esityksen HE 48/1998 vp johdosta
hyväksyttiin samanlainen lausuma (s. 122).
Hallitus piti toimenpidekertomuksessaan vuodelta 2002 esitetyillä perusteilla
asiaa loppuun käsiteltynä tuolloin päättyneen
vaalikauden osalta. Perustuslakivaliokunta katsoi kertomuksen tuolloisen
selostuksen asianmukaiseksi, mutta piti kuitenkin tarpeellisena,
että kertomuksessa myös jatkossa selostetaan näihin
lausumiin liittyviä uusia toimenpiteitä.
Oikeusministeriön tarkoitus on käsiteltävänä olevan
kertomuksen mukaan ollut asettaa vuoden 2004 alussa toimikunta arvioimaan
vaalitoimikunta 2000:n mietinnön pohjalta, miten suhteellisuuden
toteutumista eduskuntavaaleissa voitaisiin parantaa, ja tekemään
arvion perusteella mahdolliset ehdotukset. Toimikunnan määräaika
on vuoden 2005 keväällä.
Toimenpidekertomuksessa on vastaisuudessakin aiheellista tehdä selkoa
näihin lausumiin liittyvistä uusista toimenpiteistä.
Säädöskokoelma ja säädöstietopankki.
Hallituksen esitykseen HE 174/1999 vp liitetyn
lausuman (s. 124) mukaan arvonlisäverolakia on tulkittava
niin, että Suomen säädöskokoelmaa pidetään
laissa tarkoitettuna verovapaana aikakauslehtenä. Toinen
lausuma koskee arvonlisäverolain selkeyttämistä ja
täydentämistä siten, että Suomen
säädöskokoelma ja valtiopäiväasiakirjat
ovat arvonlisäverosta vapaita painotuotteita.
Hallitus ei pidä perusteltuna laajentaa tilattujen
sanoma- ja aikakauslehtien verovapautta lainsäädäntöteitse.
Perustuslakivaliokunta korosti hallituksen toimenpidekertomuksesta
vuodelta 2001 antamassaan mietinnössä Suomen säädöskokoelman
ja valtiopäiväasiakirjojen erityisluonnetta virallisjulkaisuina
ja piti tästä syystä tarpeellisena vielä arvioida
niiden arvonlisäverotuksellista asemaa. Valiokunta katsoi, että hallituksen
piirissä tulee tehdä tällainen selvitys
ja saattaa se tiedoksi valiokunnalle; valiokunta lisäksi
piti näiden lausumien edelleen selostamista toimenpidekertomuksessa
tarpeettomana, kunhan kyseinen selvitys on saatu (PeVM 12/2002
vp, s. 3/I). Valiokunta toisti tämän
kantansa käsitellessään hallituksen toimenpidekertomusta
vuodelta 2002 (PeVM 5/2003 vp, s. 2/II).
Koska selvitystä ei ole vieläkään
toimitettu valiokunnalle, lausumia ja niihin liittyviä toimenpiteitä on
tarpeen selostaa jatkossakin.
Ahvenanmaan itsehallinto.
Hallituksen esitykseen HE 18/2002 vp liitetyn
lausuman (s. 130) mukaan hallituksen tulee yhdessä Ahvenanmaan
maakunnan kanssa selvittää kiireellisesti tarve
muuttaa itsehallintolain säännöksiä presidentin
veto-oikeuden käyttämisen perusteista siltä osin
kuin kysymys on maakuntalakien suhteesta kansainvälisten
sopimusten ja EY:n säädösten asettamiin
vaatimuksiin ja antaa itsehallintolain muuttamisesta tältä osin
esitys. Samaan hallituksen esitykseen liittyvän toisen
lausuman mukaan hallituksen tulee selvittää tarve ja
mahdollisuudet siirtää itsehallintolain 19 §:ssä säädetyn
erityistehtävän hoitaminen korkeimmalta oikeudelta
muulle riippumattomalle lainkäyttöelimelle.
Toimenpidekertomuksesta ilmenee, ettei hallitus ole pitänyt
mahdollisena valmistella uutta esitystä itsehallintolain
muuttamisesta ennen kuin kertomuksessa mainittuun esitykseen perustuva
itsehallintolain muutos on hyväksytty myös maakuntapäivillä.
Itsehallintolain 19 §:ään perustuvan
valvontajärjestelmän uudistamiseen ei hallituksen
mielestä tulisi ryhtyä ilman perusteellista selvitystä.
Hallituksen on tarkoitus päättää selvitystyöstä,
kun kertomusta laadittaessa vielä vireillä ollut
esitys itsehallintolain muuttamisesta on hyväksytty.
Toimenpidekertomuksen selostus on asianmukainen. Kertomuksessa
tarkoitetun esityksen tultua sittemmin hyväksytyksi ovat
hallituksen mainitsemat esteet näissä lausumissa
edellytetyn selvitystyön aloittamiselle poistuneet. Hallituksen
on vastaisuudessakin tarpeen tehdä kertomuksessa selkoa
lausumiin liittyvistä uusista toimenpiteistä.
Juhlapyhiä koskeva erityissääntely.
Hallituksen esitykseen HE 249/2001
vp liitetyssä lausumassa (s. 143) eduskunta edellytti
hallituksen selvittävän, millaista juhlapyhiä koskevaa
erityissääntelyä tarvitaan perusoikeussäännöksistä muodostuvat
lähtökohdat huomioon ottaen.
Kertomuksessa todetaan juhlapyhäsääntelyn ulottuvan
useamman ministeriön toimialalle. Hallituksen tarkoitus
on käynnistää lausumassa edellytetty
selvitystyö ministeriöiden yhteistyönä,
kunhan huvikieltosäännöksen kumoamisen vaikutuksista
on saatu riittävästi kokemuksia.
Toimenpidekertomuksessa on aiheellista tehdä vastaisuudessakin
selkoa lausumaan liittyvistä toimenpiteistä.
Euroalueen laajennus ja EMU-selvitykset.
Valiokunta yhtyy kertomuksessa esitettyyn kantaan, jonka mukaan
valtioneuvoston selonteon VNS 4/1997 vp käsittelyn
yhteydessä hyväksytyt lausumat (s. 160—161)
eivät enää anna aihetta toimenpiteisiin.
Lausumissa tarkoitetun kaltaiset asiat ja selvitykset toimitetaan
eduskunnan käsiteltäväksi Euroopan unionin
asioiden käsittelystä ja eduskunnan tietojensaantioikeudesta
annettujen perustuslain säännösten mukaisesti.
Erikoisvaliokuntien lausunnot
Erikoisvaliokunnat ovat perustuslakivaliokunnalle antamissaan
lausunnoissa yleensä arvioineet toimialansa osalta eduskunnan
aikaisempia lausumia. Joissakin lausunnoissa on lisäksi
käsitelty erityisteemoja. Perustuslakivaliokunta ei ole
käsitellyt yksityiskohtaisesti erikoisvaliokuntien lausumista
esittämiä näkökohtia eikä muutoinkaan
erikoisvaliokuntien lausuntoja. Perustuslakivaliokunta kuitenkin
ehdottaa hyväksyttäväksi lausuman (Valiokunnan
lausumaehdotus), jossa edellytetään hallituksen
ottavan asianmukaisesti huomioon sekä tähän
mietintöön että liitteinä oleviin
lausuntoihin sisältyvät sellaiset eduskunnan aikaisempia
lausumia koskevat huomautukset, jotka ovat tarkoitetut hallituksen
huomioon otettaviksi, ja muitakin seikkoja koskevat lausumat, jotka
vaativat hallituksen toimenpiteitä.