Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 2 päivänä lokakuuta 2007 lähettänyt perustuslakivaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi eräiden virkojen perustamisesta ja eräiden virkojen lakkauttamisesta (HE 94/2007 vp).
Talousvaliokunta on käyttänyt sille eduskunnan päätöksellä varattua mahdollisuutta antaa asiasta lausunto. Talousvaliokunnan lausunto koskee myös kahta muuta esitykseen läheisesti liittyvää hallituksen esitystä (HE 54/2007 vp, HE 90/2007 vp). Lausunto on otettu tämän mietinnön liitteeksi (TaVL 12/2007 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
neuvotteleva virkamies Tapio Laamanen, kauppa- ja teollisuusministeriö
kansliapäällikkö Ritva Viljanen, lainsäädäntöjohtaja Pertti Laitinen, ylijohtaja Silja Hiironniemi, hallitusneuvos Heli Backman ja lainsäädäntöneuvos Jorma Kantola, sisäasiainministeriö
alivaltiosihteeri Heikki Aaltonen, valtioneuvoston kanslia
lainsäädäntöneuvos Erik Strömberg, Valtion työmarkkinalaitos
johtaja Markku Lemmetty, Akava ry
päälakimies Timo Koskinen, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
professori Mikael Hidén
professori Olli Mäenpää
professori Veli-Pekka Viljanen
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki eräiden virkojen perustamisesta ja eräiden virkojen lakkauttamisesta. Esitys on osa työ- ja elinkeinoministeriön perustamiseen tähtäävää uudistusta (ks. HE 54/2007 vp).
Esitys liittyy vuoden 2008 valtion talousarvioon.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2008.
Ehdotetulla lailla on tarkoitus perustaa 1 §:n 1 momentissa mainitut virat. Kysymys on toisessa hallituksen esityksessä (HE 54/2007 vp, PeVM 3/2007 vp) järjestettäväksi ehdotetun työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikön viran lisäksi saman ministeriön kolmen alivaltiosihteerin ja neljän osastopäällikön viran perustamisesta. Lain 3—5 §:ssä ehdotetaan vastaavasti säädettäväksi eräiden kauppa- ja teollisuusministeriön, työministeriön ja sisäasiainministeriön toimialaan kuuluvien virkojen lakkauttamisesta.
Tällaisia virkoja ei valtion virkamieslain 4 §:n 2 momentin 2 kohdan takia saa perustaa, lakkauttaa eikä niiden nimeä muuttaa, ellei kutakin virkaa ole eritelty valtion talousarviossa (ns. erittelyvirat). Käsiteltävänä olevassa esityksessä tarkoitetut erittelyvirat tulisivat valtion virkamieslaista poiketen perustetuiksi ja lakkautetuiksi lailla.
Viran perustaminen ja lakkauttaminen lailla on poikkeuksellinen menettely. Perustuslaista ei kuitenkaan johdu estettä säätää lailla jonkin aiemman lain mukaan muussa kuin lainsäädäntömenettelyssä päätettävästä asiasta, ellei lain säätäminen ole vastoin esimerkiksi perustuslain 3 §:n säännöksiä valtiollisten tehtävien jaosta. Käsiteltävänä olevassa esityksessä ehdotetaan säädettäväksi lailla asioista, joista yleensä päättää eduskunta talousarviomenettelyssä. Erittelyvirkojen perustaminen lailla ei ole perustuslain kannalta ongelmallista. Ehdotus liittyy välittömästi valtioneuvoston ministeriörakenteen 1.1.2008 voimaan tulevaksi tarkoitettuun uudelleen järjestelyyn. Tällaisessa sääntely-yhteydessä on objektiivisin perustein arvioituna hyväksyttävää säätää myös erittelyvirkojen lakkauttamisesta esityksessä ehdotetun mukaisesti lailla.
Työ- ja elinkeinoministeriöön perustettaviksi ehdotettujen virkojen täyttämiseen voidaan lakiehdotuksen 7 §:n 2 momentin nojalla ryhtyä ennen lain voimaantuloa. Virkojen täytöllä pyritään turvaamaan uuden ministeriön toimintakyky heti 1 päivästä tammikuuta 2008.
Lakiehdotuksiin on vakiintuneen lainsäädäntökäytännön mukaan tapana sisällyttää säännös mahdollisuudesta ryhtyä lain täytäntöönpanotoimenpiteisiin jo ennen asianomaisen lain voimaantuloa. Vaikka tällaisen säännöksen puuttumisen ei käytännössä ole katsottu estävän esimerkiksi virkojen täyttämistä ennen lain voimaantuloa, on säännöksen ottamista lakiin pidetty aiheellisena ainakin sellaisissa tilanteissa, joissa täytäntöönpanotoimenpiteiden on tiedetty olevan tarpeen.Ks. Lainlaatijan opas, oikeusministeriö 1996, s. 83. Ehdotus on tältä osin asianmukainen.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Edellä esitetyn perusteella perustuslakivaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 16 päivänä lokakuuta 2007
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Sami Manninen
Hallituksen esitys laiksi eräiden virkojen perustamisesta ja eräiden virkojen lakkauttamisesta on tarkoitettu edesauttamaan sitä, että perustettava työ- ja elinkeinoministeriö voidaan perustaa vuoden 2008 alusta.
Työ- ja elinkeinoministeriön perustamista koskevan lakipaketin yhteydessä olimme sillä kannalla, että uuden ministeriön perustaminen on niin tärkeä ja paljon valmistelua vaativa hanke, että sen voimaantulo olisi syytä lykätä 1 päivään heinäkuuta 2008 hyvän lopputuloksen turvaamiseksi.
Näin ollen käsiteltävänä oleva laki ei ole tarpeen, minkä vuoksi se tulisi hylätä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että lakiehdotus hylätään.