Perustelut
Yleistä
Edellisien vuosien tapaan Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus
vuodelta 2006 on hyvin laadittu antaen selkeän ja kattavan
kuvan oikeusasiamiehen toiminnasta ja yleisimmistä laillisuusvalvonnassa
havaituista ongelmista. Kertomuksen luettavuutta ja kielellistä ilmaisua
on kehitetty, minkä lisäksi se sivumäärältään
on jonkin verran edellisvuosia suppeampi. Kertomus sisältää oikeusasiamiehen
sekä apulaisoikeusasiamiesten puheenvuorot laillisuusvalvonnassa
esiin tulleista ajankohtaisista aiheista ja oikeusasiamiesinstituutiosta
vuonna 2006. Oikeusasiamiehen erityistehtäviin kuuluvissa kappaleissa
käsitellään perus- ja ihmisoikeuksien
laillisuusvalvontaa, telepakkokeinoja ja muuta salaista tiedonhankintaa
sekä peitetoimintaa, valeostoja ja tiedonhankinnan paljastumisen
estämistä. Lisäksi kertomukseen sisältyy asiaryhmittäinen
kuvaus laillisuusvalvonnasta.
Perus- ja ihmisoikeudet
Oikeusasiamies valvoo tehtäväänsä hoitaessaan perustuslain
109 §:n 1 momentin mukaan perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien
toteutumista. Oikeusasiamiehen kertomuksessa tulee eduskunnan
oikeusasiamiehestä annetun lain 12 §:n mukaan
kiinnittää huomiota perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumiseen. Laillisuusvalvonnassa perus- ja ihmisoikeudet
ovatkin hallitsevassa asemassa, ja se käy jo vakiintuneesti
ilmi läpi koko kertomuksen.
Kertomusvuoden aikana ratkaistujen laillisuusvalvonta-asioiden
määrä (4 100) on edelliseen
vuoteen nähden (3 491) kasvanut. Kantelujen keskimääräinen
käsittelyaika (6,1 kuukautta) on kantelujen kasvusta huolimatta
pysynyt ennallaan. Kanteluita oikeusasiamiehelle (3 620)
tehtiin jonkin verran enemmän kuin edellisvuonna (3 326).
Kertomusvuonna tarkastuksia (70) tehtiin hieman edellisvuotta vähemmän
(76). Kertomuksesta käy ilmi, että toimenpiteisiin
johtaneita ratkaisuja oli vuonna 2006 kaikkiaan 571, huomautuksia
annettiin 37, käsityksiä 452 ja esityksiä 25.
Virkasyytteitä ei määrätty nostettavaksi.
Valiokunta ei ole erikseen arvioinut oikeusasiamiehen yksittäisiä ratkaisuja
tai kannanottoja.
Oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio pitää puheenvuorossaan
aiheellisena arvioida ihmisoikeuksien turvaamisen rakenteellisia
edistämismahdollisuuksia. Oikeusasiamies viittaa kansainvälisessä ihmisoikeustyössä
kehitettyyn ajatukseen
erityisestä kansallisesta ihmisoikeusinstituutiosta. Tällaisella
instituutiolla tulee Pariisin periaatteiksi kutsuttujen kansainvälisten suositusten
mukaan olla itsenäinen ja riippumaton asema, pluralistinen
kokoonpano sekä laajaksi ymmärrettävä tehtävä edistää ja
suojella ihmisoikeuksia. Instituutio voisi muun ohella seurata ja
valvoa kansallista ihmisoikeustilannetta, antaa suosituksia ja tehdä ehdotuksia
ihmisoikeuksien edistämiseksi sekä toimia
ihmisoikeustietouden lisäämiseksi.
Käsitys kansallisen ihmisoikeusinstituution tarpeesta
pohjautuu ensisijassa kansainväliseen keskusteluun ihmisoikeusvalvonnan
ja muun ihmisoikeustyön kehittämisestä.
Useassa Euroopan maassa on kansallinen ihmisoikeusinstituutio, joka
on yleensä luotu jonkin jo olemassa olleen ihmisoikeustoimielimen
ympärille. Kansainvälinen kehitys on omiaan edelleen
lisäämään kansallisen instituution
tarvetta. Oikeusasiamies viittaa esimerkiksi Euroopan unionin perusoikeusviraston
ja unionin jäsenvaltioiden ihmisoikeustoimielinten
välisen tiedonvaihdon ja muun yhteistyön järjestämiseen.
Myös Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutetun toiminnan
ja roolin kehitys näyttäisi viittaavan kansallisenkin
työn kehittämistarpeisiin.
Suomessa on eduskunnan oikeusasiamiehen ja valtioneuvoston
oikeuskanslerin lisäksi monia ihmisoikeuksien alalla toimivia
viranomaisia ja neuvottelukuntia samoin kuin tutkimuslaitoksia ja
järjestöjä. Rakenteita voidaan pitää hajanaisina.
Ihmisoikeustyön koordinoinnissa voidaan niin ikään
nähdä parantamisen varaa. Yhteistyötä on
mahdollista kehittää esimerkiksi tarvittavan tiedon
kokoamisessa ja analysoinnissa samoin kuin erilaisten selvitysten
ja raporttien laadinnassa.
Kansalliselle ihmisoikeusinstituutiolle on perustuslakivaliokunnan
mielestä perusteita. Instituution perustamis- ja järjestämisvaihtoehtoja harkittaessa
on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen,
että instituution mahdollinen luominen ei saa merkitä heikennystä eduskunnan
oikeusasiamiehen nykyiseen asemaan tai voimavaroihin taikka oikeusasiamiehen
tehtäviin ja toimivaltuuksiin valvoa perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumista.
Apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläinen
käsitteli puheenvuorossaan vankien perusoikeusongelmia
kiinnittäen huomiota vankien ihmisarvoisen kohtelun
edellyttämiin laitosolosuhteisiin ja oikeusturvan edellyttämiin
hyvän hallinnon vaatimuksiin. Vankiloissa on yhä käytössä ns.
paljusellejä, joissa ei ole juoksevaa vettä eikä WC:tä (PeVL
20/2005 vp, s. 8/I). Hän kiirehti vankiloiden
peruskorjauksien nopeuttamista ja voimavarojen kohdentamista näihin
sekä korosti henkilöstön lisäämisen
tarvetta. Hän painotti myös, että hyvään
hallintoon kuuluu yleisten hallinto-oikeudellisten periaatteiden
huomioon ottaminen sovellettaessa toimivaltasäännöksiä yksittäistapauksissa
ja että vankilaviranomaisten toimintaan sovelletaan hallintolakia,
jollei vankeuslaissa tai muussa laissa ole siitä poikkeavia
säännöksiä (PeVL 21/2005
vp, s. 2). Hän piti tärkeänä,
että vankien tiedusteluihin ja kysymyksiin vastataan ja
että hallintopäätökset perustellaan.
Apulaisoikeusasiamies Jukka Lindstedt tarkasteli kielellisten
oikeuksien turvaamista. Kielellisten oikeuksien perussäännökset
sisältyvät perustuslain 17 §:ään
ja kielilakiin, minkä lisäksi perustuslain 6 § kieltää syrjinnän
muun muassa kielen perusteella. Hän kiinnitti huomioita
siihen, että ruotsin kielen osaaminen on paikoitellen puutteellista
muun muassa poliisimiesten ja tuomioistuinten tuomareiden keskuudessa.
Erityisen tärkeänä hän piti
palvelujen saamista äidinkielellä sosiaali-
ja terveyshuollossa. Sairaana ja vanhana ihminen on riippuvainen
muista ja tarve käyttää omaa kieltään
ja ymmärtää hoidossa käytettävä kieli
on suuri. Myös hätäkeskuksissa palveluja
on saatava kaikkina vuorokauden aikoina molemmilla kansalliskielillä. Samoin
maahanmuuttajien kielenoppimiseen ja tulkkauspalveluihin hänen
mukaansa täytyy panostaa. Valiokunta pitää näitä näkemyksiä perusteltuina.
Telepakkokeinojen ja peitetoiminnan valvonta
Telepakkokeinojen käytön ja peitetoiminnan valvonta
on oikeusasiamiehen erityistehtäviä. Kertomuksessa
on perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla
varattu telepakkokeinoja ja peitetoimintaa varten oma pääjakso
(PeVM 15/2002 vp). Siten on voitu mahdollistaa
menettely, jossa perustuslakivaliokunta kuulee näiden kysymysten
osalta asiantuntijoita ja oikeusasiamiehellä on mahdollisuus
esittää näkemyksensä kuulemisessa
esille tulleista seikoista.
Sisäasiainministeriö antaa pakkokeinolain mukaisesti
eduskunnan oikeusasiamiehelle vuosittain kertomuksen telekuuntelun
ja -valvonnan sekä teknisen kuuntelun käytöstä samoin
kuin selvityksen teknisen tarkkailun käytöstä rangaistuslaitoksissa.
Mainitun kertomuksen liitteenä on Tullihallituksen laatima
selvitys tullin käyttämistä telepakkokeinoista.
Lisäksi puolustusministeriö antaa vuosittain kertomuksen
puolustusvoimissa suoritetusta teknisestä kuuntelusta.
Tuomioistuinten poliisille myöntämien telekuuntelulupien
määrä (1 756) lisääntyi
edellisvuodesta (1 506). Tullille lupia myönnettiin (177)
lähes sama määrä (171) kuin
vuonna 2005. Pakkokeinolain nojalla poliisille myönnettyjen televalvontalupien
määrä (1 479) hieman nousi edellisen
vuoden tasosta (1 419). Tullille televalvontalupia (344)
myönnettiin jokseenkin saman verran kuin edellisvuonna
(352).
Telepakkokeinojen valvonnassa ja valvontajärjestelmien
kehittämisessä oikeusasiamiehellä on
ollut tärkeä rooli. Kuitenkin laillisuusvalvonta
voi ainoastaan täydentää hallinnon sisäisiä valvontamekanismeja.
Lisäksi on syytä korostaa pakkokeinolainsäädäntöä soveltavien
tuomioistuinten asemaa ja tehtäviä pakkokeinojen kohteiden
oikeusturvan kannalta.
Perustuslakivaliokunta on aiemmin kiinnittänyt huomiota
pakkokeinolainsäädännön puutteisiin
ja pitänyt tärkeänä lainsäädännön
kokonaisuudistuksen aikaansaamista. Tavoitteena tulee valiokunnan
mielestä olla perusoikeusjärjestelmän
vaatimukset täyttävä, selkeä ja
johdonmukainen sääntelykokonaisuus. Tämän
tavoitteen saavuttaminen saattaa edellyttää pakkokeinolainsäädännön
uudistamista muiltakin kuin telepakkokeinoja koskevilta
osilta. Samalla on tärkeää ennakkoluulottomasti
kokonaisuudesta käsin arvioida nykyisten oikeusturva- ja
valvontajärjestelmien kehittämistarpeita ja valmistella tarvittaessa
ehdotukset lainsäädännön uudistamiseksi
näiltäkin osin (PeVL 11/2005
vp, s. 3/I). Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvoston piirissä jatketaan toimenpiteitä pakkokeinolainsäädännön
kokonaisuudistuksen aikaansaamiseksi.
Poliisilain mukaan poliisimiehellä on oikeus käyttää tiettyjen
rikosten estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi
peitetoimintaa tai valeostoihin perustuvia menetelmiä.
Sisäasiainministeriön on poliisilain mukaan annettava
vuosittain eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomus peitetoiminnan
käytöstä. Poliisille peitetoiminta merkitsee
valtuuksia toimia tietyissä rajoissa vastoin rikosoikeudellisia
kieltoja. Valtuuksien käyttöön on perus-
ja ihmisoikeuksiin liittyvien näkökohtien takia
suhtauduttava varsin varovasti (PeVL 5/1999 vp,
s. 4—6). Oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnalla on tärkeä merkitys
peitetoiminnan valvonnan seurannassa.