Perustelut
Horisontti 2020 -puiteohjelmaa (2014—2020) ja Euroopan
innovaatio- ja teknologiainstituuttia koskevat ehdotukset tulevat
valiokunnan arvion mukaan osaltaan vahvistamaan Euroopan osaamisperustaista
taloutta. Horisontti 2020 -ohjelman kolmeen pääpilariin
nojaava perusrakenne on hyvä lähtökohta
laaja-alaisen innovaatiopolitiikan toteuttamiselle ja rahoituksen
suuntaamiselle, kunhan eri pilareiden väliset synergiaedut ja
vuorovaikutussuhteet saadaan toimiviksi.Valiokunta pitää tärkeänä,
että tutkimus- ja innovaatiotoiminnan asemaa ja voimavaroja
EU:ssa vahvistetaan ja että EU:n ohjelmien sisällöt,
rakenteet ja toimintatavat mahdollistavat yliopistojen, tutkimuslaitosten
ja yritysten laajan osallistumisen.
Sivistysvaliokunta käsittelee seuraavassa uudistuksen
eräitä yleisiä suuntaviivoja, rahoitusjärjestelmän
yksinkertaistamista, yritysten osallistumismahdollisuuksien lisäämistä,
EU:n yhteisten tutkimusinfrastruktuurihankkeiden merkitystä ja
puiteohjelman merkitystä kansalliselle tutkimuspolitiikallemme.
Yleisiä suuntaviivoja.
Sivistysvaliokunta korostaa erityisesti, että EU:n
rahoittamalla tutkimus- ja innovaatiotoiminnalla on aina tähdättävä eurooppalaisen
lisäarvon syntymiseen ja että puiteohjelmasta
ja yhteistyössä EIT:n kanssa rahoitettavan toiminnan
ja hankkeiden valintaperusteena tulee aina olla tutkimus- ja innovaatiotoiminnan
korkea laatu. Ainoastaan tältä perustalta voidaan
saavuttaa Eurooppa 2020 -strategian keskeiset kasvutavoitteet.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että puiteohjelma kattaa laaja-alaisesti ja tasapainoisesti
kaikki innovaatiotoiminnan vaiheet ja järjestelmän
eri toimijat, yliopistot, tutkimuslaitokset ja erikokoiset yritykset.
Ohjelma tulee sisältämään sekä tutkijalähtöistä huippututkimusta
että yritysten ja yhteiskunnan tarpeista lähtevää tutkimus-
ja innovaatio-toimintaa.
Valiokunta pitää hyvänä,
että komission ehdotuksessa selkiytetään
työnjakoa Horisontti 2020 -ohjelman ja rakennerahastojen
välillä. Alueiden tutkimus- ja innovaatiovalmiuksien kasvattamista
tuetaan koheesiopolitiikan avulla. Puiteohjelmasta taas tuetaan
laadullisesti korkeatasoisimpia tutkimus- ja innovaatiohankkeita
huomioimatta niiden maantieteellistä jakautumista. Valiokunta
korostaa, että Suomessa tarvitaan kaikissa korkeakouluissa
laajaa osaamista ja tutkimustoimintaa duaalimalliin perustuvan selkeän
työnjaon mukaisesti. Huippututkimuksen edistäminen
puiteohjelman kautta ei saa Suomen oloissa vaikuttaa kielteisesti
koko korkeakoulujärjestelmämme jatkuvaan laadulliseen kehittämiseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan on tarkoituksenmukaista
edelleen vahvistaa erityisesti Euroopan tutkimusneuvoston ERC:n
roolia korkeatasoisen perustutkimuksen rahoittajana. ERC uudistaa
tutkimusta rahoittamalla lupaavia nuoria tutkijoita. Se voi myös
rahoittaa tutkimuksellisesti uusia potentiaalisia aloja kansallisia
huippututkimuksen rahoittajia helpommin.Valiokunta pitää tärkeänä,
että rahoitusta suunnataan laajasti tutkijanuran eri vaiheessa olevien
tutkijoiden tukemiseen.
Valiokunta korostaa humanististen ja yhteiskuntatieteiden merkitystä yhteiskuntamme
suurten haasteiden monitieteiselle tutkimukselle ja ongelmien ymmärtämiselle
ja ratkaisemiselle. Puiteohjelman tiedepilarin tulee kattaa kaikki tieteenalat.
Rahoitusjärjestelmän yksnkertaistaminen.
Sivistysvaliokunta pitää erittäin
hyvänä ehdotuksen tavoitetta yksinkertaistaa ohjelmarakennetta ja
lyhentää avustuksen myöntämiseen
kuluvaa aikaa. Nykyinen järjestelmä edellyttää eturivin tutkijoiltamme
jatkuvaa uuden tutkimusrahoituksen hakemista, mikä heikentää tutkimuksen vaikuttavuutta.
Menettelyjen hankaluus heikentää motivaatiota
ylipäänsä osallistua EU:n rahoittamiin
hankkeisiin.
Nyt ehdotetulla EU-projektien hallinnon yksinkertaistamisella
on koottava ja pitkäjänteistettävä EU:n
pirstaleinen tutkimusrahoitus, vähennettävä byrokratiaa
löytämällä parempi luottamuksen
ja kontrollin tasapaino ja taattava tutkijoille todellinen työrauha
ja tutkimuksen vapaus. On lisättävä ohjelmien
ja hakuprosessien avoimuutta ja mahdollisuuksia toteuttaa myös riskipitoisempia
hankkeita. Yksinkertaistaminen on vietävä ennakkoluulottomasti
tutkimus- innovaatiorahoitusohjelmien kaikille osa-alueille, myös
vastaaviin kansallisiin menettelyihin.
Asiantuntijakuulemisen perusteella valiokunta pitää kuitenkin
nykyistä kokonaiskustannusmallia ensisijaisena verrattuna
ehdotettuun malliin, jossa suoria tutkimuskuluja voidaan rahoittaa
100 %:iin saakka ja epäsuoria tutkimuskuluja 20 % hankkeen
suorista kuluista.
Yritysten osallistumismahdollisuuksien kehittäminen.
Sivistysvaliokunta toteaa, että yritysten nykyinen
suhteellinen osallistumisosuus tutkimuksen puiteohjelmaan ei vastaa
yritysten kokonaispanostusta Euroopan tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Puiteohjelman tavoitteiden saavuttaminen, erityisesti taloudellisen
kasvun ja konkreettisten työpaikkojen osalta, edellyttää, että voidaan
tehokkaasti hyödyntää yritysten innovatiivisuutta
ja tutkimuspanostuksia. Tämän vuoksi on parannettava
EU:n ohjelmien joustavuutta toimintaympäristön
muutoksiin ja kehitettävä ohjelmien reagointia
yritysten tarpeisiin. Valiokunta kannattaa minimitavoitteen asettamista
yksityissektorin osallistumiselle ja erityisesti komission ehdottamaa
15 %:n tavoiteosuutta pk-yrityksille. Tärkeintä on
kuitenkin löytää oikeat keinot yritysten
laajan osallistumisen mahdollistamiselle.
Valiokunta korostaa, että ohjelmista valmistuvien tieteellisten
julkaisujen avoin saatavuus on lähtökohtaisena
periaatteena erittäin kannatettavaa. Yritykset tähtäävät
kuitenkin aina tutkimustulosten konkreettiseen hyödyntämiseen osallistuessaan
omilla panostuksilla yhteisiin tutkimusohjelmiin. Yritysten osallistumisosuuden
kasvattaminen ei valiokunnan arvion mukaan laajamittaisesti onnistu,
jos tulosten suojaamiseen ja kaupallistamiseen liittyviä näkökohtia
ei osata arvioida realistisesti jo hankkeen suunnitteluvaiheessa.
Pienyrityksissä yritysten tutkimustoiminta ja tarve
uusimmalle tutkimustiedolle on käytännönläheistä ja
hyvin tulosorientoitunutta. Yritys hakee vastausta johonkin tiettyyn
asiaan mahdollisimman nopeasti. Kun varsinaiset tutkimusprojektit
ovat usein hyvin pitkäaikaisia, pk-yritysten osallistuminen
tutkimushankkeisiin tulee mahdollistaa myös lyhytaikaisesti
kytkettynä tiettyyn ennalta määriteltyyn
osatavoitteeseen. Tutkimusmaailman ja pk-yritysten innovaatiotoiminnan
kuilun madaltamiseen tarvitaan kotimaisia alueellisia ja paikallisia
toimijoita, jotka pystyvät auttamaan yritykset mukaan hankkeisiin.
Kansallisin ratkaisuin on vahvistettava osallistumista tukevia rakenteita
ja palveluita.
Eurooppalainen tutkimusinfrastruktuuri.
Ehdotuksessa suunnataan puiteohjelman määrärahoista
3,2 % Euroopan tutkimusinfrastruktuurien kehittämiseen.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin tätä rahoitusosuutta
vaatimattomana. Korkeatasoisen tutkimuksen tekeminen edellyttää ajanmukaisia
aineistoja ja laitteistoja, jotka toimivat myös houkuttimena
parhaille tutkijoille. EU:n tulee ehdotettua voimakkaammin rahoittaa
sellaisia tutkimusaineistoja ja laitteistoja, jotka selkeästi
vastaavat eurooppalaiseen tarpeeseen ja jotka on järkevää toteuttaa
yhdessä. Valiokunta korostaa, että näidenkin
hankkeiden valinnassa on laadun oltava ratkaiseva tekijä.
Edellä tarkoitetut kansainväliset tutkimusinfrastruktuurit
tarvitsevat toimiakseen rajat ylittävää ja
tieteenalojen välistä yhteistyötä,
joka tietoteknistä infrastruktuuria hyödyntämällä kokoaa
yhteen niin fyysisesti kuin virtuaalisestikin parhaita tutkijoita
kaikkialta Euroopasta ja ympäri maailman. Osallistumalla
kansallisella rahoituksella infrastruktuurihankkeiden toteutukseen
varmistetaan suomalaisten tutkijoiden mahdollisuus osallistua tähän
yhteistyöhön.
Haasteet kansalliselle tutkimuspolitiikalle.
Valiokunta korostaa, että merkittävät
muutokset EU:n tutkimus- ja innovaatiorahoituksessa voivat edellyttää myös
kansallisen tutkimuspolitiikan uudelleentarkastelua. EU:n tutkimus-
ja innovaatiorahoitus ei voi korvata kansallista rahoitusta. Puiteohjelman
sinänsä suuri rahoitus jakaantuu seitsemälle
vuodelle, joten sen tarjoamat rahoitusmahdollisuudet lähinnä täydentävät
kotimaista tutkimusrahoitusta. Valiokunta korostaa, että EU:n
rahoitus hankkeille on vain osarahoitusta, joten yliopistojen ja
tutkimuslaitosten osallistuminen ohjelmiin edellyttää riittävää kansallista
vastinrahoitusta.
Suomalaiset yritykset, tutkimuslaitokset ja korkeakoulut sekä yksittäiset
tutkijat ovat saadun selvityksen mukaan osallistuneet aktiivisesti
EU:n tutkimuksen puiteohjelmiin siten, että saamamme rahoitus
on selkeästi ylittänyt maksuosuutemme. Kansallisin
päätöksin on varmistettava, että kotimaisen
tutkimuksen laatutaso edelleen mahdollistaa laajan osallistumisen EU:n
rahoittamiin tutkimusohjelmiin. On tärkeää,
että tutkimusorganisaatioiden kansallinen ohjaus ja rahoitus
kannustavat organisaatioiden kansainväliseen yhteistyöhön
sekä tutkijoiden luovaan verkottumiseen ja aitoon kansainvälistymiseen.
Valiokunta korostaa, että laadukas kansallinen korkeakouluopetus
ja riittävästi resursoitu perustutkimus luovat
sen tieteellisen perustan, jonka avulla tutkijat ja tutkimuslaitokset
voivat menestyä kansainvälisen tutkimusrahoituksen kilpailutuksissa.
Ilman huipputason perustutkimusta ei synny tieteellisiin läpimurtoihin
perustuvia uusia kilpailukykyisiä innovaatioita. Kehittyvät
tutkimuksen infrastruktuurit edellyttävät nykypäivän
tutkijoilta yhä uudenlaisia taitoja, mm. kykyä käsitellä suuria
tietoaineistoja ja niihin tarvittavia ohjelmistoja. Suomalaisen
tutkijakoulutuksen on kyettävä takaamaan nuorille tutkijoillemme
kansainvälisesti kilpailukykyinen tutkimuksen perusosaaminen.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös tutkijoiden
työskentelyolosuhteiden ja kansainvälisen käytännön
mukaisten urajärjestelmien kehittämiseen.