Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa sosiaalialan osaamiskeskustoimintaa
koskevan lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta pitää esityksen tavoitteita lähtökohtaisesti
kannatettavina. Sosiaalialan palveluiden kehittyminen niin peruspalveluiden
kuin vaativien erityispalveluiden tasolla on väestön hyvinvoinnin
edistämiseksi tärkeää. Tutkimus-, kehittämis-
ja koulutustoiminnan kytkemisellä yhteen työelämän
kanssa on mahdollista kehittää sosiaalialan palveluita
ja parantaa niiden laatua. Myös nykyistä paremmalla
kuntien välisellä ja alueellisella yhteistyöllä voidaan
hyödyntää jo olemassa olevaa osaamista
ja edistää parhaiden käytäntöjen
omaksumista. Valiokunnan näkemyksen mukaan osaamiskeskusten
toiminnan vakiinnuttamisella ja toimintaedellytysten parantamisella
on merkitystä näiden tavoitteiden kannalta.
Valiokunta pitää tarpeellisena osaamiskeskusten
toiminnan sisällöllistä laajentamista
kattamaan koko sosiaalityö ja pitää myönteisenä sitä,
että myös varhaiskasvatus tulee nyt yhteisesti
laadittavien kehittämistoimien piiriin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että peruspalveluiden edellyttämän asiantuntemuksen
kehittyminen turvataan osaamiskeskusten toiminnassa, vaikka toimintaa
toistaiseksi on paljolti käynnistetty erityispalveluiden
näkökulmasta.
Osaamiskeskusten toiminnassa painotetaan — valiokunnan
näkemyksen mukaan perustellusti — kuntien omista
lähtökohdista nousevia kehittämistarpeita.
Valiokunta toteaa, että on erityisen tärkeää huolehtia
niiden alueiden tarpeista, joilla on heikoimmat edellytykset osaamisessa
ja toiminnan kehittämisessä. Eri alueiden yhtenäisten
toimintaedellytysten kannalta onkin välttämätöntä ottaa
kehittämistyössä huomioon myös
valtakunnallisista lähtökohdista nousevat tarpeet.
Osaamiskeskusten ydintoiminnot rahoitetaan esityksen mukaan
valtionavustuksella, muutoin rahoitus perustuisi hankerahoitukseen
ja kun-tien omaan rahoitukseen. Vuodelle 2002 ehdotettua valtionosuuden
suuruutta voidaan pitää melko vähäisenä suhteessa
toiminnan tavoitteisiin sekä väestön
hyvinvointiin liittyvien palveluiden kehittämistarpeisiin.
Toiminnan rakentaminen suurelta osin hanke- ja projektityyppisen rahoituksen
varaan saattaa olla este pitkäjänteiselle kehittämistyölle.
Esitykseen sisältyy ehdotus sosiaalihuoltolain 52 §:n
kumoamisesta. Mainitun lainkohdan mukaan kunta ja oppilaitos voivat
tehdä sopimuksen siitä, miten käytännön
opetus ja harjoittelu toteutetaan ja kunta on oikeutettu saamaan koulutustoiminnan
järjestämisestä aiheutuvista välittömistä kustannuksista
täyden korvauksen koulutuksen järjestäjiltä.
Korvauksen määrässä otetaan
huomioon myös se välitön hyöty,
jonka kunta saa koulutustoiminnan ohessa. Osaamiskeskustoimintaa
koskevan lain tultua voimaan on esityksen perustelujen mukaan tarkoituksena,
että muun toiminnan tavoin myös korkeakoulujen
ja muiden oppilaitosten järjestämään koulutukseen
kuuluvan käytännön opetuksen ja harjoittelun
toteuttaminen sosiaalihuollon toimintayksikössä tapahtuisi
ehdotetun lain 3 §:n tarkoittamassa sopimuksessa sovitun
mukaisesti. Osaamiskeskustoimintaa on kaikilta osin näin ollen
tarkoitus toteuttaa osaamiskeskuksen muodostavien tahojen välisen
sopimuksen mukaisesti. Yksityiskohtaista toimintaa tai sen hallintoa koskevaa
sääntelyä on pyritty toiminnan tavoite ja
monimuotoisuus huomioon ottaen välttämään.
Valiokunta toteaa, että sosiaalihuollon koulutustoimintaa
koskevan sosiaalihuoltolain 52 §:n mahdollisen kumoamisen
vaikutuksia ei kuitenkaan, ennen nyt ehdotetun lain voimaantuloa
ja osaamiskeskustoiminnan vakiintumista, ole mahdollista riittävästi
selvittää tai arvioida. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että säännös vielä tässä vaiheessa
jäisi osaamiskeskustoiminnan osalta toissijaisesti sovellettavaksi
ja kunnan asemaa sopijapuolena turvaavana voimaan.
Yksityiskohtaiset perustelut
Laki sosiaalialan osaamiskeskustoiminnasta
1 §. Sosiaalialan osaamiskeskustoiminta.
Pykälän 1 momentissa määritellään
osaamiskeskusten toimialueet. Valiokunta ehdottaa ruotsinkielisen
osaamiskeskuksen toimialueen määrittelyn muuttamista
siten, että määritelmä vastaisi valtionavustuksen
määräytymisperusteita koskevaa sääntelyä.
Ruotsinkielisen osaamiskeskuksen valtionavustus määräytyy
yksistään ruotsinkielisen väestön
osuuden eikä pinta-alan perusteella.
2 §. Osaamiskeskuksen tehtävät.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin luetteloa
osaamiskeskusten tehtävistä täydennettäväksi
kohdan 2 osalta siten, että siinä mainitaan myös
peruspalvelujen kehittyminen.
3 §. Osaamiskeskustoiminnan ja osaamiskeskuksen hallinnon
järjestäminen.
Koska valiokunta ehdottaa sosiaalihuoltolain 52 §:n
kumoamista koskevan lakiehdotuksen hylättäväksi,
tulee lain 3 §:ään lisätä viittaussäännös
sosiaalihuoltolain 52 §:ään. Pykälän
uudeksi 2 momentiksi ehdotettavan viittaussäännöksen
mukaan sosiaalihuollon koulutustoimintaan sovellettaisiin osaamiskeskustoiminnan
osalta toissijaisesti sosiaalihuoltolain 52 §:ää.
Pykälässä säädetään
koulutustoiminnan järjestämisestä, kuntien
oikeudesta toiminnasta aiheutuvien kustannusten
kor-vauksiin ja näiden korvausten määräytymisperusteista.