Perustelut
Yleistä.
Suomen taloudellinen hyvinvointi on pitkään
perustunut suuressa määrin luonnonvarojen käyttöön
ja jalostamiseen. Perinteiset vahvoina pidetyt teollisuudenalat
ovat kuitenkin voimakkaassa muutosvaiheessa, eikä näiden
toimialojen voida odottaa toimivan enää samaan
tapaan Suomen viennin perustana kuin aikaisemmin. Muun muassa metsäsektorin
uudistumisessa on nähtävissä positiivisia
merkkejä. Uudenlaisen liiketoiminnan syntyminen Suomeen edellyttää,
että elinkeinoelämän toimintaympäristön
kilpailukyvystä huolehditaan ja tarkoituksenmukaisilla
ohjauskeinoilla sekä kotimaisten luonnonvarojen saatavuudella
luodaan toimintaedellytyksiä kotimaisiin tuotantopanoksiin
nojautuvalle biotaloudelle. Biotalouden avulla voidaan elvyttää talouskasvua
ja luoda uusia työpaikkoja sekä maaseudulla että teollistuneilla alueilla,
vähentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista
ja parantaa alkutuotannon ja prosessiteollisuuden taloudellista
ja ekologista kestävyyttä. Keskeistä tämän
tavoitteen saavuttamiseksi on luoda investoinneille houkutteleva
toimintaympäristö siten, että luonnonvarojemme käyttöä ja
jalostusastetta voidaan viedä eteenpäin. Väärin
valitut ohjauskeinot voivat nostaa kustannuksia ja asettaa epätarkoituksenmukaisia
rajoja luonnonvarojen hyödyntämiselle.
Luonnonvarastrategian vision ja selonteon otsikon toteutuminen
edellyttää menestyvää teollisuutta.
Kansantalouden näkökulmasta on välttämätöntä edistää kestävää kasvua
ja varmistaa luonnonvarojemme riittävyys tulevaisuudessakin.
Kuten maa- ja metsätalousvaliokunta on lausunnossaan huomauttanut,
metsiä, peltoja sekä riista- ja kalakantoja kestävästi
hyödyntämällä vaikutetaan myönteisesti
koko maan alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittämiseen: luonnonvaratalouden
edellyttämän infrastruktuurin ylläpitäminen
palvelee myös yhdyskunnan muita tarpeita. Myös
turpeen hyödyntäminen on perusteltua niin kauan
kuin muita fossiilisia polttoaineita on käytössä.
Kaivannaisteollisuuden prosesseja ja toimintamalleja tulee edelleen
kehittää, jotta Suomen maaperän mineraalivarat
saadaan nykyistä paremmin käyttöön
ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että julkinen valta luo osaltaan edellytykset malmien ja
mineraalien jatkojalostamiselle. Kotimainen ruoantuotanto edistää omavaraisuutta
sekä parantaa poikkeusolojen huoltovarmuutta.
Suomalainen metsätalous perustuu metsien moninaiskäyttöön,
jossa talousmetsät tarjoavat monipuolisesti erilaisia ekosysteemipalveluita. Puuntuotanto
on nivottu yhteen muiden käyttömuotojen ja luonnonarvojen
suojelun kanssa, jolloin lähtökohtana on eri tavoitteiden
rinnakkaisuus. Suomen kannalta on ongelmallista, jos EU-tasolla
nämä tavoitteet nähdään
vaihtoehtoisina tai toisensa poissulkevina. Moninaiskäytön periaate
tulee säilyttää myös vesistöjen
suhteen.
Vaikuttaminen ylikansalliseen lainsäädäntöön.
Koska EU:sta tulevilla linjauksilla on merkittävä vaikutus
luonnonvarojen hyödyntämiseen pohjautuvalle taloudellemme,
suomalaisten luonnonvarapoliittisten näkökulmien
ottaminen huomioon EU-tason regulaatiota ja strategioita valmisteltaessa
on erittäin tärkeää. Aloitteellinen
ja ennakoiva EU-vaikuttaminen on tehokkainta varhaisessa valmisteluvaiheessa;
ministeriöillä tulisi olla oma-aloitteinen rooli
ja resursseja ennakkovaikuttamiseen yhdessä sidosryhmien
kanssa. Suomen tulee luoda omat olosuhteisiimme sopivat seurantamenetelmät
ja pyrkiä edistämään niiden
käyttöä EU:ssa. On lisäksi pyrittävä vaikuttamaan
siihen, että teollisuuden velvoitteet ovat kansainvälisesti
tasavertaisia myös kolmansiin maihin nähden. On
vältettävä sellaisia EU-normeja, jotka
luovat epävarmuutta ja heikentävät mahdollisuuksia
investoida ympäristömyönteisempään
tuotantoon asettaen EU-maat takamatkalle kolmansiin maihin nähden.
Näitä periaatteita tulee noudattaa myös Suomen
osallistuessa osana EU:ta WTO-sopimusten neuvotteluihin.
Luvitus.
Luonnonvarapolitiikka koetaan nykyisellään
sirpaleiseksi. Biotalouden edistäminen toteutuu vain, jos
sitä tehdään useilla politiikkasektoreilla
samanaikaisesti ja yhdensuuntaisesti. Lupahallinnon organisoinnissa
tulee hakea sektorirajat ja hallinnonalat ylittäviä toimenpiteitä.
Prosessien yhdenmukaistamisella ja keskinäisellä koordinoinnilla
olisi saavutettavissa merkittäviä parannuksia
nykytilaan, joka koetaan osin epätarkoituksenmukaisen monikerroksiseksi
ja päällekkäisiä velvoitteita
asettavaksi. Erillisten prosessien ja eri viranomaisten tietoaineistojen
tulisi olla nykyistä laajemmin yhteisessä käytössä.
Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan esimerkiksi ympäristölupamenettelyn
sähköistämisellä voidaan merkittävästi
sujuvoittaa lupamenettelyjä, mistä hyötyvät
sekä luvanhakijat, viranomaiset että muut asianosaiset.
Talousvaliokunta pitää hyvänä tavoitetta,
että aluehallintovirastot siirtyvät kokonaisuudessaan
ympäristölupien sähköiseen käsittelyyn
vuoden 2015 aikana. Tavoitteena tulee olla, että lupaprosessien
kestolle asetettaisiin maksimiajat.
Tulevaisuuden kehityssuuntia ja mahdollisuuksia.
Talousvaliokunta yhtyy tulevaisuusvaliokunnan lausunnossaan
esiin tuomiin linjauksiin luonnonvaratalouden ja resurssitehokkuuden edistämisestä.
Rajallisten luonnonvarojen kestävä käyttö tulee
nähdä uusien liiketoimintamallien mahdollistajana,
ei rajoittavana tekijänä. On tärkeää,
että eri politiikanalojen linjaukset ovat keskenään
yhdensuuntaisia.
Uuden liiketoiminnan kehittämiseksi on parannettava
valmiutta tunnistaa ja ennakoida kansallisia sekä kansainvälisiä haasteita
ja tarpeita. Tässä suhteessa olisi tiivistettävä yritysten
ja julkisen sektorin yhteistyötä kansainvälisesti houkuttelevien
kokeiluympäristöjen luomiseksi. Cleantechin edistäminen
julkisissa hankinnoissa sisältää suuren
potentiaalin edelläkävijämarkkinan luomisessa.
Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvittaneen
täysin uudenlaisia hankintaprosesseja ja budjetointikäytäntöjä.
Lopuksi.
Kestävän luonnonvaratalouden edistämiseksi
on huolehdittava yritystoiminnan kilpailukyvystä ja rahoitusta
on suunnattava erityisesti tuotteiden ja palveluiden kaupallistamiseen sekä kokeiluhankkeisiin.
Suomeen tulee luoda riittävän kokoluokan pilotointi-
ja demonstrointikeskittymiä. Julkisten hankintojen käyttämisessä uusien
ratkaisujen demonstrointiin ja referenssien synnyttämiseksi
on paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia.
Voimavaroja olisi suunnattava erityisesti sellaisille sektoreille, joilla
on vientipotentiaalia.
Kotimaisen biomassan käyttöä energiantuotannossa
ja biopolttoaineiden raaka-aineena on lisättävä pitkäjänteisellä energiapolitiikalla.
Biomassan
käyttö energiantuotannossa on tärkeää ja
auttaa Suomea saavuttamaan uusiutuvan energian käytölle
asetettuja tavoitteita, mutta samanaikaisesti on tavoiteltava myös
korkeamman jalostusasteen tuotantoa. Biotaloustuotteille on luotava
etulyöntiasema suhteessa uusiutumattomista luonnonvaroista
valmistettuihin tuotteisiin. Kestävä luonnonvarapolitiikka
edellyttää kokonaisvaltaista tarkastelutapaa,
joka yhdistää eri luonnonvarat ja sektorit. Yhteistyön syventäminen
eri hallinnonalojen välillä onkin yksi toimialan
keskeisiä tavoitteita ja haasteena todellisen yhteisen
strategian aikaansaamiseksi, mihin myös ympäristövaliokunta
on lausunnossaan kiinnittänyt huomiota. Resurssitehokkuus merkitsee
käytännössä luonnonvarojen käyttöä tavalla,
jolla minimoidaan ympäristö- ja ilmastovaikutukset,
sekä sellaisten luonnosta saatavien tuotosten asettamista
etusijalle, jotka tuottavat eniten lisäarvoa, luovat työpaikkoja
ja edistävät paremman hiilitasapainon saavuttamista.