Yleisperustelut
         
         Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään
            ensimmäiseen lakiehdotukseen tehdyin muutoksin. Muutokset
            johtuvat pääasiassa perustuslakivaliokunnan lausunnosta.
         
         
         Lain pääasiallisena tavoitteena on edistää sähköistä kaupankäyntiä ETA-alueella
            varmistamalla tietoyhteiskunnan palvelujen vapaa tarjonta. Verkon
            välityksellä suomalaiset yritykset voivat hyödyntää sisämarkkinoiden
            etuja. Keskeisen sisämarkkinaperiaatteen mukaan Suomeen
            sijoittautunut tietoyhteiskunnan palvelun tarjoaja saa tarjota palvelujaan
            ETA-alueella ilman, että hänen tarvitsee selvittää ja
            ottaa huomioon kyseiselle toiminnalle tai tarjotuille palveluille
            muissa valtioissa asetettuja ja usein toisistaan poikkeavia vaatimuksia.
            Palvelun tarjoajan on noudatettava toiminnassaan Suomen lain
            säännöksiä yhteensovitettuun
            alaan kuuluvissa kysymyksissä. Suomen viranomaisten on valvottava,
            että Suomeen sijoittuneet palvelun tarjoajat noudattavat
            yhteensovitettuun alaan kuuluvissa kysymyksissä Suomen
            lakia myös silloin, kun palvelujen tarjonta kohdistuu yksinomaan
            tai pääasiassa toiseen ETA-valtioon. Säännöksillä pyritään
            vahvistamaan myös kuluttajien luottamusta rajat ylittävään
            sähköiseen tarjontaan.
         
         
         Tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta annetun lakiehdotuksen
            5 luvussa säädetään ilmoitusmenettelystä tekijänoikeutta
            loukkaavan aineiston saannin estämisessä. Tekijänoikeuden haltija
            tai hänen edustajansa voi vaatia tallennuspalveluiden tarjoajaa
            estämään tekijänoikeutta
            loukkaavan aineiston saannin. Ilmoitus on tehtävä kirjallisesti
            tai sähköisesti laissa säädettyjä muotoja
            noudattaen. Laissa säädetään myös
            palvelun tarjoajan ilmoituksesta sisällön tuottajalle
            tämän toimittaman aineiston saannin estämisestä sekä viimeksi
            mainitun vastineesta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että ilmoitusmenettely on nopea
            tapa reagoida pyrittäessä estämään
            tekijänoikeutta loukkaavan aineiston saanti. Valiokunnan
            saaman tiedon mukaan vastaavanlainen menettely on toiminut hyvin
            Yhdysvalloissa. Valiokunta pitää kuitenkin tarpeellisena,
            että säännösten toimivuutta
            käytännössä seurataan. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset
            perustelut
         
         
         1. Laki tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta
         
         2 luku 5 §. 
         
         Pykälässä säädetään
            palvelun tarjoamisen vapaudesta. Tuomioistuin tai muu
            toimivaltainen viranomainen saa kuitenkin lain nojalla rajoittaa
            tietyn palvelun tarjoamista laissa säädettyjen
            perusteiden nojalla. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että esityksen
            perustelujen mukaan säännöksillä ei
            anneta viranomaisille uusia toimivaltuuksia. Tästä huolimatta
            sääntely vaikuttaa valtuuttavalta. Perustuslakivaliokunnan
            mukaan ehdotuksen sanamuotoa on välttämätöntä tarkentaa.
         
         
         Talousvaliokunta on selventänyt säännöksen sanamuotoa
            siten, että tuomioistuin tai muu toimivaltainen viranomainen
            saa kuitenkin erikseen säädettyjen toimivaltuuksiensa
            mukaisesti rajoittaa tietyn palvelun tarjoamista laissa säädetyissä tapauksissa.
         
         
         3 luku 7 §. 
         
         Tämän yleistä tiedonantovelvollisuutta
            koskevan säännöksen mukaan palvelun tarjoajan
            on pidettävä palvelun vastaanottajien ja viranomaisten
            saatavilla helposti, välittömästi ja
            jatkuvasti muun muassa kaupparekisteri tai muu vastaava julkinen
            rekisteri, johon palvelun tarjoaja on merkitty, sekä palvelun
            tarjoajan yritys- ja yhteisötunnus tai muu vastaava tunniste kyseisessä rekisterissä.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan kannan mukaan säännöksen
            muotoilu on epäonnistunut. Tarkoituksenmukaista ei ole
            säätää palvelujen tarjoajalle
            velvollisuutta pitää saatavilla kaupparekisteriä tai
            muuta vastaavaa julkista rekisteriä.
         
         
         Talousvaliokunta on muuttanut 1 momentin 2 kohtaa siten, että siinä säädetään
            velvollisuudesta pitää saatavilla tieto rekisteristä,
            johon palvelun tarjoaja on mahdollisesti merkitty.
         
         
         3 luku 12 §. 
         
         Pykälässä säädetään
            sopimusta koskevien muotovaatimusten täyttämisestä sähköisesti.
            Siinä viitataan sähköisistä allekirjoituksista
            annettuun lakiin, jota koskeva hallituksen esitys (HE 197/2001
               vp) annettiin samanaikaisesti käsiteltävänä olevan
            hallituksen esityksen kanssa. Koska sähköisiä allekirjoituksia
            koskeva esitys on edelleen valiokuntien käsittelyssä,
            talousvaliokunta on poistanut pykälästä viittauksen
            sähköisistä allekirjoituksista annettuun lakiin. 
         
         
         4 luku 15 §. 
         
         Pykälässä on säännökset
            vastuuvapaudesta tietojen tallennuspalveluissa. Palvelun tarjoaja
            ei ole vastuussa tallennettujen tietojen sisällöstä tai
            välittämisestä, jos hän toimii
            viipymättä tallettamansa tiedon saannin estämiseksi muun
            muassa saatuaan tietoonsa, että tallennettu tieto on sisällöltään
            selvästi kansanryhmää vastaan kiihottamista
            tai sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan kuvan levittämistä koskevien
            rikoslain säännösten vastainen.
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että säännöksen
            muotoilu ei ole täysin onnistunut, sillä vasta
            rikosoikeudenkäynnin lopputuloksena määräytyy,
            onko jokin tallennettu tieto sisällöltään
            rikoslain asianomaisten säännösten vastainen.
            Perustuslakivaliokunnan mielestä sanamuotoa onkin syytä muuttaa
            valiokunnan mainitsemat perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            säännökset huomioon ottaen esimerkiksi
            ilmeisyyskriteeriin perustuvaksi.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteluihin viitaten talousvaliokunta
            on muuttanut 1 momentin 2 kohdan säännöksen
            siten, että palvelun tarjoaja on vastuusta vapaa saatuaan
            tosiasiallisesti tietoonsa, että tallennettu tieto on ilmeisesti
            rikoslain säännösten vastainen.
         
         
         Samalla valiokunta on lisännyt 20 §:n perusteluihin
            viitaten 1 momentin 1 kohtaan lähioikeuden. 
         
         
         4 luku 16 §. 
         
         Pykälän 1 momentin mukaan tuomioistuin voi
            virallisen syyttäjän tai tutkinnanjohtajan hakemuksesta
            taikka sen hakemuksesta, jonka oikeutta asia koskee, vastapuolta
            kuulematta määrätä palvelun
            tarjoajan sakon uhalla estämään tallettamansa
            tiedon saannin, jos on ilmeistä, että tieto on
            sisällöltään lainvastainen tai että sitä välitetään
            lainvastaisesti.
         
         
         Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että lainvastaisuus on säännöksessä täsmällisyys-
            ja tarkkarajaisuusvaatimuksen näkökulmasta tulkinnanvaraisuudessaan
            hyvin väljä ja laaja-alainen käsite.
            Perustuslakivaliokunnan mielestä tämän
            sääntelyn sanonnallinen täsmentäminen
            esimerkiksi perusteluissa esitettyjen näkökohtien
            mukaisesti on välttämätöntä.
         
         
         Lisäksi perustuslakivaliokunta toteaa, että valtiosääntöoikeudellisesta
            näkökulmasta on asiallisesti tärkeää,
            että vastapuolelle varataan tilaisuus tulla kuulluksi,
            vaikkapa hyvin lyhyessä ajassa, estomääräyksen
            antamista koskevan hakemuksen johdosta. Momentissa tulee säilyttää perustuslain
            mukainen pääsääntö vastapuolen
            kuulemisesta, jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Perustuslakivaliokunnan mielestä voidaan säätää, että asian
            saa ratkaista vastapuolta kuulematta, jos tätä ei
            ole mahdollista kuulla niin nopeasti kuin asian kiireellisyys välttämättä vaatii.
         
         
         Talousvaliokunta on muuttanut pykälän 1 momentin
            säännöksiä perustuslakivaliokunnan
            lausunnon mukaisesti. 
         
         
         5 luku 20 §. 
         
         Säännösten mukaan tekijänoikeuden
            haltija ja hänen edustajansa voivat käyttää laissa
            säädettyä ilmoitusmenettelyä tekijänoikeutta
            loukkaavan aineiston saannin estämiseksi. Perusteluissa
            todetaan, että menettelyä sovellettaisiin tekijänoikeuslaissa
            säänneltyihin tekijänoikeuteen ja sitä lähellä oleviin
            oikeuksiin. 
         
         
         Tekijänoikeuslaissa säädetään
            tekijänoikeudesta ja tekijänoikeutta lähellä olevista
            oikeuksista, lähioikeuksista. Lähioikeuksia ovat
            esittävien taiteilijoiden, äänitteiden
            tuottajien, kuvatallenteiden tuottajien, radio- ja televisioyritysten
            oikeudet sekä tietokantojen ja valokuvien suoja.
         
         
         Valiokunta on täsmentänyt säännöstä perustelujen
            mukaisesti siten, että säännös
            koskee myös lähioikeuksia ja niiden haltijoita.
         
         
         5 luku 22 §. 
         
         Edellä 20 §:n kohdalla lausuttuun viitaten
            valiokunta on lisännyt 1 momentin 5 kohtaan lähioikeuden
            haltijan.