Perustelut
Yleistä
Euroopan unionin ja sen jäsenmaiden ongelma on hidas
talouskasvu ja siitä aiheutuva korkeana pysyttelevä työttömyys.
Palveluelinkeinoilla voi olla huomattava työllisyyttä edistävä vaikutus koko
unionissa. Palvelut ovat kuitenkin pääasiassa
luonteeltaan paikallisia ja henkilökohtaisia, ja ne edellyttävät
usein asioimista äidinkielellä. Näin
ollen voi olla epärealistista odottaa, että palvelujen
vapaa liikkuvuus edistää olennaisesti EU:n työllisyys-
ja kilpailukykyongelmien ratkaisemista. Yrityspalvelujen merkitys
on kuitenkin kasvussa, ja niiden osalta palvelujen vapaan liikkuvuuden
helpottamisella voi olla positiivista merkitystä.
Suomessa vallitsee laaja elinkeinovapaus eikä ylimitoitettuja
esteitä tai rajoituksia ulkomaisten yritysten sijoittumiselle
tai niiden harjoittamalle palvelujen tarjonnalle ole. Meillä on
hyvä ja korruptoitumaton hallinto, jossa myös
sähköinen asiointi on jo pitkälti otettu
käyttöön. Direktiivi ei siis tuo varsinaista
lisäarvoa Suomen omien käytäntöjen
parantamisen näkökulmasta.
Ehdotettu direktiivi voi kuitenkin olla hyödyllinen,
jos sen avulla voidaan raivata keinotekoisia esteitä suomalaisten
palveluyritysten menestymisen tieltä. Monissa EU-maissa
byrokratian karsiminen on vielä alkuvaiheessa. Monimutkaiset
ja epäselvät hallinnolliset menettelyt vaikeuttavat
sekä suomalaisten yritysten sijoittautumista niihin että rajan
yli tapahtuvaa palveluntarjontaa. Erityisesti PK-yritysten kannalta on
tärkeää, että syrjivät
ja suhteettoman raskaat hallinnolliset menettelyt saadaan purettua.
Tästä syystä valiokunta puoltaa direktiiviehdotuksen
hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Työmarkkinoiden häiriötön
toiminta
Ehdotuksen lähtökohtana ovat olleet tavaroiden liikkuvuutta
koskevat säännökset. Palvelumarkkinat
poikkeavat kuitenkin olennaisesti tavaramarkkinoista. Sisämarkkinoilla
liikkuville tavaroille on mahdollista asettaa yhteiset laatu- ja turvallisuusvaatimukset
ja vielä valvoakin niitä kohtuullisesti, mutta
palveluiden kohdalla vähimmäislaatutason yhtenäistäminen
ja sen valvonta on vaikeaa. Palvelujen liikkuessa liikkuu usein
myös työvoimaa, koska vuokratyö, aliurakointi
ja työvoiman välitys luetaan palveluihin. Palveluissa
on siis lähes aina kyse ihmisistä ja työmarkkinoista,
eikä niihin siksi voida mekaanisesti soveltaa samoja periaatteita
kuin tavaroihin.
Valiokunta katsoo, että direktiiviä valmisteltaessa
ei ole riittävästi paneuduttu sen työoikeudelliseen
ulottuvuuteen. Ehdotetun direktiivin työmarkkinakysymyksiin
liittyvät monet ongelmat johtuvat siitä, että direktiivi
pyrkii johdonmukaisesti toteuttamaan alkuperämaaperiaatetta
työskentelymaaperiaatteen sijasta. Se tarkoittaa, että palveluntarjoajaa
koskee ainoastaan sen maan lainsäädäntö,
johon palveluntarjoaja on sijoittautunut. Sen sijaan työskentelymaan
oikeutta ja mahdollisuuksia valvoa palveluntarjoajan toimintaa alueellaan
rajoitetaan merkittävästi. Jos direktiivi toteutuu
ehdotetussa muodossa, se vähentää merkittävästi
sellaisen jäsenmaan toimintamahdollisuuksia, joka tosissaan
haluaa välttää harmaan työn
ja väärinkäytökset työmarkkinoillaan.
Direktiivi voi rohkaista keinottelua ja edistää postilokeroyritysten
perustamista sellaisiin jäsenmaihin, joissa valvonta on
heikointa ja joissa verot ja maksut ovat alhaisimmat.
Direktiivi luo epärealistisen ja näennäisen valvontatilanteen.
Tehokasta valvontaa voidaan tehdä vain siellä,
missä työ tosiasiallisesti suoritetaan, ja työntekoaikana.
Direktiivi johtaisi siihen, että esimerkiksi Suomen viranomaisten
tulisi valvoa, että suomalaiset yritykset noudattavat 28
maassa kunkin maan lainsäädännön
ja työehtosopimusten työolosuhteita ja työehtoja koskevia
säännöksiä. Valiokunnan käsityksen mukaan
sisämarkkinoiden häiriöttömän
toiminnan turvaaminen onnistuu parhaiten, kun kukin maa valvoo omaa
lainsäädäntöään
omalla alueellaan ja kun sen viranomaisille annetaan riittävät
keinot tehokkaan valvonnan toteuttamiseen.
Työmarkkinajärjestöillä on
ainakin suomalaisessa työmarkkinajärjestelmässä paras
tieto työehtosopimusten sisällöstä ja
selkeä intressi niiden noudattamisen valvontaan. Valiokunta
korostaakin työmarkkinajärjestöjen merkitystä ja vastuuta
työolosuhteita ja työehtoja valvottaessa ja katsoo,
että niille tulee turvata asianmukaiset keinot osallistua
valvonnan toteuttamiseen.
Lähetetyt työntekijät
Ehdotuksen 24 ja 25 artiklaan sisältyy määräyksiä lähetettyihin
työntekijöihin sovellettavista säännöistä.
Säännösten lähtökohtana
on lähetettyjä työntekijöitä koskeva
direktiivi, jonka mukaan lähetettyyn työntekijään
sovelletaan työskentelymaan ehtoja ja työskentelymaan
viranomaiset suorittavat tarvittavat työsuhteeseen ja työskentelyolosuhteisiin
liittyvät tarkastukset ja valvonnan.
Direktiiviehdotus rajoittaa merkittävästi
työskentelymaan mahdollisuuksia valvoa palveluntarjoajan
toimintaa alueellaan poistamalla velvoitteen säilyttää työntekijöitä koskevia
asiakirjoja vastaanottavan maan alueella ja kieltämällä lupien
ja ennakkoilmoitusten vaatimisen sekä velvollisuuden asettaa
edustaja kohdemaahan.
Eduskunta on viime vuosina useaan otteeseen vaatinut työsuhteiden
ehtojen valvonnan tehostamista ja tiukempia toimenpiteitä harmaan
talouden estämiseksi. Juuri hyväksytyssä uudessa ulkomaalaislaissa
ulkomaalaisten työsuhteen ehtojen valvontaa pyritään
tehostamaan. Lisäksi eduskunta hyväksyessään
lain EU:n uusien jäsenmaiden kansalaisten työnteko-oikeutta
koskevasta siirtymäajasta edellytti, että hallitus
valmistelee kiireellisesti esitykset toimenpiteiksi, joilla tehostetaan
lähetettyjen työntekijöiden työsuhteiden
ehtojen valvontaa, ja tuo tätä tarkoittavat esitykset
eduskunnan käsiteltäviksi syysistuntokauden 2004
aikana.
Direktiiviehdotuksen 24 ja 25 artiklan säännökset
ovat selkeässä ristiriidassa näiden eduskunnan
juuri tekemien päätösten kanssa. Artiklojen
hyväksyminen tekisi käytännössä mahdottomaksi
harmaan talouden estämisen ja työehtojen noudattamisen
valvonnan. Direktiiviehdotuksen säännökset
viranomaisyhteistyön parantamisesta ja tietojenvaihdon
lisäämisestä ovat sinänsä hyviä ja
kannatettavia, mutta ne eivät miltään
osin pysty korvaamaan vastaanottajamaassa tapahtuvaa valvontaa.
Valiokunta katsoo, että lähetettyjä työntekijöitä koskevat
artiklat 24 ja 25 tulee poistaa direktiiviehdotuksesta.
Direktiivin soveltamisala
Direktiivissä käytetään
hyvin laajaa palvelujen käsitettä. Tästä seuraa,
että myös direktiivin soveltamisala on hyvin laaja,
mikä vaikeuttaa sen seurausten kattavaa arviointia.
Direktiivin soveltamisala on monelta osin epäselvä ja
tulkinnanvarainen. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että direktiivin soveltamisala rajataan täysin
yksiselitteisesti niin, että tulkintaongelmia ja tarvetta
hakea tulkintaa tuomioistuimesta ei pääse syntymään.
Suomessa peritään osasta peruspalveluja erilaisia
maksuja, jolloin on mahdollista, että direktiiviä sovelletaan
myös näihin peruspalveluihin. Valiokunta ei pidä tätä perusteltuna,
vaan katsoo, että julkista tukea saavat sosiaali-, terveys-
ja muut hyvinvointipalvelut tulee rajata tämän
direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle, myös niiden erityisluonteen
takia. Jos niiden osalta joltain osin katsotaan olevan tarvetta
EU-tason säätelylle, se tulee tehdä erillisellä direktiivillä,
jossa voidaan nyt käsiteltävää yleisdirektiiviä paremmin
ottaa huomioon alan erityiskysymykset.
Direktiiviehdotus ei koske kuljetuspalveluja siltä osin
kuin niistä säännellään
nk. liikennepolitiikan oikeusperustan nojalla annetuissa muissa
yhteisön säädöksissä.
Tällaisia säädöksiä on maantie-,
rautatie-, meri- ja lentoliikenteen osalta. Kuljetusalalla direktiiviehdotusta
sovellettaisiin saadun tiedon mukaan ainakin taksiliikenteeseen,
sairaankuljetukseen sekä vainajien kuljetukseen, joista
ei ole EU-säädöksiä. Direktiivin
soveltamisala on kuitenkin kuljetuspalvelujen osalta epäselvä.
Taksiliikennettä koskee Suomessa lupajärjestelmä,
jolla pyritään varmistamaan koko maan kattava,
turvallinen ja luotettava taksipalvelu kaikille tarvitsijoille.
Kansanterveyslain mukaan kunnan tehtävänä on
huolehtia sairaankuljetuksen järjestämisestä.
Luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annetun
lain mukaan ilman liikennelupaa saa suorittaa sairaankuljetusta
valtion, kunnan, kuntayhtymän tai sairaalan hallinnassa
olevalla sairasautolla. Sairaankuljetusta säädellään
nykyisin paitsi liikenteen harjoittamista koskevissa säännöksissä myös
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan säädöksissä.
Luonteeltaan sairaankuljetus on muuttunut vaativaksi ensihoidoksi
ja olennaiseksi osaksi sairaanhoitoketjua.
Valiokunta ei pidä perusteltuna, että taksiliikenteestä tai
sairaankuljetuksesta säädetään
tällaisessa yleisdirektiivissä. Myös
direktiivin soveltamisalan selkeyttämiseksi on valiokunnan käsityksen
mukaan tärkeää, että kaikki
kuljetuspalvelut yksiselitteisesti rajataan tämän
direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle. Siltä osin kuin perusteltua
tarvetta EU-tasoiseen sääntelyyn niiden osalta
on, sääntely tulee tehdä alakohtaisilla erityisdirektiiveillä.
Samalla valiokunta edellyttää, että satamapalvelut
ahtaus mukaanluettuna jäävät direktiivin
soveltamisalan ulkopuolelle niin, että satamatyöt
voidaan jatkossakin säilyttää rekisteröidyillä satamatyöntekijöillä Suomea
velvoittavan ILO:n yleissopimuksen n:o 137 mukaisesti.
Työvoimapalvelut
Työnvälityspalvelut ja työvoiman
vuokraus ovat direktiiviehdotuksen mukaisia palveluita. Direktiivin
soveltamisalaan eivät kuulu viranomaisten vastikkeetta
tarjoamat palvelut, jotka liittyvät sosiaali-, kulttuuri-,
koulutus- ja oikeusvelvoitteiden täyttämiseen.
Valtio hoitaa vastikkeetta sosiaalisten tehtäviensä täyttämiseksi
julkista työvoimapalvelua, joten direktiiviä ei
ilmeisesti sovellettaisi siihen. Sen sijaan sitä sovellettaisiin
yksityisiin rekrytointipalveluihin ja työvoiman vuokraukseen.
Suomen yksityistä työnvälitystä koskevat säännökset
perustuvat pääosin ILO:n yksityisiä työnvälitystoimistoja
koskevaan yleissopimukseen n:o 181 ja merenkulkijoiden työnvälitystä koskevaan
yleissopimukseen n:o 179, jotka Suomi on ratifioinut. Julkisesta
työvoimapalvelusta annetussa laissa säädetään
työnvälityksen maksukielloista. Työllistymiseen
suoranaisesti tähtäävistä työnvälityspalveluista
ei saa periä maksua henkilöasiakkaalta. Työnvälitys
merenkulkijoille on kiellettyä, jos siitä peritään
maksu. Käytännössä työnantajia
koskeva maksukielto rajoittaa vuokratyön käyttöä merenkulussa.
Seuraamuksista työnvälityksen maksukieltojen rikkomisesta
säädetään rikoslaissa.
Julkisesta työvoimapalvelusta annetussa laissa säädetään
yksityisten työvoimapalvelujen ilmoitusvelvollisuudesta
ja yksityisten työvoimapalvelujen tarjoajien velvollisuudesta
toimittaa työvoimapalveluja koskevia tietoja työministeriölle.
Työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta työsuojeluasioissa
annetun lain mukaan yksityisiä työvoimapalveluja
tarjoava on velvollinen ilmoittamaan toiminnan aloittamisesta työsuojeluviranomaiselle.
Direktiiviehdotus kieltää asettamasta velvoitetta
antaa ilmoitus toimivaltaiselle viranomaiselle ja rajoittaa mahdollisuuksia
säätää pakollisista enimmäis-
tai vähimmäishinnoista. Näin ollen direktiiviehdotuksen
hyväksyminen voisi johtaa siihen, että nykyiset
työnvälityksen maksukieltoja ja ilmoitusvelvollisuutta
koskevat säännökset jouduttaisiin muuttamaan.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että EU:n säädöksiä valmisteltaessa
huolehditaan siitä, että säädökset
ovat sopusoinnussa jäsenmaita sitovien ILO:n sopimusten
kanssa. Valiokunta katsoo, että työnvälityspalvelut
tulee joko rajata direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle tai direktiiviehdotusta
tulee muuttaa niin, että nykyiset työnvälityksen
maksukiellot ja yksityisten työvoimapalvelujen valvontamenetelmät
voidaan säilyttää.