Perustelut
Päätöksenteko ja asian käsittely
eduskunnassa
Kriisinhallintalain (211/2006) mukaan
tasavallan presidentti päättää Suomen
osallistumisesta ja osallistumisen lopettamisesta kriisinhallintaoperaatioihin
valtioneuvoston ratkaisuehdotuksesta. Ennen esityksen tekemistä valtioneuvosto
kuulee eduskuntaa joko selvitys- tai selontekomenettelyn kautta
riippuen operaation mandaatista, laajuudesta ja vaativuudesta.
Tasavallan presidentti ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen
ministerivaliokunta käsitteli Suomen osallistumista EU:n
Keski-Afrikan tasavallan kriisinhallintaoperaatioon valmistelevasti
5.2. ja 26.2. ja linjasi, että puolustusministeriö voi
käsittelyn perusteella ryhtyä osallistumiseen
liittyviin valmistelu- ja varautumistoimenpiteisiin. Varsinainen
esitys Suomen osallistumisesta tehtiin valtioneuvostossa 6.3.2014.
Eduskunnan lähetekeskustelu osallistumisesta käytiin
11.3. Todettakoon, että Suomen mahdollisesta osallistumisesta
Keski-Afrikan tasavallan operaatioon ei mainittu kriisinhallintakatsauksessa
8.11.2013 (UTP 40/2005 vp, jk. 15),
koska EU:n mahdollinen osallistuminen nousi esiin vasta joulukuun
Eurooppa-neuvoston päätelmissä. Saadun
selvityksen mukaan osallistumista koskeva esitys on laadittu selonteon
muodossa operaation vaativuus huomioon ottaen.
Suomen kriisinhallintapolitiikasta
Ulkoasiainvaliokunta on korostanut johdonmukaisesti, että Suomen
turvallisuuspoliittisen linjan mukaista on vastuun kantaminen kansainvälisestä turvallisuudesta
ja vakaudesta. Uhkien torjumisessa vaaditaan yhä vahvempaa
solidaarisuutta ja sitoutumista monenväliseen kansainväliseen
yhteistyöhön. Valiokunta pitää ennaltaehkäisyä,
rauhanvälitystä ja kokonaisvaltaista kriisinhallintaa
ensisijaisena kestävien ratkaisujen aikaansaamiseksi. Valiokunta
katsoo, että ministeriöiden toiminnassa tulisi
painottaa nykyistä paremmin hallitusohjelmaan kirjattua
sotilaallisen ja siviilikriisinhallinnan sekä kehitysyhteistyön
ja humanitaarisen avun yhteensovittamista Suomen panostuksen yhteisvaikutusten tehostamiseksi.
Kriisinhallintatehtäviin osallistuminen vahvistaa osaltaan
Suomen turvallisuutta ja kansainvälistä asemaa.
Kriisinhallinnalla pyritään turvallisuuden vahvistamisen
lisäksi myös kansallisten suorituskykyjen kehittämiseen.
Valtioneuvoston tavoin valiokunta pitää tärkeänä,
että kriisinhallintaoperaatioissa pyritään
lisäämään niin naisten osallistumista
operaatioihin kuin myös naisten aseman vahvistamista operaatioiden
tavoitteiden määrittelyssä YK:n päätöslauselman
1325 mukaisesti.
Valiokunta toteaa, että viimeisten kymmenen vuoden
aikana Suomen osallistuminen kriisinhallintaan on laskenut merkittävästi.
Sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa palvelee tällä hetkellä noin
400 suomalaissotilasta. Suomen suurimmat joukkomäärät
ovat Unifil-operaatiossa Etelä-Libanonissa ja ISAF-operaatiossa
Afganistanissa. Kriisinhallintakatsauksen mukaan suunnitellut määrärahakehykset
pienenevät edelleen kehyskaudella 2015—2017.
Valiokunta viittaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan resurssien
riittävyyttä koskeviin kannanottoihinsa ja huomauttaa,
että myös kriisinhallinnan voimavarojen käyttöä joudutaan
nykyisessä taloudellisessa tilanteessa harkitsemaan erityisen
tarkoin. Valiokunta korostaa sen vuoksi suunnitelmallisuuden ja
pitkän aikavälin vaikuttavuuden vahvistamista
kriisinhallinnassa. Valiokunnan keskusteluissa on peräänkuulutettu hallitukselta
arviota siitä, olisiko määrällisesti nykyistä suurempien
joukkojen lähettäminen harvempiin operaatioihin
vaikuttavuudeltaan tehokkaampaa.
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) laati vuoden 2013 lopulla
sotilaallisen kriisinhallinnan tuloksellisuutta koskevan raportin
(www.e-julkaisu.fi/vtv/sotilaallinen_kriisinhallinta). Monet
raportin suosituksista olivat yhdenmukaisia niin ulkoasiainvaliokunnan
kuin puolustusvaliokunnankin aiempien kannanottojen kanssa. Käsittelyssä on
ensimmäinen selonteko VTV:n suositusten jälkeen.
Valiokunta pitää hyvänä, että selonteon
laadinnassa on nyt pyritty ottamaan huomioon valiokunnan suosittamaa
vakiosisältöistä esitystapaa. Valiokunnan
kannanmuodostuksen näkökulmasta selonteossa on
kuitenkin edelleen puutteita, joihin valiokunta kiinnittää jäljempänä yksityiskohtaisemmin
huomiota.
EU:n osallistuminen Afrikan kriisinhallintaan
Ulkoasiainvaliokunta on useaan otteeseen todennut (mm. UaVM
13/2012 vp), että uhkakuvien monimuotoisuus
ja valtioiden keskinäisriippuvuus merkitsevät,
että Afrikan kehitys heijastuu yhä välittömämmin
Euroopan turvallisuuteen ja kehitykseen. Valiokunta katsoo, että alueen
turvallisuuden vahvistaminen edellyttää mm. demokratian,
naisten aseman ja kestävän kehityksen vahvistamista
ml. miljoonien uusien työpaikkojen luominen ja väestönkasvun
hallinta. Valiokunta peräänkuuluttaa siviilikriisinhallinnan,
erityisesti oikeusvaltioperiaatteen, ihmisoikeuksien ja poliittisen
dialogin vahvistamista ottaen huomioon kriisien taustalla vaikuttavat
tekijät.
Valiokunta on huolissaan Keski-Afrikan tasavallan väestön,
erityisesti naisten ja lasten tilanteesta ja ihmisoikeusloukkauksista.
Konflikti vaikeuttaa huomattavasti maan poliittista, sosiaalista
ja taloudellista kehitystä. Valiokunta korostaa, että konflikti
vaikeuttaa myös meneillään olevien EU:n
ja sen jäsenmaiden kehitysyhteistyöhankkeiden
toteuttamista. Valiokunta korostaa, että kriisinhallintaoperaatio
on välttämätön humanitaarisen
avun perille saamiseksi ja pitemmän aikavälin
kehitysyhteistyön edellytysten luomiseksi.
Valtioneuvoston selvityksen mukaan Keski-Afrikan tasavallan
konfliktin vaikutukset heijastuvat laajemmin alueen maihin. Konfliktin
jatkuminen voi merkitä hauraiden naapurimaiden epävakauden
lisääntymistä. Selonteon mukaan tämä johtaisi
laittoman siirtolaisuuden kasvuun ja antaisi ääriliikkeille
uusia mahdollisuuksia, mikä heijastuisi Euroopan turvallisuuteen.
Valiokunta toteaa, että Afrikan kehityksen huomioiminen
on jatkossakin tärkeää Euroopan turvallisuudelle.
Syyrian, Somalian, Malin ja Keski-Afrikan kaltaiset kriisit ovat
mahdollisia jatkossakin, ja ne edellyttävät toimia
myös EU:lta.
Ulkoasiainvaliokunta pitää EU:n kriisinhallintaoperaatiota
Keski-Afrikan tasavallassa tärkeänä sekä turvallisuuspoliittisista
että humanitäärisistä syistä.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä täysistuntokeskustelun
laajaa tukea kriisinhallintatoiminnalle ja Suomen osallistumiselle
EU:n operaatioon ja katsoo, että osallistuminen operaatioon
on perusteltua.
Keski-Afrikan tasavallan tilanne
Keski-Afrikan tasavalta on yksi maailman köyhimmistä maista.
Maassa on ollut lukuisia aseellisia vallankaappauksia itsenäisyydestä lähtien. Epävakauden
taustalla on vaikuttanut erityisesti maan heikko ja epädemokraattinen
hallinto. Maaliskuussa 2013 tapahtuneen aseellisen vallanvaihdoksen
jälkeen tilanne on kärjistynyt nopeasti. Nykyinen
kriisi on laajuudessaan poikkeuksellinen ja erityisen huolestuttava,
koska siihen sisältyy etnisten ja uskontoryhmien välisiä kärjistyviä ristiriitoja.
Konfliktissa ei ole selviä jakolinjoja eri osapuolten välillä.
Konfliktin taustalla vaikuttavat myös historia ja taloudelliset
intressit. Maan turvallisuusviranomaiset ovat toimintakyvyttömiä,
ja väkivaltaisuudet ovat lisääntyneet.
Maassa on meneillään koston kierre, joka kohdistuu
sekä kristittyihin että muslimeihin. Eräiden
arvioiden mukaan konfliktin pitkittyessä kansanmurhan mahdollisuus
kasvaa.
Arvioiden mukaan maan 4,6 miljoonaisesta väestöstä lähes
puolet tarvitsee kiireellistä humanitaarista apua. Kaikkiaan
yli 800 000 ihmistä on joutunut jättämään
kotiseutunsa. Puolet maan sisällä siirtymään
joutuneista on asettunut pääkaupunki Banguin alueelle,
ja arviolta noin 100 000 ihmistä on sijoittunut Banguin
lentokentän ympäristöön—suurin
osa lapsia. Pakolaisiksi naapurimaihin on lähtenyt lähes
300 000 ihmistä. YK:n pakolaisvaltuutettu pitää tilannetta
erittäin vakavana.
Kansainvälisen yhteisön toiminta Keski-Afrikan
tasavallassa
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että alueellisen integraation
vahvistaminen on keskeistä Afrikan oman toimintakyvyn kehittämiseksi
kriisien ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa. Kansainvälisen
yhteisön ja YK:n toimintakyky on rajoitettu, ellei kriisinhallintaan
ole tarvittaessa osoittaa toimintakykyistä alueellista
järjestöä. Valiokunta on johdonmukaisesti
korostanut Afrikan Unionin (AU) toimintakyvyn vahvistamista mm. järjestön
turvallisuusarkkitehtuurin (African Peace and Security Architecture,
ASPA) avulla. Afrikan valtiot eivät ole kyenneet vahvistamaan turvallisuussektorin
toimintakykyä odotetulla tavalla. Myös tästä näkökulmasta
EU:n kriisinhallintaoperaatio on perusteltu.
Keski-Afrikan tasavallassa toimii useita kansainvälisiä operaatioita.
Valiokunta korostaa eri operaatioiden saumattoman yhteistyön
merkitystä toiminnan tehokkuuden lisäämiseksi.
Afrikan unionin MISCA-operaation tehtävänä on suojella
siviilejä, palauttaa yleinen järjestys ja vakauttaa
turvallisuustilanne, tukea maan turvallisuussektorin vahvistamista
ja auttaa humanitäärisen avun perillepääsyä sekä osallistua aseistariisumiseen.
Operaatio ei ole vielä täysin toimintakykyinen.
Instituutioiden vahvistamiseen ja rauhan välitykseen keskittyvä YK:n
rauhanrakennustoimisto (BINUCA) on toiminut Keski-Afrikan tasavallassa
vuodesta 2010. YK:ssa valmistellaan MISCA-operaation muuttamista
YK:n rauhanturvaoperaatioksi, jossa BINUCA muodostaisi operaation
siviilikomponentin. Alustava arvio mahdollisen YK-operaation laajuudeksi
on 12 000 henkilöä.
YK:n turvallisuusneuvoston valtuutuksen nojalla toimivan Ranskan
Sangaris-operaation tavoitteena on maan turvallisuustilanteen vakauttaminen,
humanitaarisen tilanteen kohentaminen ja MISCA-operaation tukeminen.
Sen toiminta keskittyy pääkaupunki Banguin alueelle
ja eräisiin keskeisiin kaupunkeihin ja liikenneväyliin
maan länsiosassa.
Valiokunta on korostanut EU:n toiminnan tärkeyttä Afrikan
sarven, Sahelin alueen ja Saharan eteläpuolisen Afrikan
turvallisuuden edistämiseksi. EU:n yhteistyö Keski-Afrikan
tasavallan kanssa on pitkäaikaista, ja EU on maan tärkein
kehitysyhteistyökumppani ja suurin humanitaarisen avun
antaja. Konfliktin vuoksi EU:n toiminta keskittyy humanitaarisen
avun antamiseen, kehitysyhteistyön edellytysten varmistamiseen
sekä turvallisuuden vahvistamiseen. EU ja sen jäsenmaat
tukivat maan kehitystä lähes 220 miljoonalla eurolla
vuonna 2013, josta humanitaarisen avun osuus oli yli 81 miljoonaa
euroa ja kehitysavun noin 76 miljoonaa euroa. Lisäksi komissio
aloitti 10 miljoonan euron suuruisen vakautusohjelman tilanteen
kärjistyessä ja MISCA-operaatiota tuetaan 50 miljoonalla eurolla
Afrikan rauhanrahaston kautta. Suomi on antanut Keski-Afrikan tasavaltaan
humanitaarista apua tähän mennessä (2013
ja 2014) noin 2,8 miljoonaa euroa.
Kriisinhallinnan kokonaisvaltaisen lähestymistavan
toimeenpano
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että suunniteltaessa
kriisinhallintaoperaatioita ne tulisi integroida EU:n ja Suomen
muuhun toimintaan operaatioalueella. Myös VTV:n raportin
suosituksissa kiinnitettiin huomiota siihen, että kokonaisvaltaisen
kriisinhallinnan tuloksellisuutta ei ole suunniteltu tai arvioitu
säännönmukaisesti operaatioissa. Puolustusvaliokunta
muistuttaa lausunnossaan (PuVL 3/2014 vp),
että kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan suunnittelussa
tulee kiinnittää huomiota erityisesti selkeään
tavoitteenasetteluun ja toiminnan päätyttyä tuloksellisuuden
arviointiin niin poliittis-strategisella kuin operatiivisellakin
tasolla.
Selonteossa todetaan, että Suomi tukee EU:n yleisiä periaatteita
kehittää kokonaisvaltaista lähestymistapaa
EU:n ulkopuolisiin kriiseihin ja konflikteihin. Niiden mukaan EU
pyrkii vaikuttamaan konfliktien estämiseen ja ratkaisuun useilla
käytössään olevilla keinoilla
johdonmukaisesti ja toisiaan täydentäen. EU:n
kokonaisvaltaisen lähestymistavan soveltamisessa huomioidaan
myös turvallisuuden ja kehityksen yhteys. Valiokunta katsoo,
että Suomen tulisi olla aktiivinen, jotta kokonaisvaltaista
lähestymistapaa voitaisiin vahvistaa myös käytännössä operaatioiden
suunnittelussa.
Selonteosta ei käy ilmi, kuinka laajasti operaatiota
valmisteltaessa EU:ssa on arvioitu maan aikaisempaan kehitykseen
ja vakauteen vaikuttaneita tekijöitä. Arviota
vaatisi muun muassa se, miksi vuodesta 2008 (Librevillen rauhansopimus)
alkanut maan vakaampi kehitys keskeytyi ja miksi kehitysponnistelut,
ml. aseidenriisunta ja demobilisaatio, eivät johtaneet
kestävään tulokseen. Käsitellessään
Malin kriisinhallintaoperaatiota (UaVL 2/2013
vp) ulkoasiainvaliokunta peräänkuulutti
arviota Malin kriisiin johtaneista syistä. Kun Keski-Afrikan
tasavallassa ollaan aloittamassa uusi EU-kriisinhallinta-operaatio,
olisi perusteltua arvioida syvällisemmin epävakauteen
johtaneita syitä ja sitä, miten myös
kehitysyhteistyöllä voitaisiin paremmin vaikuttaa
kestävän ratkaisun aikaansaaminen. UNDP:n arvioiden
mukaan yksi keskeinen edellytys kestävämmän
ratkaisun löytämisessä on laajan poliittisen
vuoropuhelun aikaansaaminen.
Selonteossa ei ole arvioitu, miten EUFOR RCA -operaation suunnittelussa
on otettu huomioon EU:n muu toiminta Keski-Afrikan tasavallassa.
Arviossa olisi ollut tärkeää käsitellä, miten
esimerkiksi yli 200 miljoonan kehitysyhteistyöhankkeita
on pyritty integroimaan operaation suunnitteluun ja seurantaan.
Valiokunta pyysi ulkoasiainministeriöltä lisäselvitystä EU:n kehitysyhteistyöstä Keski-Afrikan
tasavallassa. Lisäselvityksestä ei käy
selville, onko operaatiota valmisteltu kokonaisvaltaisesti EU:n
muut meneillään olevat toiminnat huomioon ottaen. Valiokunta
pitää tärkeänä, että tuloksellisuuden varmistamiseksi
EU arvioisi syvällisesti maan kehitykseen vaikuttavia tekijöitä.
Valiokunnan saaman selvityksen valossa erityisesti naisten mukaan
saaminen rauhanprosesseihin ja naisten aseman vahvistaminen on tärkeää.
Myös hallintorakenteiden ja oikeusvaltioperiaatteen vahvistaminen
on välttämätöntä ml.
oikeuslaitoksen ja turvallisuussektorin uudistaminen.
Suomella ei ole varsinaisia kehitysyhteistyöhankkeita
maassa, mutta Suomen Punainen Risti ja Kirkon Ulkomaanapu toteuttavat
maassa humanitaarista apua. Suomen osalta kokonaisvaltainen arvio
Keski-Afrikan tasavallan osalta rajoittuu operaation siviili- ja
sotilaskomponenttien yhteisvaikutuksen tarkasteluun.
EU:n sotilaallinen kriisinhallintaoperaatio Keski-Afrikan tasavallassa
(EUFOR RCA)
Keski-Afrikan väkivaltaisuuksien pahentuessa joulukuussa
2013 EU teki nopeutetulla aikataululla periaatepäätöksen
sotilaallisen kriisinhallintaoperaation perustamiseksi (EUFOR RCA) tammikuussa
2014 (UTP 32/2013 vp). Ulkoasiainneuvosto
päätti EUFOR RCA -operaation perustamisesta 10.2.2014.
EUFOR RCA-operaatio keskittyy pääkaupunki Banguin
lähistölle ja tukee AU:n MISCA-operaatiota ja
Ranskan Sangaris-operaatioita vapauttamalla näiden operaatioiden
voimavaroja toimimaan muualla, erityisesti Bossangoan alueella.
Operaation tehtävänä on osallistuminen
uhattuna olevan väestön suojeluun; olosuhteiden
vakiinnuttamiseen väestön rauhoittamiseksi, taloudellisen
toiminnan elpymisen tukemiseksi ja maan sisällä siirtymään
joutuneiden ihmisten vapaaehtoisen paluun mahdollistamiseksi; siviilien
ja humanitaaristen toimijoiden turvallisemman liikkumisen tukemiseen
sekä MISCA-operaation täyden operatiivisen toimintakyvyn
saavuttamiseen. Valiokunta toteaa, että operaation tehtävä on
vaativa turvallisuustilanne ja eri ryhmien hajanaisuus huomioon
ottaen. On selvää, että kansakunnan eheyttäminen
ja tilanteen normalisoiminen on vaikea ja pitkä prosessi,
joka edellyttää pitkäaikaista sitoutumista
myös kansainväliseltä yhteisöltä.
Kehysvaltiona Ranska tarjoaa operaation esikunnan ja osallistuu
operaatioon merkittävällä joukkokokoonpanolla.
Operaatioesikunta on Kreikan Larissassa, ja operaatio on suunniteltu pataljoonakokoonpanoon
tarvittavine tukielementteineen. Tämänhetkisten
tietojen mukaan operaatioon osallistuvat Viro, Latvia, Puola, Espanja,
Romania, Luxemburg, Unkari ja Bulgaria. Saksa tarjoaa ilmakuljetuskykyä ja
Georgia on ilmoittanut lähettävänsä operaatioon
komppanian. Selonteossa mainittu Suomen ja Ruotsin välinen
yhteistyö ei näytä tällä hetkellä todennäköiseltä,
koska Ruotsi ei ole ilmoittanut joukkoja operaatioon.
Päätös operaation käynnistämisestä on
viivästynyt, koska jäsenmaat eivät ole
tarjonneet riittävästi joukkoja. Operaation aloittaminen
huhtikuussa on siten epävarmaa, ja Ranskan taholta on julkisuudessa
(14.3.2014) todettu, että koko operaatio saattaa vaarantua.
Valiokunta toteaa, että mitä pitempään
kriisi jatkuu, sitä vaikeampaa on palauttaa luottamusta
eri ryhmien välille maan eheyttämiseksi ja rauhanomaisen
kehityksen varmistamiseksi.
Ulkoasiainvaliokunta pitää erittäin
huolestuttavana, että EU:n jäsenvaltioilla ei
ole halua eikä valmiutta tarjota joukkoja operaatioon ulkoasiainneuvoston
yksimielisestä päätöksestä huolimatta.
Valiokunta huomauttaa, että aikoinaan myös Tsadin
EU-operaatiossa hidas joukkojen kokoaminen viivästytti
operaation aloittamista. Keski-Afrikan tasavallan operaatio osoittaa,
että EU:lla ei edelleenkään ole riittävää poliittista halua
ja kykyä huolehtia tehokkaasti kriisinhallintatehtävistä unionin
oman turvallisuuden vahvistamiseksi. Tämä on ristiriidassa
sen kanssa, että joulukuun 2013 Eurooppa-neuvostossa päätettiin
yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan vahvistamisesta.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, että Keski-Afrikan tasavallan
tapainen konflikti ja EU:n operaation tavoitteenasettelu on luonteeltaan
sellainen, jota varten taisteluosastot aikoinaan perustettiin. Valiokunta
pitää jonkinlaisena edistyksenä, että operaation
valmistelussa nostettiin ensimmäistä kertaa esille
edes mahdollisuus käyttää EU:n taisteluosastoa.
Keskusteluissa päädyttiin kuitenkin siihen, että joukot
kootaan normaalilla joukkojenkokoamisprosessilla.
Ulkoasiainvaliokunta viittaa kannanottoihinsa taisteluosastojen
käytettävyyden lisäämiseksi (viimeksi UaVL
3/2013 vp) ja korostaa, että tämä oli
yksi Suomen prioriteeteista Eurooppa-neuvoston kokouksessa. Nykyinen
taisteluosastokonsepti ei ole valiokunnan mielestä tehokas eikä riittävän
nopea työväline EU:n kriisinhallinnan vahvistamiseksi.
Valiokunta pitää selvänä, että ellei
käytettävyyttä voida huomattavasti lisätä,
taisteluosastoja ei voida vastaisuudessakaan käyttää kriisinhallintaoperaatioihin.
Käytettävyyden lisääminen on
välttämätöntä myös kriisinhallintaan
varattujen resurssien käytön tehostamiseksi.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että osana joulukuun Eurooppa-neuvoston päätelmien
toimeenpanoa Suomi on aloitteellinen taisteluosastojen käytettävyyden
lisäämiseksi mukaan lukien koko konseptin toimeenpanon
uudelleen arviointi. Valiokunta edellyttää, että hallitus
tiedottaa ulkoasiainvaliokunnalle niistä konkreettisista
toimenpiteistä, joihin se on asian johdosta ryhtynyt.
Operaation luonne ja voimankäyttövaltuudet
YK:n turvallisuusneuvosto antoi 28.1.2014 päätöslauselmassaan
(2134/2014) YK:n peruskirjan VII luvun
mukaisen mandaatin EU-operaatiolle. Mandaatin kestoksi rajataan
enintään 6 kuukautta siitä, kun operaatio
on täydessä toimintavalmiudessa. EUFOR RCA koordinoi
toimintansa YK:n, AU:n, Ranskan ja muiden toimijoiden kanssa.
Operaation tavoitteena on luoda edellytykset sille, että kriisinhallinnan
vastuu voidaan siirtää AU:n MISCA-operaatiolle.
EUFOR RCA-operaatio tulee keskittymään Banguin
lentokentän, Banguin alueen sekä maan länsiosassa
olevan (Garoua—Boulay—Bouar—Bangui) tärkeän huoltoreitin
turvaamiseen. Operaation vahvuudeksi suunnitellaan noin 1 000 sotilasta.
Operaation toteuttamiseen liittyen valmisteilla on Euroopan
unionin ja Keski-Afrikan tasavallan välinen sopimus, jonka
perusteella EUFOR RCA-operaation kiinni ottamat henkilöt
luovutetaan Keski-Afrikan tasavallalle. Sopimus vastaisi sisällöltään
pitkälti aiempia EU:n tekemiä siirtosopimuksia
kolmansien maiden kanssa ja on selonteon mukaan Suomelle ongelmaton.
Sotilaallista kriisinhallintalakia koskevassa hallituksen esityksessä (HE
5/2006 vp) todetaan, että operaatioiden
jaottelu sotilaallisesti erityisen vaativiin tehtäviin
ja ei-vaativiin tehtäviin on tarkoituksenmukaista ratkaista
viime kädessä tapauskohtaisen harkinnan perusteella. Tällöin
harkinnassa on mahdollista ottaa huomioon poliittisten tekijöiden
sekä kansallisten valmiuksien ohella sellaiset keskeiset
operaation luonteeseen vaikuttavat tekijät, kuten operaation
tavoitteet, tehtävät ja toteuttamistapa sekä olosuhteet
kriisialueella mukaan luettuna tehtävää koskeva
riskiarvio.
Selonteosta ei ilmene, onko kyseessä vaativa operaatio.
Valiokunta on useaan otteeseen kiinnittänyt huomiota siihen,
että kriisinhallinnan vaativuus ja sen perusteet tulee
säännönmukaisesti sisällyttää selontekoihin
tai selvityksiin. Asiantuntijakuulemisten perusteella operaatio vastaa
vaativuudeltaan mm. Tsadin operaatiota (UaVM 11/2007
vp), joka oli vaativa. Tämä merkitsee,
että voimankäyttövaltuudet, joiden määrittely
on edelleen kesken, valtuuttavat voimankäytön
muun muassa itsepuolustukseen, oman toiminnan suojaamiseen ja tehtävien
toteuttamiseen. Joukkojen omasuoja on saadun selvityksen mukaan
riittävä. Joukoille on suunniteltu panssaroidut
ajoneuvot, ja henkilökohtainen varustus on samalla tasolla
kuin Afganistanissa.
Operaation turvallisuustilanne ja riskiarvio
Keski-Afrikan tasavallan turvallisuusviranomaiset eivät
saadun selvityksen mukaan kykene suojelemaan omia kansalaisiaan.
Asevoimat ovat jakautuneet, ja arviot maan armeijan jäljellä olevien
joukkojen vahvuudesta liikkuvat välillä
3 000—5 000 sotilasta. Nämä ovat
ryhmittyneet Banguin alueelle ja ovat pääosin
aseistamattomia. Banguin ulkopuolella toimii aseistautuneita ryhmittymiä.
Osa ryhmistä on naapurimaista, ennen kaikkea Sudanista
ja Tsadista.
Selonteon mukaan uhkataso Keski-Afrikan tasavallassa on korkea
kaikkialla muualla paitsi maan itäosassa, jossa se on keskitasoa.
Tilanne voi selonteon mukaan kuitenkin muuttua nopeasti. Uhkatasoon
vaikuttavat maan sosioekonominen tilanne ja epävakaa turvallisuusympäristö.
Tällä hetkellä uhka-arvio kriisinhallintajoukkoja
kohtaan on kohtalainen. Maaseudulla riskitaso saattaa kuitenkin
nousta korkeaksi.
Selonteon mukaan suurena riskinä kriisinhallintahenkilöstölle
ovat trooppiset tartuntataudit. Järjestäytyneeseen
rikollisuuteen ja terrorismiin liittyvien riskien arvioidaan olevan
tällä hetkellä vähäisemmät.
Valiokunta katsoo, että selonteon riskiarvio on varsin
suppea eikä siinä ei arvioida lähemmin
esimerkiksi alueen valtioiden epävakauteen liittyviä riskejä tai
tekijöitä, jotka voivat muuttaa tai nostaa riskitasoa.
Valiokunta toteaa, että mm. operaation logistisiin järjestelyihin
liittyviä riskejä ei ole arvioitu selonteossa,
vaikka aikaisempien kokemusten valossa niitä olisi ollut perusteltua
käsitellä selonteossa erityisesti, kun operaation
toiminta-alue ulottuu myös maan länsi-osan huoltoreittiin.
Ulkoasiainvaliokunta huomauttaa, että operaation olosuhteiden
vaativuus huomioon ottaen rekrytoitavien koulutukseen on tärkeää kiinnittää erityistä
huomiota.
Operaation komentokieli ja maan toinen virallinen kieli on ranska,
joten yllättävien riskitilanteiden hallintaa varten
myös kielitaitoon ja sen opetukseen tulisi kiinnittää huomiota.
Suomen osallistuminen
Suomen on tarkoitus osallistua EUFOR RCA—operaatioon
enintään 30 sotilaalla; tämänhetkisen
suunnitelman mukaan määrä on 24 sotilasta. Lisäksi
Suomi on aiemman linjauksen mukaisesti lähettänyt
operaation esikuntaan, Kreikan Larissaan, neljä esikuntaupseeria
operaation valmisteluihin.
Joukkojenmuodostamisprosessista saatujen perusteiden ja vaatimusten
ja käytettävissä olevien kansallisten
suorituskykyjen pohjalta Suomi suunnittelee tarjoavansa operaatioon
esikuntaupseereita, siviilisotilasyhteistyön koordinaatioryhmän
ja räjähteiden raivaamiseen tarkoitetun ryhmän.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan osallistuminen vahvistaa kansallisia suorituskykyjä
muun
muassa harjaannuttamalla henkilöstöä toimimaan
vaikeissa olosuhteissa ja kehittämällä suunnittelu-
ja logistiikkatoimialojen osaamista.
Osallistumismahdollisuuksia tarkasteltaessa on huomioitu, että joukon
pitää olla ryhmitettävissä toimialueelle
noin 30 vuorokauden kuluessa osallistumispäätöksestä ja
joukon on oltava nopeasti integroitavissa operaatioon. Suomen osallistumisen
kesto olisi määräaikainen eli 6 kuukautta
EUFOR RCA-operaation täyden toimintakyvyn saavuttamisesta.
Valiokunnan kuulemisissa on ilmennyt, että operaation kesto saattaa
kuitenkin venyä kokonaisuudessaan noin vuoden mittaiseksi.
Valiokunta pitää tätä hyvin todennäköisenä tilanteen
epävakaus ja YK:n operaation valmistelu huomioon ottaen,
mutta huomauttaa, että eduskunnan suostumusta haetaan tässä vaiheessa
6 kuukauden määräajaksi. Mahdollisesta
jatko-osallistumisesta eduskunnalle on tehtävä kriisinhallintalain
mukainen selvitys tai selonteko.
Valiokunta muistuttaa, että Suomi osallistui Tsadin
ja Keski-Afrikan sotilaalliseen kriisinhallintaan EU:n ja YK:n kriisinhallintaoperaatioissa
(UaVM 11/2007 vp, UaVM 4/2009
vp). Näitä aikaisempia kokemuksia ei
ole selonteossa arvioitu lainkaan, vaikka arviot operaation vaikuttavuudesta
ja kansallisten suorituskykyjen vahvistamisesta olisivat olleet
merkittäviä eduskunnan kannanmuodostuksessa harkittaessa
osallistumista EUFOR RCA:han. Valiokunta pitää tätä selonteon
selvänä puutteena erityisesti, kun valiokunta
sekä VTV ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että operaatioista
saatuja kokemuksia tulee arvioida säännönmukaisesti
ja niistä tulisi tiedottaa eduskunnalle. Valiokunnan suullisissa
kuulemisissa on todettu, että Tsadin kokemuksia on hyödynnetty
muun muassa logistisia järjestelyjä suunniteltaessa.
Puolustusvaliokunnan lausunnossa korostetaan perustellusti,
että kansallisen kriisinhallinnan veteraaniohjelman toimeenpanoa
tulisi kiirehtiä kriisinhallintahenkilöstössä palvelevien
ja palvelleiden tukitoimien parantamiseksi.
Suomen osallistumisen kustannukset
Selonteon mukaan kustannusarvio Suomen osallistumisesta EU:n
sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon Keski-Afrikan tasavallassa
on yhteensä noin 10 miljoonaa euroa, josta 2,4 miljoonaa
euroa ulkoasiainministeriön kriisinhallintamäärärahoista
(momentti 24.10.20) ja 7,6 miljoonaa puolustusministeriön
kriisinhallintamäärärahoista (27.30.20).
Kustannuslaskelmat täsmentyvät suunnitteluperusteiden
tarkentuessa. Määrärahalla katetaan enintään
30 sotilaan osallistuminen operaatioon 6 kuukaudeksi operaation
täyden toimintakyvyn saavuttamisesta. Mikäli operaatio
pidentyisi vuoden mittaiseksi, kustannusarvion on suullisissa kuulemisissa
arvioitu kattavan myös vuoden mittaisen osallistumisen,
koska perustamis- ja materiaalikustannukset muodostavat pääosan
menoista.
Saadun selvityksen mukaan kustannukset voidaan kattaa vuoden
2014 sotilaallisen kriisinhallinnan ns. varautumismäärärahoista.