Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 28 jäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Asia on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten ympäristövaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten tarkastusvaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten liikenne- ja viestintävaliokuntaan.
Jatkokirjelmä UJ 46/2020 vp - U 60/2018 vp on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten lakivaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 46/2020 vp - U 60/2018 vp.
Valiokunta lähetti tiedoksi perustuslakivaliokuntaan, ulkoasiainvaliokuntaan, valtiovarainvaliokuntaan ja hallintovaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 46/2020 vp - U 60/2018 vp.
Ulkoasiainvaliokunnan lausunto UaVL 8/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yleiskeskustelun aikana ed. Mäkelä esitti, ed. Immosen kannattamana, että lausuntoluonnos saisi pöydälle jaetussa eriävästä mielipiteestä 1 ilmenevän sisällön.
Yleiskeskustelun aikana ed. Essayah esitti ed. Kauman kannattamana, että lausuntoluonnos saisi pöydälle jaetusta eriävästä mielipiteestä 2 ilmenevän sisällön.
Puheenjohtajan esityksestä päätettiin ensin äänestää ed. Mäkelän ehdotuksesta ed. Essayahin esitystä vastaan. Tässä äänestyksessä ed. Mäkelän ehdotus voitti ed. Essayahin ehdotuksen äänin 6-3 (16 tyhjää). Tämän jälkeen ed. Mäkelän esityksestä äänestettiin pohjaesitystä vastaan.
Valiokunta äänesti. Pohjaesitys hyväksyttiin äänin 17—7, ( 1 tyhjiä).
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi lausuntoluonnoksen sellaisenaan.
Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä.
Lausuntoon jätettiin eriävä mielipide: ed. Mäkelä, Immonen, Elomaa, Ranne ja Vähämäki, eriävä mielipide 1
Lausuntoon jätettiin eriävä mielipide: ed. Essayah, eriävä mielipide 2
Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto LiVL 12/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Keskustelun aikana puheenjohtaja Hassi esitteli pohjaesityksen eduskunnan kannaksi: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Ed. Mäkelä ed. Immosen kannattamana ehdotti, että valiokunta hyväksyisi seuraavanlaisen eduskunnan kanna: ”Euroopan komissio antoi 31 päivänä toukokuuta 2017 ehdotuksensa Euroopan liikenteen ja liikkuvuuden uudistamiseksi. Tavoitteena on auttaa alaa pysymään kilpailukykyisenä ja siirtymään sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla kohti puhdasta energiaa ja digitalisointia. ”Eurooppa liikkeellä” on laaja-alainen joukko aloitteita, joilla on tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, edistää reilumpia tiemaksuja, vähentää hiilidioksidipäästöjä, ilmansaasteita ja ruuhkia, purkaa byrokratiaa sekä torjua pimeää työtä ja varmistaa työntekijöille asianmukaiset työolot ja lepoajat. Oikeanlaisista tavoitteista ja parannusehdotuksista huolimatta, aloitteisiin liittyy myös ongelmakohtia. Valiokunta kiinnittää huomiota erityisesti polttoaineveron korotuksiin. Valiokunnan mielestä kohtuuhintainen yksityisautoilu on kansalaisten perusoikeus ja välttämätöntä, mikäli koko maa halutaan pitää asuttuna -ja asumiskelpoisena. Tämän johdosta valiokunta suhtautuu erittäin kriittisesti polttoaineveronkorotuksiin. Valiokunta huomauttaa, että erityisesti autojen päästöverot, polttoaineverot ja työmatkavähennysten rajoittaminen koskettavat rajuimmin maaseudun asukkaita. Kustannusten nousu voi tehdä jopa työssäkäynnin kannattamattomaksi ja harrastukset mahdottomiksi. Valiokunta suhtautuu myös kielteisesti siihen, että tietullit ujutettaisiin käyttöön maassamme nimeämällä ne ensin ruuhkamaksuiksi. Valiokunta on lisäksi huolissaan pääkaupunkiseudulle suunniteluista liikenteen sujuvuuden vaarantavista sisääntuloväylien kaupunkibulevardihankkeista. Komission esityksessä on myös huolestuttavaa se, että veroluonteisista tietulleista ja käyttäjämaksuista päätettäisiin Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 91 artiklan mukaisesti jäsenvaltioiden määräenemmistöllä, kun veroasioissa yleisesti edellytetään yksimielestä päätöksentekoa. Valiokunnan mielestä jokaisen jäsenvaltion tulisi itse voida päättää tiemaksuista ja tästä syystä valiokunta ei voi hyväksyä komission antamaan ehdotusta sellaisenaan.”.
Valiokunta äänesti. Pohjaesitys hyväksyttiin äänin 18—7, (- tyhjiä).
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 109/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto LiVL 11/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Ed. Mäkelän ed. Immosen kannattamana ehdotti, että valiokunta hyväksyisi seuraavanlaisen eduskunnan kanna: ”Yhtenäistä eurooppalaista ilmatilaa (Single European Sky, jäljempänä myös "SES") koskeva aloite käynnistettiin 20 vuotta sitten parantamaan eurooppalaisen ilmatilan organisoinnin ja hallinnan yleistä tehokkuutta uudistamalla lennonvarmistuspalveluja tarjoavaa toimialaa. Lennonvarmistuspalveluilla tarkoitetaan ilmaliikennepalveluja, viestintä-, suunnistus- ja valvontapalveluja, lennonvarmistukseen tarkoitettuja sääpalveluja sekä ilmailutiedotuspalveluja. SES-asetukset koskevat siviili-ilmailua. Muun muassa samassa ilmatilassa toimimisesta ja yhteisten lennonvarmistuspalvelujen käyttämisestä johtuen SES:lla on kuitenkin vaikutus myös sotilasilmailuun. SES:n tavoitteena on yhtenäistää jäsenvaltioittain pirstaloitunutta Euroopan ilmatilaa. Yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan arvioidaan tuottavan merkittäviä hyötyjä ilmatilan kapasiteetin maksimoinnin, ilmaliikennepalvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten vähentymisen, turvallisuuden parantumisen sekä lentoliikenteen ympäristövaikutusten vähentymisen kautta. Mahdollisista hyödyistä huolimatta valiokunnan mielestä maamme ei tulisi luopua oman ilmatilansa suvereniteetista, erityisesti puolustus- ja turvallisuuspoliittisista syistä. Valiokunta myös painottaa, että Suomen valtion omistaman erityistehtäväyhtiön ANS Finlandin erityistehtävänä tulee jatkossakin olla maamme ilmatilan omatoiminen valvonta, ilman ulkovaltojen toimijoiden vaikutusta. Valiokunta on myös huolissaan siitä, että ehdotuksella tullaan, mitä ilmeisimmin heikentämään myös maakuntakenttiemme tilannetta, joiden tulevaisuus on jo muutoinkin ollut pitkään vaakalaudalla. Maakuntakentät ovat tärkeitä maamme vientiteollisuudelle ja niiden roolia ei voi vähätellä huoltovarmuutemme näkökulmasta. Hankkeella pyritään selvästi unionin toimivallan lisäämiseen ja Suomen ilmatilan suvereniteetin heikentämiseen. Tästä syystä valiokunta ei voi hyväksyä asetusehdotuksia eurooppalaisen ilmatilan yhtenäistämisestä.".
Valiokunta äänesti. Pohjaesitys hyväksyttiin äänin 19—6, (- tyhjiä).
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 110/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi talousvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 111/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi ulkoasiainvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 112/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Talousvaliokunnan lausunto TaVL 29/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta päätti lähettää erikoisvaliokunnan kannanoton tiedoksi valtioneuvostolle.
Merkittiin saapuneeksi työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Merkittiin saapuneeksi talousvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Valiokunta totesi, että asiassa E 138/2020 vp annettu vaiteliaisuusmääräys on rauennut.
Raportointi
Valiokunnassa oli kuultavana:
Avutajanaan:osastopäällikkö, ulkoasiainneuvos Mikko Kinnunen yksikönpäällikkö, lähetystöneuvos Matti Nissinenulkoministeriö
Merkittiin raportti saapuneeksi
Raportointi valmis.
Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi.
Valmistelu
Ministeri Haavisto esitteli kokouksen asialistan. Puheenvuoron asialistasta käyttivät puheenjohtaja Hassi sekä ed. Arhinmäki, Virolainen, Kiljunen, Essayah, al-Taee ja Koskinen. Ministeri Haavisto vastasi puheenvuoroihin.
Asialista:
- Transatlanttiset suhteet
- Strateginen autonomia
Merkittiin, että kokous ei enää ollut päätösvaltainen.
Avustajanaan:yksikön päällikkö, neuvotteleva virkamies Satu KeskinenEU-erityisasiantuntija Heli Siivolalainsäädäntöneuvos Johannes Leppovaltioneuvoston kanslia
Ministeri Tuppurainen esitteli kokouksen asiat ja antoi samalla tilanneselvityksen monivuotisen rahoituskehyksen, omien varojen päätöksen, elpymisvälinen ja oikeusvaltiomekanismin päätöksentekoprosessista. Puheenvuoron käyttivät puheenjohtaja Hassi sekä ed. Mäkelä, Ovaska, Heinäluoma, Koskinen, Holopainen ja Essayah. Ministeri Tuppurainen ja yksikönpäällikkö Keskinen vastasivat puheenvuoroihin.
- 10.–11.12.2020 kokoontuvan Eurooppa-neuvoston valmistelu
- (mahd.) EU:n ja Ison-Britannian suhteet (U 55/2020 vp)
Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (Eurooppaministerien epävirallinen videokokous 8.12.2020) asialistalla.
- Lainsäädäntötyön suunnittelu: a)Yhteinen julistus EU:n lainsäädäntöprioriteeteista vuonna 2021 ja b) Yhteiset päätelmät lainsäädäntötyön tavoitteista ja prioriteeteista 2020–2024
- EU:n demokratiatoimintaohjelma (E 105/2020 vp)
- Muut asiat
Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä.
-
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on keskiviikkona 9.12.2020 klo 11.30