Viimeksi julkaistu 31.5.2021 21.00

Pöytäkirja SuVP 48/2020 vp Suuri valiokunta Perjantai 4.12.2020 klo 13.30—15.25

Läsnä
puheenjohtaja Satu Hassi vihr 1. varapuheenjohtaja Jani Mäkelä ps 2. varapuheenjohtaja Merja Kyllönen vas (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) jäsen Paavo Arhinmäki vas (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21) (22 osittain) jäsen Eva Biaudet jäsen Ritva Elomaa ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (19 osittain) jäsen Sari Essayah kd jäsen Maria Guzenina sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) jäsen Jussi Halla-aho ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) jäsen Atte Harjanne vihr jäsen Eveliina Heinäluoma sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21) (22 osittain) jäsen Olli Immonen ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21) (22 osittain) jäsen Eeva Kalli kesk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) jäsen Pia Kauma kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) jäsen Ville Kaunisto kok jäsen Kimmo Kiljunen sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26) (20, 22 osittain) jäsen Johannes Koskinen sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21) (22 osittain) jäsen Jouni Ovaska kesk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21) (22 osittain) jäsen Lulu Ranne ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (19 osittain) jäsen Anne-Mari Virolainen kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (19 osittain) varajäsen Sanna Antikainen ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) varajäsen Mari Holopainen vihr varajäsen Inka Hopsu vihr (20, 21, 22, 23, 24, 25, 26) (19 osittain) varajäsen Pasi Kivisaari kesk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) varajäsen Matias Mäkynen sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) (8 osittain) varajäsen Anders Norrback r (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21) (22 osittain) varajäsen Arto Pirttilahti kesk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) varajäsen Hussein al-Taee sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26) (20, 22 osittain) varajäsen Ville Vähämäki ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) varajäsen Ben Zyskowicz kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) Ahvenanmaan vaalipiirin edustaja Mats Löfström r (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21) (22 osittain) 
Sihteerit
valiokuntaneuvos Peter Saramo  valiokuntaneuvos Anna Sorto  

1.  Nimenhuuto

Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 28 jäsentä. 

2.  Päätösvaltaisuus

Kokous todettiin päätösvaltaiseksi. 

3.  Valtioneuvoston selvitys: Euroopan komission ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökseksi EU:n kahdeksannesta ympäristöohjelmasta

Valtioneuvoston E-selvitysE 146/2020 vp(A 3)

Asia on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten ympäristövaliokuntaan. 

4.  Valtioneuvoston selvitys: Euroopan tilintarkastustuomioistuimen vuosikertomus Euroopan unionin talousarvion toteuttamisesta varainhoitovuonna 2019

Valtioneuvoston E-selvitysE 147/2020 vp(A 4)

Asia on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten tarkastusvaliokuntaan. 

5.  Valtioneuvoston selvitys: Suomen ennakkovaikuttaminen ajokorttidirektiivin uudistukseen

Valtioneuvoston E-selvitysE 148/2020 vp(A 5)

Asia on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten liikenne- ja viestintävaliokuntaan. 

6.  Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi perusoikeudet ja arvot -rahoitusohjelman perustamisesta vuosille 2021—2027 ja ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi oikeusalan rahoitusohjelman perustamisesta vuosille 2021—2027

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 60/2018 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 26/2018 vp
Valiokunnan lausuntoLaVL 23/2018 vp
U-jatkokirjelmäUJ 46/2020 vp(A 6)

Jatkokirjelmä UJ 46/2020 vp - U 60/2018 vp on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten lakivaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 46/2020 vp - U 60/2018 vp. 

Valiokunta lähetti tiedoksi perustuslakivaliokuntaan, ulkoasiainvaliokuntaan, valtiovarainvaliokuntaan ja hallintovaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 46/2020 vp - U 60/2018 vp. 

7.  Valtioneuvoston selvitys: EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan uudistus

Valtioneuvoston E-selvitysE 125/2020 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 25/2020 vp
Valiokunnan lausuntoUaVL 8/2020 vp
Valiokunnan lausuntoluonnos EDK-2020-AK-339185
Valtioneuvoston selvitys: EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan uudistus
(A 7)
Eriävä mielipide EDK-2020-AK-340620
SuVL 9_2020_eriävä ps.pdf
(B 7)
Eriävä mielipide EDK-2020-AK-340621
SuVL 9_2020_eriävä kd.pdf
(C 7)

Ulkoasiainvaliokunnan lausunto UaVL 8/2020 vp on saapunut valiokuntaan. 

Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen. 

Valiokunta kävi yleiskeskustelun. 

Yleiskeskustelun aikana ed. Mäkelä esitti, ed. Immosen kannattamana, että lausuntoluonnos saisi pöydälle jaetussa eriävästä mielipiteestä 1 ilmenevän sisällön. 

Yleiskeskustelun aikana ed. Essayah esitti ed. Kauman kannattamana, että lausuntoluonnos saisi pöydälle jaetusta eriävästä mielipiteestä 2 ilmenevän sisällön. 

Puheenjohtajan esityksestä päätettiin ensin äänestää ed. Mäkelän ehdotuksesta ed. Essayahin esitystä vastaan. Tässä äänestyksessä ed. Mäkelän ehdotus voitti ed. Essayahin ehdotuksen äänin 6-3 (16 tyhjää). Tämän jälkeen ed. Mäkelän esityksestä äänestettiin pohjaesitystä vastaan. 

Valiokunta äänesti. Pohjaesitys hyväksyttiin äänin 17—7, ( 1 tyhjiä). 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi lausuntoluonnoksen sellaisenaan. 

Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä. 

Lausuntoon jätettiin eriävä mielipide: ed. Mäkelä, Immonen, Elomaa, Ranne ja Vähämäki, eriävä mielipide 1 

Lausuntoon jätettiin eriävä mielipide: ed. Essayah, eriävä mielipide 2 

8.  Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiveiksi ja komission ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi (eurovinjettidirektiivin ja EETS-direktiivin muuttaminen)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 38/2017 vp
Valiokunnan lausuntoLiVL 14/2017 vp
U-jatkokirjelmäUJ 45/2020 vp

Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto LiVL 12/2020 vp on saapunut valiokuntaan. 

Keskustelun aikana puheenjohtaja Hassi esitteli pohjaesityksen eduskunnan kannaksi: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

Ed. Mäkelä ed. Immosen kannattamana ehdotti, että valiokunta hyväksyisi seuraavanlaisen eduskunnan kanna: ”Euroopan komissio antoi 31 päivänä toukokuuta 2017 ehdotuksensa Euroopan liikenteen ja liikkuvuuden uudistamiseksi. Tavoitteena on auttaa alaa pysymään kilpailukykyisenä ja siirtymään sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla kohti puhdasta energiaa ja digitalisointia. ”Eurooppa liikkeellä” on laaja-alainen joukko aloitteita, joilla on tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, edistää reilumpia tiemaksuja, vähentää hiilidioksidipäästöjä, ilmansaasteita ja ruuhkia, purkaa byrokratiaa sekä torjua pimeää työtä ja varmistaa työntekijöille asianmukaiset työolot ja lepoajat. Oikeanlaisista tavoitteista ja parannusehdotuksista huolimatta, aloitteisiin liittyy myös ongelmakohtia. Valiokunta kiinnittää huomiota erityisesti polttoaineveron korotuksiin. Valiokunnan mielestä kohtuuhintainen yksityisautoilu on kansalaisten perusoikeus ja välttämätöntä, mikäli koko maa halutaan pitää asuttuna -ja asumiskelpoisena. Tämän johdosta valiokunta suhtautuu erittäin kriittisesti polttoaineveronkorotuksiin. Valiokunta huomauttaa, että erityisesti autojen päästöverot, polttoaineverot ja työmatkavähennysten rajoittaminen koskettavat rajuimmin maaseudun asukkaita. Kustannusten nousu voi tehdä jopa työssäkäynnin kannattamattomaksi ja harrastukset mahdottomiksi. Valiokunta suhtautuu myös kielteisesti siihen, että tietullit ujutettaisiin käyttöön maassamme nimeämällä ne ensin ruuhkamaksuiksi. Valiokunta on lisäksi huolissaan pääkaupunkiseudulle suunniteluista liikenteen sujuvuuden vaarantavista sisääntuloväylien kaupunkibulevardihankkeista. Komission esityksessä on myös huolestuttavaa se, että veroluonteisista tietulleista ja käyttäjämaksuista päätettäisiin Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 91 artiklan mukaisesti jäsenvaltioiden määräenemmistöllä, kun veroasioissa yleisesti edellytetään yksimielestä päätöksentekoa. Valiokunnan mielestä jokaisen jäsenvaltion tulisi itse voida päättää tiemaksuista ja tästä syystä valiokunta ei voi hyväksyä komission antamaan ehdotusta sellaisenaan.”. 

Valiokunta äänesti. Pohjaesitys hyväksyttiin äänin 18—7, (- tyhjiä). 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 109/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

9.  Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksiksi yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan toteuttamisesta (uudelleenlaadittu SES2+-asetus) sekä asetuksen (EU) 2018/1139 muuttamisesta

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 59/2020 vp
Valiokunnan lausuntoLiVL 11/2020 vp

Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto LiVL 11/2020 vp on saapunut valiokuntaan. 

Keskustelun aikana puheenjohtaja Hassi esitteli pohjaesityksen eduskunnan kannaksi: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

Ed. Mäkelän ed. Immosen kannattamana ehdotti, että valiokunta hyväksyisi seuraavanlaisen eduskunnan kanna: ”Yhtenäistä eurooppalaista ilmatilaa (Single European Sky, jäljempänä myös "SES") koskeva aloite käynnistettiin 20 vuotta sitten parantamaan eurooppalaisen ilmatilan organisoinnin ja hallinnan yleistä tehokkuutta uudistamalla lennonvarmistuspalveluja tarjoavaa toimialaa. Lennonvarmistuspalveluilla tarkoitetaan ilmaliikennepalveluja, viestintä-, suunnistus- ja valvontapalveluja, lennonvarmistukseen tarkoitettuja sääpalveluja sekä ilmailutiedotuspalveluja. SES-asetukset koskevat siviili-ilmailua. Muun muassa samassa ilmatilassa toimimisesta ja yhteisten lennonvarmistuspalvelujen käyttämisestä johtuen SES:lla on kuitenkin vaikutus myös sotilasilmailuun. SES:n tavoitteena on yhtenäistää jäsenvaltioittain pirstaloitunutta Euroopan ilmatilaa. Yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan arvioidaan tuottavan merkittäviä hyötyjä ilmatilan kapasiteetin maksimoinnin, ilmaliikennepalvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten vähentymisen, turvallisuuden parantumisen sekä lentoliikenteen ympäristövaikutusten vähentymisen kautta. Mahdollisista hyödyistä huolimatta valiokunnan mielestä maamme ei tulisi luopua oman ilmatilansa suvereniteetista, erityisesti puolustus- ja turvallisuuspoliittisista syistä. Valiokunta myös painottaa, että Suomen valtion omistaman erityistehtäväyhtiön ANS Finlandin erityistehtävänä tulee jatkossakin olla maamme ilmatilan omatoiminen valvonta, ilman ulkovaltojen toimijoiden vaikutusta. Valiokunta on myös huolissaan siitä, että ehdotuksella tullaan, mitä ilmeisimmin heikentämään myös maakuntakenttiemme tilannetta, joiden tulevaisuus on jo muutoinkin ollut pitkään vaakalaudalla. Maakuntakentät ovat tärkeitä maamme vientiteollisuudelle ja niiden roolia ei voi vähätellä huoltovarmuutemme näkökulmasta. Hankkeella pyritään selvästi unionin toimivallan lisäämiseen ja Suomen ilmatilan suvereniteetin heikentämiseen. Tästä syystä valiokunta ei voi hyväksyä asetusehdotuksia eurooppalaisen ilmatilan yhtenäistämisestä.". 

Valiokunta äänesti. Pohjaesitys hyväksyttiin äänin 19—6, (- tyhjiä). 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 110/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

10.  Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista (1) Euroopan yhteisön perustamissopimukseen liitetyn, Euroopan hiili- ja teräsyhteisön (EHTY) perustamissopimuksen voimassaolon päättymisen taloudellisista seurauksista ja hiili- ja terästutkimusrahastosta tehdyn pöytäkirjan täytäntöönpanon edellyttämistä säännöksistä tehdyn päätöksen 2003/76/EY muuttamisesta ja (2) hiili- ja terästutkimusrahaston tutkimusohjelman hyväksymisestä sekä ohjelman monivuotisista teknisistä suuntaviivoista tehdyn päätöksen 2008/376/EY muuttamisesta

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 67/2020 vp

Valiokunta merkitsi saapuneeksi talousvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 111/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

11.  Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle EU:n ja sen jäsenvaltioiden sekä Uzbekistanin tasavallan välisen laaja-alaisen yhteistyösopimuksen neuvottelemisesta (Uzbekistanin kanssa tehtävä laaja-alainen yhteistyösopimus)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 68/2020 vp

Valiokunta merkitsi saapuneeksi ulkoasiainvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 112/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

12.  Valtioneuvoston selvitys: Euroopan komission tiedonanto EU:n vähittäismaksustrategiasta

Valtioneuvoston E-selvitysE 133/2020 vp
Valiokunnan lausuntoTaVL 29/2020 vp

Talousvaliokunnan lausunto TaVL 29/2020 vp on saapunut valiokuntaan. 

Valiokunta päätti lähettää erikoisvaliokunnan kannanoton tiedoksi valtioneuvostolle. 

13.  Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto "Tasa-arvon unioni: EU:n rasismintorjunnan toimintasuunnitelma 2020-2025"

Valtioneuvoston E-selvitysE 140/2020 vp

Merkittiin saapuneeksi työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. 

14.  Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto Euroopan rakennusten perusparannusaallosta

Valtioneuvoston E-selvitysE 143/2020 vp

Merkittiin saapuneeksi talousvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. 

15.  Valtioneuvoston selvitys: Euroopan komission tiedonanto EU:n digitaalisen rahoituksen strategiasta

Valtioneuvoston E-selvitysE 145/2020 vp

Merkittiin saapuneeksi talousvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. 

16.  Valtioneuvoston selvitys: Pankkisektorin riskien vähenemisarvio ja yhteisen kriisinratkaisurahaston yhteisen varautumisjärjestelyn aikaistettu käyttöönotto

Valtioneuvoston E-selvitysE 138/2020 vp(A 16)
Valiokunnan lausuntoTaVL 28/2020 vp
Valiokunnan lausuntoVaVL 6/2020 vp

Valiokunta totesi, että asiassa E 138/2020 vp annettu vaiteliaisuusmääräys on rauennut. 

17.  Euroopan unionin neuvoston kokous 12.10.2020 (Ulkoasiainneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 116/2020 vp
EUN-raportti EDK-2020-AK-323138
Ulkoasiainneuvosto 12.10.2020
(A 17)

Raportointi 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Pekka Haavisto 

Avutajanaan:osastopäällikkö, ulkoasiainneuvos Mikko Kinnunen yksikönpäällikkö, lähetystöneuvos Matti Nissinenulkoministeriö 

Merkittiin raportti saapuneeksi 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

18.  Ulkoministerien epävirallinen videokokous 19.11.2020

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 133/2020 vp
EUN-raportti EDK-2020-AK-335570
Ulkoministerien epävirallinen videokokous 19.11.2020
(A 18)

Raportointi 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Pekka Haavisto 

Avutajanaan:osastopäällikkö, ulkoasiainneuvos Mikko Kinnunen yksikönpäällikkö, lähetystöneuvos Matti Nissinenulkoministeriö 

Merkittiin raportti saapuneeksi 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

19.  Euroopan unionin neuvoston kokous 7.12.2020 (Ulkoasiainneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 147/2020 vp(A 19)

Valmistelu 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Pekka Haavisto 

Avutajanaan:osastopäällikkö, ulkoasiainneuvos Mikko Kinnunen yksikönpäällikkö, lähetystöneuvos Matti Nissinenulkoministeriö 

Ministeri Haavisto esitteli kokouksen asialistan. Puheenvuoron asialistasta käyttivät puheenjohtaja Hassi sekä ed. Arhinmäki, Virolainen, Kiljunen, Essayah, al-Taee ja Koskinen. Ministeri Haavisto vastasi puheenvuoroihin. 

Asialista: 

- Transatlanttiset suhteet 

- Strateginen autonomia 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

Merkittiin, että kokous ei enää ollut päätösvaltainen. 

20.  Eurooppaministerien epävirallinen videokokous 17.11.2020

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 130/2020 vp
EUN-raportti EDK-2020-AK-335219
Eurooppaministerien epävirallinen videokokous 17.11.2020
(A 20)

Raportointi 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Tytti Tuppurainen 

Avustajanaan:yksikön päällikkö, neuvotteleva virkamies Satu KeskinenEU-erityisasiantuntija Heli Siivolalainsäädäntöneuvos Johannes Leppovaltioneuvoston kanslia 

Merkittiin raportti saapuneeksi 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

21.  Eurooppaministerien epävirallinen videokokous 1.12.2020

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 144/2020 vp
EUN-raportti EDK-2020-AK-339723
Eurooppaministerien epävirallinen videokokous 1.12.2020
(A 21)

Raportointi 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Tytti Tuppurainen 

Avustajanaan:yksikön päällikkö, neuvotteleva virkamies Satu KeskinenEU-erityisasiantuntija Heli Siivolalainsäädäntöneuvos Johannes Leppovaltioneuvoston kanslia 

Merkittiin raportti saapuneeksi 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

22.  Eurooppaministerien epävirallinen videokokous 8.12.2020

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 148/2020 vp(A 22)
Esityslistan liite EDK-2020-AK-339300
MFF RoL ORD päätöksentekomuistio SuV.pdf
(B 22)

Valmistelu 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Tytti Tuppurainen 

Avustajanaan:yksikön päällikkö, neuvotteleva virkamies Satu KeskinenEU-erityisasiantuntija Heli Siivolalainsäädäntöneuvos Johannes Leppovaltioneuvoston kanslia 

Ministeri Tuppurainen esitteli kokouksen asiat ja antoi samalla tilanneselvityksen monivuotisen rahoituskehyksen, omien varojen päätöksen, elpymisvälinen ja oikeusvaltiomekanismin päätöksentekoprosessista. Puheenvuoron käyttivät puheenjohtaja Hassi sekä ed. Mäkelä, Ovaska, Heinäluoma, Koskinen, Holopainen ja Essayah. Ministeri Tuppurainen ja yksikönpäällikkö Keskinen vastasivat puheenvuoroihin. 

Asialista:  

- 10.–11.12.2020 kokoontuvan Eurooppa-neuvoston valmistelu 

- (mahd.) EU:n ja Ison-Britannian suhteet (U 55/2020 vp) 

Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (Eurooppaministerien epävirallinen videokokous 8.12.2020) asialistalla. 

- Lainsäädäntötyön suunnittelu: a)Yhteinen julistus EU:n lainsäädäntöprioriteeteista vuonna 2021 ja b) Yhteiset päätelmät lainsäädäntötyön tavoitteista ja prioriteeteista 2020–2024 

- EU:n demokratiatoimintaohjelma (E 105/2020 vp) 

Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (Eurooppaministerien epävirallinen videokokous 8.12.2020) asialistalla. 

- Muut asiat 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

23.  Euroopan unionin neuvoston kokous 7.-8.12.2020 (Epäviralliset televiestintä- ja iikenneministereiden videokokoukset 7.-8.12.2020)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 150/2020 vp(A 23)

Valmistelu 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

24.  Euroopan unionin neuvoston kokous 7.12.2020 (EU:n kuluttaja-asioista vastaavien ministereiden epävirallinen videokokous)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 149/2020 vp(A 24)

Valmistelu 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

25.  Muut asiat

26.  Seuraava kokous

Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on keskiviikkona 9.12.2020 klo 11.30 

Pöytäkirjan vakuudeksi
Valiokuntaneuvos 
Anna 
Sorto