Yleisperustelut
Rahankeräyslain (255/2006)
tarkoituksena on mahdollistaa yleishyödyllisen toiminnan
rahoittamiseksi järjestettävät rahankeräykset
ja estää epärehellinen toiminta rahankeräysten
yhteydessä. Nykyinen rahankeräyslaki tuli voimaan 1.7.2006.
Hyväksyessään vastauksen rahankeräyslaiksi eduskunta
muun muassa edellytti hallituksen tarkkaan seuraavan uuden rahankeräyslain
soveltamista ja toimivuutta ottaen huomioon muun ohella rahankeräyksen
määritelmään samoin kuin yleishyödyllisen
toiminnan määritelmään liittyvät
rajanvetotilanteet, rahankeräysten tehokkaan valvonnan
ja väärinkäytösten torjunnan
sekä arvioivan erikseen mahdollisuutta erityisestä syystä myöntää evankelis-luterilaiselle
kirkolle
tai ortodoksiselle kirkkokunnalle taikka niiden seurakunnalle tai
seurakuntayhtymälle rahankeräyslupa (EV
203/2005 vp — HE 102/2005
vp).
Käsiteltävänä olevassa lainmuutoksessa
on kysymys rahankeräyslain osittaisuudistuksesta. Rahankeräyslakia
ehdotetaan muutettavaksi niin, että jatkossa luvansaajayhteisön
ja -säätiön tarkoituksen ei tarvitse
olla yksinomaan yleishyödyllinen. Riittävää on,
että yhteisöllä tai säätiöllä on
yleishyödyllinen tarkoitus. Rahankeräyksellä hankitut
varat tulee kuitenkin käyttää yksinomaan
yleishyödylliseen toimintaan. Muutoksella selkeytetään
ja väljennetään rahankeräysluvan
ehtoja ja samalla turvataan se, ettei rahankeräyksillä edistetä yksityistä etua
vaan että rahankeräykset pysyvät edelleen
yleishyödyllisen toiminnan rahoitusmuotona.
Lupakäytäntöä joustavoitetaan
siten, että keräysaikaa pidennetään
tietyn tyyppisissä keräyksissä kahdesta
vuodesta viiteen vuoteen. Tähän liittyen lupaviranomaiselle
ehdotetaan lisättäväksi mahdollisuus
peruuttaa lupa, jos tuottojen käyttö luvassa määrättyyn
tarkoitukseen ei ole enää mahdollista. Lisäksi
keräysvarojen käyttöä koskevaa
sääntelyä selkeytetään.
Laissa ehdotetaan säädettäväksi
myös siitä, että evankelis-luterilaisen
kirkon ja ortodoksisen kirkon hiippakunnalla on oikeus kerätä rahaa
diakoniatyön rahoittamiseksi. Diakoniatyö on kirkollista
hyväntekeväisyystyötä. Diakoniatyön
keräykset eivät ole keräyksiä verovaroin kustannettavan
kirkon lakisääteisen toiminnan rahoittamiseen,
vaan kerätyt varat ohjataan avustuksina avun tarvitsijoille.
Lisäksi lakiin lisätään
säännös siitä, että yliopistoilla
on oikeus kerätä varoja yliopistolain 2 §:n
mukaisen toiminnan tukemiseen. Yliopistolain 2 §:n mukaan
yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata
tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä,
antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa
opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Ehdotus selkeyttää lakia
ja on sopusoinnussa lain tarkoituksen eli yleishyödyllisen
toiminnan rahoittamisen mahdollistamisen kanssa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Rahankeräyslain uudistaminen
Rahankeräyslaki on suhteellisen uutta lainsäädäntöä,
ja sen soveltaminen on lähtökohtaisesti osoittautunut
toimivaksi. Hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä on
kuitenkin voitu todeta, että rahankeräysten toimintaympäristö on
voimakkaassa muutoksessa. Internetissä toteutettavat keräysmuodot
lisääntyvät. Joukkorahoituksen eri muotoja
käytetään yhä enemmän
varojen hankintaan. Tulkinta ja rajanveto suhteessa nykyiseen rahankeräyslakiin,
jonka tarkoittama rahankeräys on vastikkeetonta toimintaa,
ei ole aivan yksiselitteistä. Järjestelmässä on
myös koettu olevan edelleen yksinkertaistamisen ja joustavoittamisen
tarvetta.
Hallintovaliokunta katsoo, että rahankeräyslakia
on muuttuva toimintaympäristö huomioon ottaen
tarpeen tarkastella uudelleen. Kysymykset, jotka koskevat rahankeräyslain
perusteita, vaativat kuitenkin perusteellista selvitystyötä, johon
ei valiokuntakäsittelyn yhteydessä ole ollut mahdollisuuksia.
On myös huomioitava, että esimerkiksi joukkorahoitus
sijoittuu pitkälti rahoitusmarkkinasääntelyn,
mutta myös muun muassa kuluttajansuojan piiriin. Sisäministeriössä selvitetään
parhaillaan rahankeräyslainsäädännön
kehitysnäkymiä ja muutostarpeita. Hallintovaliokunta
edellyttää, että selvitystyötä kiirehditään
ja että selvitystyössä arvioidaan eri vaihtoehtoja
rahankeräystoiminnan järjestämiseksi,
mukaan lukien mahdollisuudet ilmoitusperusteisen järjestelmän
käyttöönottoon, ja tarkastellaan lain
uudistamista myös joukkorahoituksen kehittämis-
ja sääntelytarpeiden näkökulmasta.
Arvioinnissa on kiinnitettävä huomiota myös
rahankeräysten tehokkaaseen valvontaan ja siihen, miten
rahankeräysten luotettavuus ja kohdentuminen lailliseen
toimintaan varmistetaan (Valiokunnan lausumaehdotus).
Yksityiskohtaiset perustelut
Laki rahankeräyslain muuttamisesta
6 §. Keräystarkoitus.
Pykälään lisättäväksi
ehdotetulla yliopistoja koskevalla säännöksellä on tarkoitus
varmistaa yliopistojen mahdollisuus toimeenpanna rahankeräyksiä varojen
hankkimiseksi yliopistolain 2 §:n mukaisen toiminnan tukemiseen.
Pykälän yksityiskohtaisissa perusteluissa
todetaan muun muassa, että yliopisto ei voisi kerätä varoja
yliopiston pääomarahastoon vaan keräysvarat
tulisi käyttää välittömästi
yliopistolain 2 §:ssä säädettyyn
ja ainoastaan rahankeräysluvassa määrättyyn
tarkoitukseen. Sivistysvaliokunta on lausunnossaan pitänyt
tärkeänä, että säännöksessä tarkoitettu
toiminnan tukeminen kattaa myös varojen keräämisen
yliopiston pääomarahastoon, kun pääoman
tuotto kohdennetaan yliopistolain 2 §:n mukaisen tehtävän
tukemiseen, ja pitänyt välttämättömänä,
että asiasta otetaan lakiehdotukseen nimenomainen säännös (SiVL
3/2014 vp). Valtioneuvosto on hallituksen esityksen
antamisen jälkeen kehyspäätöksen (VNS
4/2014 vp) yhteydessä päättänyt,
että kehyskaudella 2015—2018 yliopistoja varaudutaan
pääomittamaan valtion varoin kolminkertaisesti
yliopistojen keräämään yksityiseen
pääomaan nähden, kuitenkin enintään
150 miljoonalla eurolla.
Hallintovaliokunta pitää perusteltuna, että 6 §:n 1
momenttiin lisätään sivistysvaliokunnan lausunnossa
esitetyn mukaisesti säännös, jonka nojalla
yliopistolla on oikeus toimeenpanna rahankeräyksiä vuosina
2014—2017 myös yliopiston pääomittamiseksi.
Sivistysvaliokunta on myös esittänyt, että hallintovaliokunta
ottaisi mietintöönsä lausuman säännöksen
jatkamistarpeen tarkastelusta. Hallintovaliokunta katsoo, että säännöksen
jatkamistarvetta tai muita ratkaisuvaihtoehtoja on mahdollista tarkastella
esimerkiksi samassa yhteydessä, kun rahankeräyslain
uudistamista edellä todetun mukaisesti muutenkin selvitetään.