Perustelut
         
         Yleistä
         
         Ihmisoikeuksien kunnioittaminen on demokratian ja
            oikeusvaltion olennainen osa. Ihmisoikeuksien edistäminen
            tai niiden loukkaaminen vaikuttaa oleellisesti myös kansainväliseen
            turvallisuuteen ja kehitykseen. Ihmisoikeuksien tulee siten jatkossakin
            olla Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan painopistealueita. Ihmisoikeuskysymysten
            käsitteleminen eduskunnassa selontekomenettelyn kautta
            kuvastaa osaltaan niiden merkittävää asemaa
            ja mahdollistaa koko eduskunnan osallistumisen Suomen ihmisoikeuspolitiikan
            käsittelyyn.
         
         
         Vuoden 2000 ihmisoikeuspoliittisesta selvityksestä antamassaan
            lausunnossa (UaVL 3/2001 vp) ulkoasiainvaliokunta
            painotti kansainvälisen ja kotimaisen toiminnan välistä johdonmukaisuutta.
            Valiokunta pitääkin hyvänä, että käsiteltävänä olevassa
            selonteossa Suomen kansainvälisen ihmisoikeustoiminnan
            rinnalla on tarkasteltu myös, miten ihmisoikeudet toteutuvat
            Suomessa eräiden keskeisten kysymysten osalta. Valiokunnan
            mielestä Suomen uskottavuus käydä kansainvälistä ihmisoikeuskeskustelua
            vahvistuu, kun ihmisoikeuksien toteutumiseen liittyviä ongelmia
            kotimaassa käsitellään avoimesti.
         
         
         Selonteossa käsitellään aikaisempaa
            kattavammin ajankohtaisia kysymyksiä — kriisinhallinnasta
            kehityskysymyksiin — jotka liittyvät tai vaikuttavat
            ihmisoikeuksiin. Selonteon mukaan tavoitteena on ihmisoikeuspolitiikan
            johdonmukaisuuden ja sitä kautta myös sen tuloksellisuuden
            parantaminen.  Selonteko selkiyttää Suomen ihmisoikeuspolitiikan
            tavoitteita, mutta niitä tulisi valiokunnan mielestä edelleen
            konkretisoida ja selkeyttää.
         
         
         Huolimatta laajasta lähestymistavasta selonteossa ei
            käsitellä kokonaisvaltaisesti kansainvälistä ihmisoikeustilannetta
            tai ihmisoikeuksia Suomessa. Ihmisoikeuksien kehitystä ja
            toteutumista ei analysoida tilastojen tai muun tutkimuksen valossa.
            Selonteossa tyydytään monin osin kuvailemaan erilaisia
            neuvotteluprosesseja ja kansainvälisten järjestöjen
            toimintaa. Valiokunta pitää tätä institutionaalista
            lähestymistapaa selonteon selvänä heikkoutena.
         
         
         Perusanalyysin puuttuessa selonteossa ei ole voitu myöskään
            esittää syvällisiä tai perusteltuja
            arvioita ihmisoikeuksien toteutumiseen liittyvien syiden ratkaisemiseen
            tähtäävistä toimista tai poliittisten
            periaatteiden — jakamattomuus, yleismaailmallisuus, avoimuus — onnistumisesta
            käytännössä.
         
         
         Suomen ihmisoikeustilanteen käsittely
         
         Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä ja
            perusteltuna, että selonteko sisältää selvityksen
            myös kotimaan perus- ja ihmisoikeustilanteesta. Näin eduskunnalla
            on mahdollisuus vaikuttaa Suomen linjauksiin ihmisoikeusasioissa
            ja arvioida perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista kotimaassa.
         
         
         Selonteon kotimaisten kysymysten osalta käsiteltävien
            asioiden valintakriteereinä ovat olleet kansainvälisten
            ihmisoikeussopimusten täytäntöönpanoa
            valvovien elinten Suomea koskevat suositukset. Aiheiden valintakriteeri
            ei ole täysin perusteltu, koska se rajaa asioiden käsittelyn
            vain ihmisoikeussopimusten valvontaelinten Suomelle antamiin suosituksiin.
            Eräät ajankohtaiset kysymykset ovat jääneet
            liian vähälle huomiolle.
         
         
         Kotimaisista kysymyksistä on käsitelty mm. naisten,
            lasten, vähemmistöjen, alkuperäiskansojen
            ja vammaisten oikeuksia sekä ihmiskauppaa ja syrjintää.
            Ulkoasiainvaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan (PeVL 23/2004
            vp) ja lakivaliokunnan (LaVL 12/2004 vp)
            arvioon, että selonteko sisältää tältä osin
            varsin erimittaisia asioita, mikä osittain heikentää kokonaisuuden hahmottamista.
         
         
         Seuraavan selonteon valmistelu
         
         Ulkoasiainvaliokunta pitää perusteltuna, että eduskunta
            saa jatkossakin vaalikausittain valtioneuvostolta selonteon Suomen
            ihmisoikeuspolitiikasta. Hallituksen toiminnan kokonaisvaltaiseksi
            sitouttamiseksi selonteon valmistelun päävastuu
            tulisi olla valtioneuvoston kanslialla. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että selonteon kattavuutta laajennetaan ja analyysiä syvennetään.
            Kattavamman kuvan saamiseksi ulkoasiainvaliokunta katsoo perustuslakivaliokunnan
            tavoin, että seuraavassa selonteossa tulee sekä tehdä selkoa kansainvälisestä ihmisoikeustilanteesta
            ja Suomen kansainvälisestä ihmisoikeuspolitiikasta että selvittää perus-
            ja ihmisoikeustilannetta kotimaassa.
         
         
         Valiokunta edellyttää, että seuraavaan
            selontekoon sisällytetään kokonaisvaltainen
            analyysi kansainvälisestä ihmisoikeustilanteesta.
            Suomen toimintalinjausten käsittelyssä tulee analysoida
            myös Suomen ja EU:n toiminnan tuloksellisuutta. Perus-
            ja ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa tulee arvioida käsiteltävänä olevaa
            selontekoa laajemmin ottamalla lähtökohdaksi kansainvälisten
            valvontaelinten suositusten lisäksi muutakin aineistoa,
            kuten tuomioistuinten ja ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisuja
            samoin kuin perustuslakivaliokunnan käytäntöä. Tällöin
            hallitus voi tehdä yksityiskohtaisemmin selkoa toimistaan
            ja suunnitelmistaan perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseksi myös
            Suomessa.
         
         
         Valiokunta edellyttää, että selonteon
            painopisteen tulee jatkossakin olla kansainvälisissä kysymyksissä.
            Selonteon laatimisessa ja eduskuntakäsittelyssä tulee
            ottaa huomioon jo nykyisin käytössä olevat
            kertomusmenettelyt päällekkäisyyksien
            välttämiseksi.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että seuraavan selonteon valmisteluun osallistuu koko valtioneuvosto
            ja että valmistelussa kuullaan kaikkia hallinnon laillisuusvalvojia
            ja eri valtuutettuja sekä kattavasti eri kansalaisjärjestöjä.
         
         
         Selonteon lisäksi valtioneuvoston tulee antaa erillisiä selvityksiä ajankohtaisista
            ihmisoikeuskysymyksistä Suomessa ja kansainvälisesti,
            kuten valiokunta on jo aikaisemmin esittänyt (UaVL
               3/2001 vp). Yhtyen perustuslakivaliokunnan kantaan
            ulkoasiainvaliokunta katsoo, että tällaiset erillisraportit
            on tarkoituksenmukaista antaa ministeriöiden selvityksinä asianomaisille
            valiokunnille.
         
         
         Suomen ihmisoikeuspolitiikan tavoitteet
         
         Ulkoasiainvaliokunta pitää hallituksen ihmisoikeuspolitiikan
            keskeisiä tavoitteita perusteltuina. Valiokunta edellyttää,
            että hallitus myös toiminnassaan ja taloudellisten
            voimavarojen kohdentamisessa aktiivisesti edistää selonteossa
            linjattujen tavoitteiden toteuttamista.
         
         
         Selonteossa on tuotu esiin Suomen ihmisoikeuspolitiikan
            painopisteet. Ottaen huomioon selonteon laajuuden ja ihmisoikeuksien
            edistämisen ajallisesti pitkän jänteen
            valiokunnan mielestä painopisteiden selkeämpi
            toiminnallistaminen ja konkretisointi meneillään
            olevan vaalikauden aikana olisi ollut perusteltua ja tarpeellista.
         
         
         Valiokunta katsoo, että Suomen tulee edelleen painottaa
            naisten, lasten, vähemmistöjen ja alkuperäiskansojen
            oikeuksia. Vammaisten henkilöiden oikeudet tulee jatkossa
            ottaa paremmin huomioon niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.
         
         
         Valiokunta korostaa ihmisoikeuksien merkitystä osana
            laajaa turvallisuuskäsitettä.  Puutteet ihmisoikeuksissa,
            demokratiassa, yhteiskunnallisessa tasa-arvossa ja hyvässä hallinnossa
            vähentävät yhteiskuntien vakautta ja
            luovat pohjaa ääriliikkeille. Selonteossa on perustellusti
            painotettu muun muassa siviilikriisinhallinnan merkitystä,
            toimivan oikeusvaltion rakentamista ja kansainvälisen asekaupan
            säännöstelyn tärkeyttä.
            Esimerkiksi pienaseiden helppo saatavuus on yhteydessä siviilien,
            erityisesti naisten ja lasten, heikentyneeseen asemaan konfliktialueilla.
            Valiokunta katsoo, että selonteossa olisi tullut esittää selvemmin
            niitä konkreettisia keinoja, joilla Suomi turvallisuuspolitiikassaan
            pyrkii uhkatekijöiden ennaltaehkäisyyn ja uhkien
            torjuntaan nimenomaan ihmisoikeuspolitiikan kautta.
         
         
         Taloudellinen eriarvoisuus ja tuloerot ovat valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan lisääntyneet. Ihmisoikeuksien
            toteuttamista ei voida erottaa laajemmasta taloudellisesta kehityksestä.
            Taloudellinen eriarvoisuus heijastuu myös maailman turvallisuustilanteeseen.
            Valiokunta katsoo, että hallituksen tulee kiinnittää suurempaa
            huomiota köyhyyden ja taloudellisen epätasa-arvon
            poistamiselle. Valiokunnan saaman selvityksen perusteella nimenomaan
            köyhyys ja taloudellinen eriarvoisuus ovat yleismaailmallisesti
            keskeisiä ihmisoikeusongelmia ja vaikuttavat monen yksittäisen
            ihmisoikeusongelman taustalla.
         
         
         Köyhyyden merkityksen ja vaikutusten tunnistaminen
            ihmisoikeuksien toteutumisessa on erityisen tärkeää Suomen
            prioriteettialueilla —lapset, naiset ja vähemmistöt.
            Lapsi- ja naiskauppa, lapsityövoima, lapsisotilaat ovat
            pitkälti köyhyyteen liittyviä ongelmia. 
         
         
         Euroopan unioni
         
         EU on Suomen ihmisoikeuspolitiikan tavoitteiden toteuttamisen
            keskeinen kanava.  Valiokunta pitää tärkeänä,
            että Suomi toimii aktiivisesti ja kokonaisvaltaisesti EU:n
            ihmisoikeuspolitiikan vahvistamiseksi.
         
         
         Valiokunta pitää merkittävänä edistysaskeleena,
            että perusoikeusasiakirja on nyt sisällytetty
            EU:n uuteen perustuslailliseen sopimukseen. Valiokunta tukee hallituksen
            tavoitetta vaikuttaa siihen, että perusoikeuksien asema
            vahvistuu unionissa kaikilla EU-sektoreilla. Perusoikeusluettelo
            tulee entistä painokkaammin ottaa huomioon osana lainsäädäntöhankkeita
            ja hankkeiden, mukaan lukien komission lainsäädäntöesitysten
            yhteensopivuutta perusoikeuksien kanssa tulee selvittää.
            Tässä yhteydessä valiokunta korostaa
            erityisesti terrorismin vastaisen toiminnan ja EU:n pakolais- ja
            turvapaikkapolitiikan kehittämiseen liittyvien lainsäädäntöhankkeiden
            seurannan merkitystä.
         
         
         Unionin mittavasta ihmisoikeustoiminnasta huolimatta tulokset
            ihmisoikeuksien edistämisessä osana ulkosuhteita
            ovat poliittisen tahdon ja koordinaation puuttuessa jääneet
            suhteellisen vähäisiksi ja epäjohdonmukaisiksi.
            Tästä on osoituksena esimerkiksi EU:n Venäjän
            ihmisoikeustilannetta koskeva politiikka. Selonteossa olisi tullut
            analysoida kriittisemmin EU:n mahdollisuuksia yhtenäiseen
            ja uskottavaan ihmisoikeuspolitiikkaan ottaen huomioon erityisesti suurten
            jäsenvaltioiden kansalliset intressit. Ihmisoikeuslausekkeita
            on liitetty EU:n ulkosuhdesopimuksiin jo noin 10 vuoden ajan, mutta
            niiden merkitys on varsin rajattu. Ihmisoikeusdialogien ja vuoropuhelujen
            käytännön tulokset ovat olleet vähäisiä,
            ja jossain tapauksissa ihmisoikeustilanne asianomaisissa maissa
            on huonontunut, näin esimerkiksi Iranissa.
         
         
         Valiokunta on huolissaan EU:n ihmisoikeuspolitiikan vaikuttavuudesta
            ja johdonmukaisuudesta ja pitää tärkeänä,
            että hallitus toimii aktiivisesti johdonmukaisuuden ja
            tuloksellisuuden lisäämiseksi. Perusoikeudet tulee
            ottaa painokkaammin osaksi EU:n ulkosuhteita.  Suomessa ihmisoikeusnäkökulman
            tulee olla osa EU-asioita hoitavien henkilöiden koulutusta
            ja ohjeistusta, jotta edellytykset aktiiviselle perusoikeuksia edistävälle
            politiikalle EU:ssa ovat käytännössä olemassa.
         
         
         EU:n sisäisen ihmisoikeustilanteen seuraamiseksi ja
            vahvistamiseksi on esitetty myös uuden EU:n ihmisoikeusviraston
            perustamista nykyisen EU:n Wienissä sijaitsevan rasismiseurantakeskuksen
            pohjalta. Valiokunta yhtyy selonteon kantaan, että ihmisoikeudet
            ovat EU:n politiikan olennainen osa eikä niitä sinänsä voida
            erottaa erillisen viraston hoidettaviksi. Ihmisoikeusvoimavaroja
            ja valtavirtaistamista tulee vahvistaa kaikissa EU:n instituutioissa
            ja seurantaa parantaa, jotta mahdollisiin ongelmiin voidaan tarpeen
            vaatiessa puuttua nopeasti. Mikäli ihmisoikeusviraston
            perustaminen kuitenkin etenee komission mahdollisen esityksen pohjalta,
            tulisi viraston keskittyä seurantaan. Virastolla tulisi olla
            kiinteä yhteys EU-elimiin sekä monitorointitehtäviä harjoittavaan
            Euroopan neuvostoon.
         
         
         Valiokunta edellyttää, että hallitus
            pitää valiokunnan oikea-aikaisesti ja kattavasti
            tietoisena Suomen EU-puheenjohtajuuteen liittyvästä ihmisoikeuspoliittisesta
            valmistelusta ja tavoitteenasettelusta eri sektoreilla.
         
         
         Globalisaatio
         
         Globalisaatioprosessi tuottaa ihmisoikeuspolitiikalle mahdollisuuksia,
            mutta myös haasteita. Uhkana on ennen kaikkea eriarvoistuminen: naisten,
            vähemmistöjen, alkuperäiskansojen ja heikoimmassa
            asemassa olevien oikeuksien toteutuminen saattaa heiketä.
            Tältä kannalta myös eri toimijatahojen
            globalisaation hallintaa koskevaan dialogiin perustuva Helsinki-prosessi sekä Ilon
            globalisaation sosiaalisia vaikutuksia tutkineen komission raportti
            ovat Suomen ihmisoikeuspolitiikan kannalta merkityksellisiä prosesseja.
         
         
         Globalisaatiokehityksessä ja erityisesti sen hallinnassa
            korostuu ihmisoikeuksien yhteenkuuluvuus. Globalisaation kielteisten
            vaikutusten vähentämiseksi on tärkeää,
            että kansalais- ja poliittisten oikeuksien rinnalla huomioidaan myös
            yksilön taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset
            oikeudet. Kuten selonteossa todetaan, omat kokemuksemme antavat
            meille hyvän pohjan edistää ihmisoikeuksien
            jakamattomuutta käytännössä.
            Valiokunta korostaa, että hallituksen tulee globalisaatiopolitiikassa
            tukea selkeästi ihmisoikeuksien kunnioittamista ja edistämistä.
         
         
         Globalisaation kielteisiin vaikutuksiin kuuluva taloudellinen
            eriarvoistuminen ja erityisesti Saharan etelänpuoleisen
            Afrikan valtioiden taloudellinen kriisi ja haavoittuvuuden lisääntyminen
            vaikuttaa myös inhimillisen kehityksen heikkenemiseen.
            Taloudellinen taantuma vaarantaa demokratian kehitystä ja
            lisää epävakautta. Köyhyys lisää siirtolaisuutta
            ja laitonta maahanmuuttoa sekä ihmiskauppaa. Valiokunta
            korostaa, että taloudellisen kasvun taantuma ja köyhyyden
            lisääntyminen vaikeuttaa suoraan myös
            ihmisoikeuskehitystä.
         
         
         Valiokunta pitää oikeana selonteon lähtökohtaa
            monenvälisien ratkaisujen ensisijaisuudesta. Globaalit
            haasteet ovat ratkaistavissa vain yhteistyöllä.
            Kansainvälisillä järjestöillä,
            erityisesti YK:lla, on keskeinen merkitys ihmisoikeuksien
            edistämisessä. Valiokunta pitää tärkeänä YK:n
            ihmisoikeustoimikunnan työtä ja katsoo, että YK:n
            sisäistä yhteistyötä tulisi
            kehittää siten, että turvallisuusneuvosto
            ottaisi paremmin huomioon toimikunnan ja muiden ihmisoikeusmekanismien
            kriisialueita käsitteleviä raportteja ihmisoikeusloukkauksista.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että kansainvälisen yhteisön mahdollisuuksia
            ja olemassa olevia järjestelyjä vastata globaaleihin
            haasteisiin tarkastellaan kokonaisvaltaisesti. Selonteossa käsitellään
            laajemmin vain tietoyhteiskuntakonferessia, mutta ei esimerkiksi
            globalisaation hallinnassa keskeisten järjestöjen,
            Maailmanpankin (WB), Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF)
            tai Maailman kauppajärjestön (WTO) toimintaa ja
            kehittämistarpeita.
         
         
         Työelämännormien käsittely
            osana kauppapolitiikkaa on edelleen kiistanalainen kysymys. Valiokunta
            korostaa, että hallituksen tulee aktiivisesti tukea työelämän
            normien vahvistamista myös kauppaan liittyvissä kysymyksissä.
            Valiokunta katsoo, että Maailman kauppajärjestön
            ja Kansainvälisen työjärjestön
            (ILO) välistä yhteistyötä tulisi
            lisätä tässä suhteessa.
         
         
         Inhimillinen turvallisuus
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että selonteossa käsitellään
            myös inhimillistä turvallisuutta. Aseellisten
            konfliktitien lisäksi myös ihmisoikeusloukkaukset
            ja uudet turvallisuusuhkat vaikuttavat  suoraan inhimilliseen turvallisuuteen.
         
         
         Konflikteissa siviiliväestöstä on
            tullut toimenpiteiden pääasiallinen kohde. Valtioilla
            on ensisijainen vastuu turvata alueellaan olevan väestön
            ihmisoikeudet ja turvallisuus. Mutta myös kansainvälisellä yhteisöllä on
            toissijainen vastuu puuttua tilanteisiin, joissa inhimillinen turvallisuus
            on pahoin uhattuna. Valiokunta korostaa, että ihmisoikeuksien
            kunnioittamisen tulee olla keskeisesti esillä myös
            pitkään jatkuneiden konfliktien ratkaisuissa kuten
            Lähi-idässä tai Afganistanissa.
         
         
         Humanitaarisen tilanteen heikkeneminen eri puolilla maailmaa
            on tehnyt siviilien suojelusta kansainvälisen yhteisön
            keskeisen haasteen. Uudentyyppisten uhkien torjunnassa korostuu
            kansallisten viranomaisten yhteistyö, EU-yhteistyö sekä tehokas
            multilateralismi. Valiokunta korostaa, että toiminnan pääpainon
            tulee olla konfliktien ja humanitaaristen kriisien ennaltaehkäisyssä.
            Turvallisen ympäristön luominen pitkällä aikavälillä edellyttää ihmisoikeuksien
            ja oikeusvaltion vahvistamista.
         
         
         YK:n turvallisuusneuvoston päätösten
            mukaan laajamittaisiin ihmisoikeuksien ja humanitaarisen oikeuden
            loukkauksiin voidaan viimekädessä vastata myös
            aseellisella väliintulolla. Tämä perustuu
            YK:n peruskirjan mukaisen rauhan ja turvallisuuden uhkan määrittelemiseen niin,
            että siviiliväestöön kohdistuva
            hyökkäys ja humanitaarisen katastrofin uhka on
            perusta turvallisuusneuvoston valtuuttamalle voimankäytölle.
            Valiokunta katsoo, että Suomen tulee tukea kansainvälisten
            normien ja oikeuden sekä monenkeskisen toiminnan vahvistamista.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että humanitaarisia katastrofeja voidaan ehkäistä myös
            tilanteissa, joissa turvallisuusneuvosto on kansallisiin intresseihin
            perustuen toimintakyvytön. Kanadan aloite "Responsibility
            to Protect" pyrkii viemään keskustelua asiassa
            eteenpäin myös YK:n piirissä. Suomen
            tulee osallistua tähän keskusteluun ja erilaisten
            vaihtoehtojen löytämiseen aktiivisesti.
         
         
         Sisäasiainministeriön johdolla valmistellaan siviilikriisinhallinnan
            kotimaan valmiuksien yhteensovittamista, johon kuuluu siviilikriisinhallintavalmennuksen
            järjestäminen ja ulkomaille lähetettävien
            asiantuntijoiden rekrytointi. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta
            korostaa, että valmiuksien tavoitteena tulee olla tehokas
            ja joustavasti toimiva järjestelmä, jossa hyödynnetään
            olemassa olevia resursseja ja asiantuntemusta. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että Suomessa kehitetään siviilikriisinhallinnan
            koulutusvalmiuksia, ja tässä suhteessa Kuopiossa avattu
            kriisinhallinnan koulutuskeskus on tärkeä edistysaskel.
            Ihmisoikeusnäkökohdat ja naisnäkökulma
            tulee ottaa läpäisyperiaatteella mukaan siviilikriisinhallinnan
            valmennuksessa.
         
         
         Valiokunta katsoo, että selonteossa olisi tullut käsitellä myös
            kansanmurhaa (genocide) ja siihen liittyvää ajankohtaista
            keskustelua ja kansainvälisen yhteisön sopimuspohjaista
            vastuuta kansanmurhan estämiseksi.
         
         
         Asevalvonta ja pienaseet
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että asevalvontakysymyksiä tarkastellaan ihmisoikeuksien
            toteutumisen yhteydessä. Suurin osa konflikteista on nykyisin
            valtioiden sisäisiä, ja niitä käydään
            erilaisten aseellisten ryhmien kanssa. Valiokunta katsookin, että EU:n
            tulee kehittää ja vahvistaa unionin yhteisiä aseviennin
            käytännesäännöksiä ja
            lisätä niiden sitovuutta niin, että niissä otetaan
            paremmin huomioon ihmisoikeuksien, nykyajan konfliktien ja aseviennin
            välinen suhde.  Pienaseiden valvonnan osalta valiokunta
            pitää tärkeänä, että YK:ssa
            saataisiin hyväksyttyä mahdollisimman pian pienaseita
            koskeva kansainvälinen sopimus.
         
         
         Terrorismi
         
         Syyskuun 2001 terrorihyökkäykset asettivat
            ihmisoikeudet uudella tavalla vastatusten turvallisuusnäkökohtien
            kanssa. Hallitus painottaa, että terrorismin vastaisen
            toiminnan tulee tapahtua ihmisoikeuksia ja kansainvälistä oikeutta
            kunnioittaen.
         
         
         Selonteossa todetaan, että kansainvälinen
            terrorismi on turvallisuusuhka, jonka torjuminen saattaa viime kädessä edellyttää
            aseellisia
            toimia. Valiokunta yhtyy hallituksen näkemykseen, että aseellinen
            voimankäyttö ei ole yleispätevä eikä koskaan
            riittävä ratkaisu terrorismin torjunnassa.
         
         
         Yhtyen lakivaliokunnan kantaan ulkoasiainvaliokunta korostaa
            ihmisoikeuksien ja kansainvälisen oikeuden kunnioittamista
            terrorismin vastaisessa toiminnassa. Lakivaliokunta on oman toimialansa
            säädöshankkeita käsitellessään
            todennut etenkin kansainvälisellä tasolla toteutettavien
            terrorismin vastaisten toimenpiteiden aiheuttavan kasvavaa painetta
            perinteisiä oikeusvaltiollisia arvoja kohtaan. Valiokunnan käsityksen
            mukaan vain ihmis- ja perusoikeuksista lähtien voidaan
            sekä valtiollisten rakenteiden että erityisesti
            yksilöiden suojelemiseksi välttämättömille
            terrorismin vastaisille toimenpiteille muodostaa sellainen vakaa
            ja kestävä perusta, joka takaa näille
            toimille laajan yhteiskunnallisen hyväksynnän.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että ihmisoikeuksien
            kunnioitus terrorismiyhteyksistä tai -rikoksista
            epäiltyjen henkilöiden kohtelussa on tärkeää.
            Terrorismista epäillyillä henkilöillä tulee
            olla oikeus asianmukaiseen oikeudenkäyntiin, heitä tulee
            pitää syyttöminä, kunnes heidät on
            osoitettu syyllisiksi, ja terrorismirikoksia käsittelevän
            tuomioistuimen tulee olla itsenäinen, puolueeton ja lakiin
            perustuva. Kysymys terroristien pidätysajoista, käsittelystä,
            muun muassa kiduttamisesta ja tuomitsemisesta on tullut esille Afganistanin
            sodan yhteydessä. Myös Guantánamon vankien
            tilanne on edelleen huolestuttava. Valiokunta tukee Suomen ja muiden
            EU-maiden näkemystä, että taistelukentältä vangittuja
            henkilöitä on lähtökohtaisesti
            pidettävä sotavankeina ja kaikkia vankeja on aina
            kohdeltava inhimillisesti ja kansainvälistä oikeutta
            ja ihmisoikeuksia noudattaen.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että Suomi pyrkii aktiivisemmin vaikuttamaan etenkin EU:n
            kautta siihen, että YK:n turvallisuusneuvosto ottaisi oikeusturvanäkökohdat
            huomioon pakotepäätöksissään.
         
         
         Kehitysyhteistyö
         
         Ihmisoikeuksien toteutuminen on tärkeä kehityksen
            edellytys. Toisaalta taloudellinen kasvu ja köyhyyden vähentäminen
            ovat ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta keskeisiä tekijöitä. Selonteossa
            ei valiokunnan mielestä ole kiinnitetty riittävästi
            huomiota köyhyyden ja taloudellisen epätasa-arvon
            aiheuttamaan ongelmaan. Taloudellinen eriarvoisuus ja tuloerot ovat
            valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen perusteella lisääntyneet,
            ja köyhyys vaikuttaa monen yksittäisen ihmisoikeusongelman
            taustalla. Taloudellinen kehitys on keskeistä myös
            demokratian saavuttamiselle ja vakiinnuttamiselle ja siten myös
            ihmisoikeuksien suojelemiselle ja kunnioittamiselle.
         
         
         Valiokunta korostaa kehitysyhteistyön merkitystä ihmisoikeuksien
            toteutumisessa ja edellyttää, että hallitus
            pysyy sitoumuksessaan nostaa kehitysyhteistyömäärärahoja
            0,7 prosentin tasolle vuoteen 2010 mennessä. Suomen toiminta YK:n
            vuosituhatjulistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi on samalla myös
            ihmisoikeuksien edistämistä. 
         
         
         Valiokunta pitää selonteon puutteena, että kehitysyhteistyöosiossa
            ei käsitellä kauppapolitiikan tai ulkomaisten
            sijoitusten merkitystä sekä suhdetta kehitykseen
            eikä velkojen anteeksiantamista, vaikka ne yhdessä kehitysavun
            kanssa luovat edellytyksiä kehitysmaiden taloudelliselle
            kasvulle ja kehitykselle. 
         
         
         Yritystoiminnan edellytysten turvaaminen on tärkeä osa
            taloudellisen kasvun perustekijöistä. Valiokunta
            painottaa, että myös taloudellisessa kilpailussa
            ja kansainvälisessä kaupassa tulee ottaa huomioon
            kehitysmaiden erityistarpeet, jotta varmistetaan globaalisti kestävä kehitys.
            Yrityssektorin sitoutuminen vastuulliseen liiketoimintaan ja ihmisoikeuksien
            kunnioittamiseen on tärkeä osa globalisaation
            kielteisten vaikutusten rajoittamista.
         
         
         Ihmisoikeusnäkökulma kehityskysymyksissä tarkoittaa
            ennen kaikkea oikeusperustaista lähestymistapaa, mikä toteutuu
            tukemalla erityisesti naisten, vähemmistöjen ja
            alkuperäiskansojen osallistumista kehitysprosessiin ja
            sitä koskevaan päätöksentekoon
            sekä varmistamalla näiden ryhmien pääsy
            muun muassa koulutus- ja terveyspalveluiden piiriin.
         
         
         Huolimatta siitä, että monien oikeuksien toteuttaminen
            edellyttää taloudellisia resursseja, valiokunta
            huomauttaa, että köyhyyttä ei tule käyttää perusteena
            syrjintään eikä köyhyys oikeuta
            ihmisoikeusloukkauksiin. Myös niukkoja resursseja tulee
            käyttää tasapuolisesti esimerkiksi naisten
            ja miesten, tyttöjen ja poikien suhteen. Köyhyyden
            naisistuminen monissa kehitysmaissa on osoitus syrjinnästä ja
            epätasa-arvoisesta asemasta päätöksenteossa.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että kulttuuriin, uskontoon tai perinteisiin liittyvät
            syyt eivät oikeuta ihmisoikeusloukkauksiin. Valiokunta
            yhtyy hallituksen kantaan, että tyttöjen sukuelinten
            silpomista ei tule hyväksyä missään
            oloissa. Suomen tulee jatkaa kehitysyhteistyössä ja
            kansainvälisissä järjestöissä tämän
            erittäin haitallisen perinnetavan vastaista työtä.
         
         
         Pakolaiset
         
         Globalisaation aiheuttama lisääntyvä väestöliike
            sekä maan sisäisten kriisien kohdistuminen yhä enemmän
            siviiliväestöön sekä etnisten
            vähemmistöjen joutuminen uudessa mitassa vainon
            ja muiden vakavien ihmisoikeusloukkausten kohteeksi ovat tuoneet
            uusia ulottuvuuksia pakolaisuutta koskevaan keskusteluun.
         
         
         Pakolaiskysymykset liittyvät keskeisesti ihmisoikeuksien
            toimeenpanoon niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. 
            On olennaista, että vainon ja muiden vakavien ihmisoikeusloukkauksien
            uhrien pääsy kansainvälisen suojelujärjestelmän
            piiriin voidaan taata kaikissa olosuhteissa. Kysymys on ajankohtaistunut
            erityisesti maahanmuuton valvontaa tehostettaessa. Ihmisoikeusnäkökulmasta
            on keskeistä selvittää, miten voidaan
            varmistaa, etteivät maahanmuuton valvontatoimet estä mahdollisuutta
            kansainväliseen suojeluun. Suojelujärjestelmään
            pääsyn lisäksi suojelun toteutumisen
            kannalta on keskeistä suojelujärjestelmän
            oikeudenmukainen ja tehokas toiminta. Tämä tulee
            ottaa huomioon erityisesti nopeutettuja turvapaikkamenettelyjä kehitettäessä.
            Valiokunta yhtyy selonteon kantaan, että kansainvälisen
            suojelun kannalta Geneven vuoden 1951 yleissopimuksen noudattaminen
            on yhä keskeisempää. Hakemusten yksilöllinen
            käsittely sekä valitusmahdollisuus tulee varmistaa
            kaikissa tapauksissa. Myös ilmeisen perusteettomien hakemusten,
            mukaan lukien ns. turvallisesta alkuperämaasta tulevien
            osalta on tärkeää, ettei lähtömaita
            pidetä yleisesti turvallisina, vaan että olosuhteet
            tutkitaan kunkin yksilön kannalta erikseen.
         
         
         Selonteon mukaan samaan aikaan, kun valtiot käsittelevät
            lukuisia perusteettomia turvapaikkahakemuksia, suuri osa suojelun
            tarpeessa olevista ihmisistä ei saa tarvitsemaansa apua.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että suojelujärjestelmää kehitetään,
            jotta voidaan paremmin vastata uudenlaisiin pakolaistilanteisiin.
            Saadun selvityksen perusteella valiokunta korostaa suojelujärjestelmien
            kehittämistä ensimmäisissä turvapaikkavaltioissa
            ja kauttakulkuvaltioissa. Kehittämishankkeet eivät
            kuitenkaan saa johtaa heikennyksiin pakolaisten oikeusasemassa,
            vaan niillä tulee tehostaa kansainvälistä suojelua.
         
         
         Valiokunta pitää lähtökohtaisesti
            perusteltuna EU:n turvapaikkamenettelyjen harmonisointia. Harmonisoinnilla
            ei kuitenkaan tule heikentää pakolaisten kansainvälistä suojelua.
            Valiokunta suhtautuu varauksellisesti esillä olleeseen esitykseen
            EU:n ulkopuolelle perustettavista turvapaikanhakijoiden käsittelykeskuksista.
            Valiokunta painottaa, että kaikissa tapauksissa tulee toimia
            niin, että varmistetaan ihmisoikeusloukkausten uhrien pääsy
            kansainvälisen suojelun piiriin. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että uusista EU-maista tulleiden turvapaikanhakijoiden
            määrä on laskenut niiden liityttyä EU:hun
            toukokuussa 2004. Valiokunta korostaa ihmisoikeuksien vahvistamisen
            tärkeyttä ja yhteistyön merkitystä erityisesti
            EU-maiden välillä, jotta unionin sisäistä turvapaikanhakua
            voitaisiin edelleen vähentää.
         
         
         Kansainvälisten sopimusvalvontaelinten Suomelle antamissa
            suosituksissa turvapaikkakysymykset ovat olleet näkyvästi
            ja toistuvasti esillä. Erityisesti huomiota on kiinnitetty
            ns. nopeutettuun menettelyyn. Menettely on antanut aiheen suosittaa
            turvapaikanhakijoiden oikeussuojakeinojen takaamista. Valiokunta
            toteaa, että ulkomaalaislakiuudistuksen yhteydessä eduskunnassa
            esille nousseet lasten oikeudet turvapaikkamenettelyssä,
            nopeutettua menettelyä koskevat kohdat ja tarve seurata
            systemaattisesti nopeutettujen menettelyjen soveltamista käytännössä ovat
            edelleen ajankohtaisia.
         
         
         Kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden toteutumisen
            kannalta ulkomaalaisen, esimerkiksi kielteisen päätöksen
            Suomessa saaneen turvapaikanhakijan, maasta poistaminen on kriittinen hetki.
            Myös vuosia kestävä turvapaikkahakemusten
            käsittely on näiden velvoitteiden valossa ongelmallinen
            ja aiheuttaa myös mielenterveysongelmien lisääntymistä.
            Saamansa selvityksen perusteella valiokunta korostaa, että eri viranomaisten
            ohjeistusta ja toimivaltasuhteita näissä tilanteissa
            tulee edelleen selkeyttää. Lähtökohtana
            tulee selkeästi olla yksilön oikeuksien
            ja suhteellisuusperiaatteen kunnioitus. Yksilön ihmisoikeuksia
            ei tule rajoittaa enempää kuin kyseisessä tilanteessa
            ao. päätöksen toimeenpanemiseksi on välttämätöntä.
         
         
         Naiset
         
         Valiokunnan saaman selvityksen perusteella sukupuolinäkökulmaa
            ei edelleenkään huomioida riittävästi
            käytännön toiminnassa ja siten eri toimenpiteiden
            vaikutukset naisten ja tyttöjen asemaan jäävät
            huomiotta. Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että sukupuolinäkökulma otetaan järjestelmällisesti
            huomioon ihmisoikeuksien toteuttamisessa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.
         
         
         Valiokunta pitää moniperusteisen syrjinnän huomioimista
            tärkeänä. Suomessa erityisesti maahanmuuttajanaisten
            ja vähemmistöihin kuuluvien naisten oikeuksiin
            ja asemaan tulee tässä suhteessa kiinnittää jatkuvaa
            huomiota. Valiokunta katsoo, että naisiin kohdistuva väkivalta kansainvälisesti
            on jäänyt selonteossa liian vähälle
            huomiolle erityisesti pakolaisnaisten ja vähemmistöön
            kuuluvien naisten osalta.
         
         
         Ihmiskauppa on kasvava ongelma maailmanlaajuisesti, lähialueillamme — ja
            Suomessa. Selonteossa asetetaan tavoitteeksi kansallisen toimintaohjelman
            laatiminen ihmiskaupan vastustamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että toimintaohjelma laaditaan nopeasti ja että sen
            toteuttamiseen osoitetaan riittävät resurssit.
         
         
         Selonteossa seksuaalisuutta käsitellään
            vain lisääntymisterveyden osana. Ulkoasiainvaliokunta
            toteaa saamansa selvityksen perusteella, että selonteossa
            ei tuoda riittävän selvästi esille, että naisten
            oikeus seksuaaliseen itsemääräämisoikeuteen
            on edellytys myös monien ongelmien, kuten HIV/AIDSin,
            torjunnassa. On tärkeää, että seksuaaliseen
            väkivaltaan puututaan aikaisempaa tehokkaammin ottaen huomioon
            myös kansainvälinen oikeuskehitys raiskauksen
            määrittelyssä ilman suostumusta tapahtuneeksi
            sukupuoliyhteydeksi. Valiokunnan kuulemisissa on tuotu esille vammaisiin
            kohdistuvan seksuaalisen hyväksikäytön
            rangaistussäännösten uudistustarve erityisesti
            suhteessa muihin seksuaalirikoksiin. Valiokunta pitää aiheellisena
            selvittää, onko tältä osin tarvetta
            lainsäädännöllisiin muutoksiin.
         
         
         Naisiin kohdistuva väkivalta on keskeinen ihmisoikeushaaste
            niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. On tärkeää,
            että hallitus tunnustaa ongelman vakavuuden ja pyrkii kaikin
            keinoin vaikuttamaan naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseen.
            Selonteon mukaan lähivuosina tullaan toteuttamaan kansallinen
            ohjelma naisiin kohdistuvan ja perheissä tapahtuvan väkivallan ehkäisemiseksi
            sekä uhreille ja tekijöille suunnattujen palveluiden
            parantamiseksi.
         
         
         Lakivaliokunta toteaa lausunnossaan (LaVL 12/2004
               vp), että suurin osa naisiin kohdistuvasta väkivallasta
            on lähisuhdeväkivaltaa, jossa tekijänä on
            joko perheenjäsen tai muutoin läheinen henkilö.
            Lähestymiskiellosta annettu laki (898/1998) tuli
            voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999. Eduskunta
            on vastikään hyväksynyt hallituksen esityksen
            (HE 144/2003 vp — LaVM 2/2004
               vp), jolla lähestymiskiellosta annettua lakia
            täydennetään siten, että lakia
            voidaan soveltaa myös silloin, kun kiellolla suojattava
            ja kieltoon määrättävä henkilö asuvat
            samassa asunnossa. Samassa yhteydessä eduskunta hyväksyi myös
            kumottavaksi niin sanotun vakaan tahdon pykälän
            (RL 21:17) eli mahdollisuuden jättää syyte
            nostamatta silloin, kun asianomistaja omasta vakaasta tahdostaan
            pyytää, ettei syytettä nostettaisi.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta yhtyy lakivaliokunnan kantaan, että rikosoikeudelliset
            tai lähestymiskiellon kaltaiset turvaamistoimityyppiset
            ratkaisut eivät yksinään ole riittäviä keinoja
            pyrittäessä lähisuhdeväkivallan
            torjumiseen. Lisäksi tarvitaan eri viranomaisten, etenkin
            poliisi- ja sosiaaliviranomaisten, keskinäistä yhteistyötä ja kansalaisjärjestöjen
            palvelujen hyödyntämistä. Valmisteilla
            oleva toimintaohjelma väkivallan uhrien perus- ja erityispalveluverkoston
            parantamiseksi, väkivaltaa näkevien ja kokevien
            nuorten auttamiseksi ja koulutuksen kehittämiseksi on tässä suhteessa
            tärkeä.
         
         
         Lakivaliokunnan mukaan lähisuhdeväkivaltaa
            on tarkasteltava myös osana väkivaltarikollisuuden
            kokonaisuutta. Tällöin on arvioitava, missä määrin
            yleiset yhteiskunnalliset taustatekijät ovat omiaan myötävaikuttamaan
            väkivaltaisen käyttäytymisen lisääntymiseen.
            Yhtenä tällaisena seikkana valiokunta mainitsee
            alkoholin kulutuksen kasvun. Ulkoasiainvaliokunta yhtyy tähän
            näkemykseen ja korostaa seurannan tärkeyttä alkoholin
            sekä lääkkeiden ja huumaavien aineiden
            käytön yhteydestä väkivaltarikollisuuteen. 
         
         
         Lapset
         
         Lasten ihmisoikeuksien toteutuminen Suomessa ei ole kaikilta
            osin kehittynyt myönteisesti. Valiokunta pitääkin
            perusteltuna kiinnittää hallituksen huomiota siihen,
            että lapsen edun tulee olla ensisijainen kaikissa — niin
            kansallisissa kuin kansainvälisissäkin viranomaisten
            lapsia koskevissa päätöksissä.
         
         
         Lasten erityisen suojan tarve on tunnustettu sekä kotimaisessa
            lainsäädännössä että useissa kansainvälisissä velvoitteissa.
            Viime vuosina erityistä huomiota on kiinnitetty lasten
            seksuaalisen hyväksikäytön ja lapsipornografian
            torjuntaan. Tätä kuvastavat etenkin Yhdistyneiden Kansakuntien
            lapsen oikeuksien yleissopimuksen valinnainen pöytäkirja
            lasten myynnistä, lapsiprostituutiosta ja lapsipornografiasta
            sekä Euroopan unionin neuvoston puitepäätös
            lasten seksuaalisen hyväksikäytön ja
            lapsipornografian torjumisesta (2004/68/YOS).
            Näiden velvoitteiden täytäntöönpanemiseksi
            tarpeellisia säännöksiä sisältyy
            hallituksen esitykseen (HE 34/2004 vp),
            jossa ehdotetaan rikoslakiin otettavaksi muun muassa lapsipornografian
            levittämistä koskeva törkeä tekomuoto.
         
         
         Lakivaliokunta painottaa lausunnossaan (LaVL 12/2004
               vp), että lasten suojaaminen pelkästään
            heihin kohdistuvilta seksuaalisilta teoilta ei ole riittävää.
            Lapset ovat perheessä usein myös lähisuhdeväkivallan
            välillisiä uhreja. Lasten aseman parantamiseen
            tähtäävänä institutionaalisena
            uudistuksena on esitetty (HE 163/2004 vp)
            lapsiasiainvaltuutetun viran perustamista. Lainsäädännön
            osalta lakivaliokunnan huomiota on kiinnitetty etenkin lastensuojelulain
            uudistamistarpeeseen. Tällöin on viitattu erityisesti niihin
            lasten huostaanottoa ja tapaamisoikeutta koskeviin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            Suomea vastaan antamiin tuomioihin, joita on mainittu myös
            selonteossa. Molemmat edellä mainitut uudistukset on sisällytetty
            hallitusohjelmaan. Lakivaliokunnan tavoin ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
            että uudistukset toteutetaan ripeästi ja lapsiasiainvaltuutetun
            osalta lisäksi tavalla, joka riittää vastaamaan
            tähän uuteen instituutioon kohdistuviin odotuksiin.
         
         
         Lasten aseman parantamisen aseellisissa konflikteissa tulee
            olla Suomen prioriteetti. Lapsia käytetään
            konfliktin osapuolina monin eri tavoin. Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
            että Suomi on aktiivinen lapsisotilaiden käyttöä vastaan
            erityisesti pyrkimällä pienaseiden kaupan ja käytön
            valvontaan ja rajoittamiseen. Lapset ovat tehokkaita sotilaita,
            jos heillä on aseet, joita he kykenevät ja osaavat
            käyttää.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta viittaa aikaisemmin tässä mietinnössä esittämäänsä kantaan
            sukupuolinäkökulman huomioonottamisesta kaikessa
            toiminnassa ja korostaa, että selonteossa ei ole riittävästi
            analysoitu erityisesti aseellisten konfliktien yhteydessä tyttöihin
            kohdistuvan väkivallan erityispiirteitä ja sen
            seurauksia.
         
         
         Alkuperäiskansat
         
         Alkuperäiskansoille on ominaista erityinen suhde maahan,
            veteen ja luonnonvaroihin. Ihmisoikeussopimusten valvontaelimet
            ovat kiinnittäneet huomiota Suomessa saamelaisten kotiseutualueella
            ratkaisematta oleviin maaoikeuskysymyksiin. Selonteon mukaan selvitystyötä ILO:n alkuperäis-
            ja heimokansoja koskevan yleissopimuksen ratifiointiesteiden poistamiseksi
            tullaan jatkamaan. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että saamelaisten
            kotiseutualueen maaoikeuskysymysten selvittämistä jatketaan.
         
         
         Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella, että saamelaisten
            muihin oikeuksiin ja niiden toteutumiseen tulee kiinnittää kasvavaa huomiota.
            Näihin kuuluvat muun muassa saamen kieli, lasten päivähoito,
            kouluopetus, poronhoidon jatkuvuus. Valiokunta kiinnittää huomiota
            myös moniperusteisen syrjinnän ongelmaan saamelaisten
            naisten sekä vähemmistöjen, erityisesti
            kolttasaamelaisten, osalta, joita arvioidaan olevan Suomessa noin
            700 henkeä.
         
         
         Vammaiset henkilöt
         
         Vammaisten oikeuksien vahvistaminen kansainvälisesti
            on tavoite, jota Suomenkin tulee tukea mahdollisimman käytännönläheisellä tavalla
            ja hyödyntäen vammaisjärjestöjen
            asiantuntemusta. Vammaisten oikeudet kuuluvat Suomen kehitysyhteistyön
            haasteisiin, ja valiokunta pitää tärkeänä,
            että kehitysyhteistyön toiminnallistamisessa vammaiset
            otetaan konkreettisemmin huomioon.
         
         
         Vammaiset henkilöt kohtaavat Suomessakin edelleen syrjintää jokapäiväisessä elämässään
            — joko
            piilotettua tai suoraa.  Selonteon mukaan hallituksen tavoitteena
            on edistää vammaisten ihmisten itsenäistä elämää,
            tasavertaisia mahdollisuuksia ja osallistumista yhteiskuntaan. Muun
            muassa kaikkien kansalaisten oikeus valita myös
            käytännössä asuinpaikkansa vapaasti
            on tarkoitus selvittää. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen perusteella perusoikeusuudistuksen
            tavoitetta vammaisten tasa-arvoisuudesta ei ole saavutettu. Erityisesti vammaispalvelujen
            ja tukitoimien järjestämisessä on edelleen
            paljon ongelmia. Näiden palvelujen puute heikentää tai
            estää vammaisten tosiasiallisen mahdollisuuden
            esimerkiksi koulutukseen ja työhön.
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella valiokunta esittää,
            että hallitus selvittää mahdollisuudet
            vähemmistövaltuutetun toimialan laajentamiseen tai
            muuhun valvontamekanismiin, joka kattaisi myös vammaisten
            henkilöiden erityiskysymysten seurannan. Valiokunta korostaa,
            että valvonnan mahdollinen laajentaminen ei saa heikentää sen
            uskottavuutta. Selvityksessä tulee siksi tuoda esiin myös,
            miten laajennetun toimialan tai muun valvontamekanismin vaatimalle
            toiminnalle turvattaisiin riittävät resurssit.
         
         
         Ihmiskauppa
         
         Ihmiskauppa on osa kansainvälistä järjestäytynyttä rikollisuutta
            ja sen torjuminen vaatii kansainvälistä yhteistyötä.
            Erityisen tärkeää on kehittää poliisi-
            ja viranomaisyhteistyötä ja vahvistaa myös
            Europolin toimintaa tällä sektorilla. Erilaisista
            kansainvälisistä instrumenteista keskeisiä ovat
            Yhdistyneiden Kansakuntien kansainvälisen järjestäytyneen
            rikollisuuden vastaiseen yleissopimukseen (Palermon sopimus) liittyvä lisäpöytäkirja
            ihmiskaupan, erityisesti naisten ja lasten kaupan ehkäisemisestä, torjumisesta
            ja rankaisemisesta ja Euroopan unionin puitepäätös
            ihmiskaupan torjunnasta (2002/629/YOS). Molempien
            instrumenttien velvoitteet ovat eduskunnassa käsiteltävänä rikoslain
            muuttamista koskevan ehdotuksen (HE 34/2004 vp)
            yhteydessä. Ihmiskauppaan liittyy usein rikollisjärjestöjen
            suunnitelmallinen paritustoiminta, johon saattaa liittyä myös
            esimerkiksi huumausainekauppaa. Tarkoitus on, että edellä mainitun
            hallituksen esityksen käsittelyssä lainsäädännön
            muutoksin otetaan huomioon toiminnan monimuotoisuus ja järjestelmällisyys.
            Valiokunta pitää tärkeänä myös
            Palermon sopimuksen mukaista uhrien suojelun vahvistamista ja kysynnän
            vähentämistä.
         
         
         Syrjintä ja vähemmistöjen kohtelu
         
         Selonteon mukaan rasistiset asenteet ja syrjintä ovat
            ongelmia myös Suomessa. Selonteossa kuvataan laajasti erilaisia
            syrjinnän poistamiseen liittyviä toimia. Kuluvan
            vuoden alussa voimaan tullut yhdenvertaisuuslaki antaa keskeisen lainsäädännöllisen
            pohjan syrjinnän vähentämiseen. Se edellyttää,
            että viranomaiset edistävät aktiivisesti
            ja kaikessa toiminnassa yhdenvertaisuutta. Rasismin ja syrjinnän
            vastainen toiminta vaatii kokonaisvaltaista lähestymistapaa
            ja asenteiden muutoksia myös hallinnon sisällä.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että hallitus sitoutuu syrjinnän vastaiseen toimintaan
            osana normaalia hallintotoimintaa. Tässä suhteessa
            rasismin ja syrjinnän vastaisen toimintaohjelman
            päivittäminen on kiireellistä.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että hallitus esittää konkreettisia parannusehdotuksia
            syrjinnän poistamiseksi valmisteilla olevassa maahanmuuttopoliittisessa
            ohjelmassa. Selonteossa tarkastellaan esimerkkinä venäjänkielisen
            vähemmistön kotoutumisen edistämistoimenpiteitä. Tässä yhteydessä ei
            kuitenkaan käsitellä, miten venäjänkieliset
            ovat todellisuudessa kotoutuneet Suomeen. Tämä on
            eräs esimerkki siitä, että selonteosta
            puuttuu ihmisoikeustilanteiden analyysi. Venäjänkielisten
            asemaa käsiteltäessä on valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan oleellista käsitellä muun muassa
            huume- ja rikoskierteessä olevien nuorten tilannetta ja
            kulttuuriperinteiden häviämistä. Valiokunta
            pitää selonteon puutteena, että siinä ei
            käsitellä afrikkalais- ja arabitaustaisiin maahanmuuttajiin
            suuntautuvaa rasismia.
         
         
         Valiokunta yhtyy selonteon näkemykseen, että vähemmistöjen
            osallistumista heitä koskevaan päätöksentekoon
            on pidettävä keskeisenä tavoitteena.
            Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että hallituksen
            tulisi selvittää erilaisten neuvottelukuntien
            luonne ja edustavuus sekä resurssien riittävyys,
            jotta eri maahanmuuttajaryhmien osallistuminen ja todelliset vaikutusmahdollisuudet
            päätöksenteossa varmistetaan.
         
         
         Romanien oikeuksien turvaamisessa Suomessa hyvä yhteistyö viranomaisten
            kanssa on edelleen tärkeää. Romaniväestö on
            Euroopan suurin vähemmistö. Alueellisella tasolla
            aloite Eurooppalaisen romanifoorumin perustamisesta Euroopan neuvoston
            yhteyteen on tärkeä tavoite. Suomen tulee erityisesti
            puheenjohtajuuskaudella pyrkiä siihen, että myös
            EU:ssa romanien oikeudet ja niiden toteutumisen seuranta otettaisiin vahvemmin
            esille jäsenmaissa. Valiokunta painottaa, että valtioilla
            on aina ensisijainen vastuu myös vähemmistöjen
            ihmisoikeuksien toteutumisesta alueellaan.
         
         
         Suomen perus- ja ihmisoikeustilanne
         
         Selonteon Suomea käsittelevään osuuteen
            on valittu tärkeitä teemoja, kuten naisten, lasten,
            vähemmistöjen, alkuperäiskansojen ja
            vammaisten oikeudet sekä ihmiskauppa ja syrjintä samoin
            kuin taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet. Kuten
            mietinnössä on aiemmin todettu, aiheiden kapea
            rajaus perustuu ihmisoikeussopimusten valvontaelinten Suomelle antamiin
            suosituksiin. Lakivaliokunta on lausunnossaan (LaVL 12/2004
               vp) perustellusti huomauttanut, että on yllättävää,
            ettei selonteossa käsitellä esimerkiksi vapautensa
            menettäneiden oikeuksien toteutumista.  Tämä siitä huolimatta,
            että Suomi on viimeksi saanut eurooppalaisen valvontaelimen
            syksyllä 2003 tekemän tarkastuskäynnin
            yhteydessä osakseen arvostelua muun muassa tutkintavankien
            säilyttämisestä ja vankien välisestä väkivallasta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt tärkeänä,
            että selonteossa on käsitelty perus- ja ihmisoikeuksien
            toteutumista kotimaassa. Eräät ajankohtaiset kysymykset
            ovat kuitenkin jääneet liian vähälle
            huomiolle. Selonteko ei sisällä katsauksia esimerkiksi
            vapautensa menettäneiden oikeuksista, yksityisyyden suojasta, sananvapaudesta
            tai uskonnonvapaudesta taikka laman aikana ylivelkaantuneiden asemasta.
            Lakivaliokunta on korostanut, että myös muiden laitoksissa
            olevien henkilöiden asema on syytä huomioida tulevassa
            selonteossa. Lakivaliokunta on tässä yhteydessä kiinnittänyt
            huomiota siihen, että erityisesti pitkäaikaishoidon
            asiakkaat — ja laajemminkin vajaavaltaiset — ovat
            sellaisia, joiden oikeuksia ei pystytä nykyisellä lainsäädännöllä käytännön
            elämässä riittävästi
            turvaamaan. Mielenterveyspotilaiden oikeuksien toteutuminen on niin
            ikään jäänyt vaille huomiota
            samoin kuin eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvontatehtävässään
            esille nostamat kysymykset esimerkiksi sosiaaliturvan toteutumisesta
            ja sosiaalipalveluiden saatavuudesta. Oikeusasiamies on kiinnittänyt
            perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta huomiota myös
            perheväkivaltaan, asunnottomuuteen, lasten ongelmiin samoin
            kuin vähemmistöihin kohdistuvaan suvaitsemattomuuteen
            ja syrjintään sekä asioiden käsittelyaikojen
            pituuteen (K 10/2003 vp).
         
         
         Perustuslakivaliokunnan tavoin ulkoasiainvaliokunta muistuttaa
            hyvän hallinnon vaatimusten ja oikeusvaltioperiaatteen
            tärkeästä merkityksestä ulkomaalaisten
            aseman arvioinnissa sekä kansainvälisistä velvoitteista
            nousevasta päätöksenteon yksilöllisestä luonteesta
            (PeVL 4/2004 vp).
         
         
         Lakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota myös
            Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen asemaan. Kuten selonteossa todetaan,
            Euroopan neuvoston jäsenvaltioiden määrän
            kasvun myötä myös ihmisoikeustuomioistuimeen
            tehtyjen valitusten määrä on kasvanut
            ilman, että tuomioistuimen voimavarat ovat kuitenkaan vastaavasti
            lisääntyneet. Yksilön oikeusturvan kannalta on
            keskeistä jatkossakin pyrkiä mahdollisimman laajasti
            turvaamaan yksilön oikeus valittaa ihmisoikeustuomioistuimeen.
         
         
         Selonteossa selvitetään yleisellä tasolla
            Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen Suomea koskevia tuomioita. Kotimaisen
            perus- ja ihmisoikeustilanteen arvioinnin kannalta on vastaisuudessa
            tärkeää tehdä yksityiskohtaisemmin selkoa
            ainakin niistä ihmisoikeustuomioistuimen tuomioista, joissa
            Suomen on todettu rikkoneen ihmisoikeussopimuksen velvoitteita.
            Tuomioiden täytäntöönpanon seuranta
            on järjestettävä, ja selonteon on vastaisuudessa
            syytä sisältää selvitys tuomioiden
            täytäntöönpanosta. 
         
         
         Määräaikaisraportointi
         
         Kansainvälisten ihmisoikeussopimusten valvontaelimille
            säännöllisesti annettavat määräaikaisraportit
            sopimusmääräysten täytäntöönpanosta ovat
            tärkeä osa ihmisoikeussopimusjärjestelmää.
            Selonteon mukaan tavoitteena on kaikkien Suomea velvoittavien ihmisoikeussopimusten
            määräysten
            tehokas kansallinen täytäntöönpano.
            Määräaikaisraportoinnin ongelmana on
            selonteon mukaan se, että valvontaelinten suositukset päätyvät
            julkisen keskustelun jälkeen helposti lepotilaan ja aiheet
            nostetaan esille vasta laadittaessa uutta määräaikaisraporttia.
            Perustuslakivaliokunta on todennut lausunnossaan (PeVL
               23/2004 vp), että määräaikaisraporteissa on
            tarpeen tehdä asiaan kulloinkin kuuluvilta osiltaan selkoa
            myös valiokunnan käytännöstä ja valiokunnalle
            olisi syytä varata mahdollisuus osallistua raportointitilaisuuksiin.
         
         
         Keskeisenä haasteena on raportoinnin perusteella annettujen
            suositusten käsittely koko hallitusta sitouttavasti. Saadun
            selvityksen perusteella ulkoasiainvaliokunta toteaa, että suosituksia
            ja niiden toimeenpanoa on seurattava aktiivisesti ja kattavasti.
            Seurannan yhteydessä tulee ottaa huomioon myös
            ylimpien laillisuusvalvojien kannanotot ja niiden toimeenpano.
            Yhtyen perustuslakivaliokunnan kantaan valiokunta esittää,
            että suosituksista ja niiden toimeenpanosta tulisi tehdä eduskunnalle
            selkoa vuosittain annettavassa hallituksen toimenpidekertomuksessa.
            Tämä tarjoaisi eduskunnalle ja sen valiokunnille
            mahdollisuuden osallistua suositusten toimeenpanon seurantaan.