Perustelut
Direktiiviehdotus on osa laajempaa työperäistä maahanmuuttoa
koskevaa sääntelyä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
rajaa lausuntonsa koskemaan direktiiviä siltä osin
kuin siinä on kyse sosiaaliturvasta sekä sosiaali-
ja terveyspalveluista. Direktiivissä näitä koskevat
artiklat 5 ja 16.
Yhdenvertainen oikeus sosiaaliturvaan
Direktiiviehdotuksen 16 artiklan perusteella yhdenvertaista
kohtelua sosiaaliturvan alalla tulee soveltaa kausityöntekijöihin,
jotka tulevat jäsenvaltioon suoraan kolmannesta maasta.
Suomessa yhdenvertaisen kohtelun vaatimus kohdistuisi sosiaalivakuutukseen,
perhe-etuuksiin ja julkisiin terveyspalveluihin — aloihin,
joita koskee unionin sosiaaliturvalainsäädäntö asetuksen N:o
883/2004 perusteella. Sen sijaan vaatimus ei kohdistu
sosiaalipalveluihin, kuten päivähoitoon, eikä toimeentulotukeen
tai asumistukeen.
Muiden asumisperusteisten etuuksien osalta Suomi on katsonut,
että myös perhe-etuudet tulisi jättää yhdenvertaisen
kohtelun ulkopuolelle. Työskentelyyn perustuvan sosiaaliturvan
osalta Suomi pitää selvänä,
että se kuuluu kausityöntekijöille vastaavin
perustein kuin muillekin työssäkäyville.
Esimerkiksi Suomen työeläke- ja tapaturmavakuutuslainsäädännön
mukaan eläke jo nykyisinkin maksetaan rajoituksetta kaikkiin maihin
ja riippumatta eläkkeensaajan kansalaisuudesta.
Unionin oikeudessa yhdenvertainen kohtelu tarkoittaa kansalaisuuteen
perustuvan syrjinnän kieltoa ja myös epäsuoran
syrjinnän kieltoa, eli kiellettyjä ovat sellaiset
ehdot, jotka toisen jäsenmaan kansalaisen on tosiasiallisesti
vaikeampi täyttää kuin oman maan kansalaisen.
Oikeuskäytännössä, joka on
toistaiseksi koskenut yhdenvertaista kohtelua EU-kansalaisten kesken, on
asumista koskeva vaatimus katsottu epäsuoraksi syrjinnäksi.
Tapauksissa on ollut kyse sosiaaliturvaetuuksista ja ns. sosiaalisista
eduista.
Komission ehdotuksen mukainen yhdenvertaista kohtelua koskeva
säännös tiukimmillaan merkitsisi, ettei
vakinaisen asumisen ehtoa voitaisi asettaa myöskään
kolmansista maista tuleville kausityöntekijöille.
Näin ollen Kansaneläkelaitoksen toimeenpanemat
sosiaaliturvaetuudet samoin kuin julkisen terveydenhuollon palvelut
tulisi antaa kausityöntekijöille samoin ehdoin
kuin Suomessa vakinaisesti asuville. Terveyspalvelujen osalta yhdenvertaisuus
tarkoittaisi terveyspalvelujen järjestämistä samoin asiakasmaksuin
ja muutoinkin samoin ehdoin ja samassa laajuudessa kuin kunnan vakinaisille asukkaille.
Sairausvakuutus maahantulon ehtona
Henkilöltä voitaisiin ehdotuksen 5 artiklan
mukaan edellyttää sairausvakuutusta oleskeluluvan myöntämiseksi.
Sairausvakuutuksen tulisi "kattaa kaikki riskit, jotka yleensä katetaan
asianomaisen jäsenvaltion kansalaisten osalta, niille ajanjaksoille,
jolloin tällaista vakuutusturvaa ja vastaavaa oikeutta
etuuksiin ei ole työsopimukseen liittyen tai sen seurauksena".
Suomessa näitä riskejä varten on varauduttu
sekä sairausvakuutuksen että julkisten terveyspalvelujen
avulla.
Jos jäsenmaa voisi vaatia 5 artiklan mukaista sairausvakuutusta,
siitä voitaisiin kattaa kausityöntekijän
sairaanhoidon kustannukset silloin, kun kansallisen lainsäädännön
mukaan sairausetuudet eivät perustu työskentelyyn.
Tämä tarkoittaisi, että kausityöntekijällä olisi
Suomessa oikeus käyttää julkisia terveyspalveluja,
mutta hän vastaisi kustannuksista itse sairasvakuutuksensa
kautta. Tältä osin kyse olisi vastaavanlaisesta
tilanteesta kuin opiskelijadirektiivissä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan komissio on kuitenkin
katsonut, että 16 artiklan mukainen yhdenvertainen kohtelu
on voimassa työskentelyn aloittamisesta lukien ja 5 artiklan mukainen
sairausvakuutus voitaisiin vaatia vain väliaikaiseksi takeeksi
esimerkiksi maahantulon ja työskentelyn väliselle
ajalle.
Direktiivin vaikutus asumisperusteiseen
sosiaaliturvaan
Direktiivin vuoksi tulisi muuttaa
kansallista sosiaaliturvalainsäädäntöä ja
ottaa direktiivin tarkoittamat unionin ulkopuolelta tulevat kausityöntekijät
soveltamisalalaissa tarkoitetun asumisperusteisen sosiaaliturvan
piiriin. Samoin kunnan velvoitetta antaa terveyspalveluja muille
kuin kunnassa kotipaikan omaaville tulisi laajentaa oikeuttamalla
direktiivissä tarkoitetut henkilöt kuntien järjestämiin
terveyspalveluihin. Valiokunnan näkemyksen mukaan tällöin tulee
tarkistaa myös valtion ja kuntien välistä kustannusvastuuta
ulkomaalaisen työvoiman terveydenhuollon osalta niin, että valtio
osallistuu nykyistä suuremmalla osuudella kustannuksiin.
Kausityöntekijä ei maksa kunnallisveroa, ja tulosta
mahdollisesti perittävä lähdevero tilitetään
valtiolle. Valiokunta huomauttaa, että direktiivin kustannusvaikutuksia
on tässä vaiheessa mahdoton laskea, niistä voidaan
esittää vain suuntaa-antavia arvioita.
Valiokunta on aiemmin ottanut nk. puitedirektiivin yhteydessä kantaa
sosiaaliturvaetuuksien ja terveyspalvelujen myöntämiseen
kolmannen maan kansalaisille, jotka eivät asu vakituisesti
Suomessa (StVL 7/2009 vp, StVL 4/2010
vp ja StVL 7/2010 vp). Valiokunta
on katsonut, että asumisvaatimuksesta luopuminen merkitsee
perustavanlaatuisia muutoksia asumisperusteiseen sosiaaliturvajärjestelmäämme. Valiokunta
toteaa, että globalisaation myötä työvoiman
liikkuvuus merkittävästi kasvaa, ja on tosiasia,
että Suomessa tulee tulevaisuudessa työskentelemään
yhä enemmän ulkomaista työvoimaa. Valiokunta
korostaakin, että mitä enemmän unionilainsäädännön
kautta tulee erilaisia henkilöryhmiä, joille asumisperusteiset
etuudet tulee myöntää riippumatta siitä,
asuvatko he Suomessa vai ei, joudutaan meillä väistämättä vastoin
kansallisia tavoitteita tarkastelemaan uudelleen asumisperusteista,
verorahoitteista ja universaalia sosiaaliturva- ja palvelujärjestelmäämme.
Kansallinen liikkumavara sosiaaliturvan sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon sääntelyn osalta kapenee.
Valiokunta pitää erittäin
huolestuttavana meneillään olevaa kehitystä,
jolla unionin toimivalta sosiaaliturvan alueella laajenee muiden
politiikkalohkojen toimivaltasäännösten
kautta. Valiokunta katsoo, että valtioneuvoston tulee painokkaasti
vaatia kansallisen toimivallan suojaamista sosiaaliturvan sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelujärjestelmien osalta.
Direktiivin soveltamisalasta
Direktiiviä sovellettaisiin jäsenvaltioiden
ulkopuolella asuviin kolmansien maiden kansalaisiin ja kausiluonteisella
toimialalla työsuhteessa tehtävään
ansiotyöhön. Kausityöntekijä voisi oleskella
jäsenvaltiossa enintään 6 kuukautta kalenterivuodessa.
Kausiluonteista toimintaa on tyypillisesti esimerkiksi maataloudessa
sadonkorjuuaikaan tai matkailussa lomakaudella.
Direktiivi ei koske esimerkiksi Suomeen vuosittain tulevia luonnonmarjojen
poimijoita, koska työtä ei pääsääntöisesti
tehdä työsuhteessa. Heidän osaltaan valiokunta
pitää välttämättömänä,
että poimijoiden värväämiseen
sekä huonoihin asumisoloihin liittyviin epäkohtiin
puututaan viranomaistoimin. Valiokunta pitää erittäin myönteisenä,
että ulkoministeriö on parhaillaan tekemässä selvitystä kolmansista maista
tulevien marjanpoimijoiden välitystoiminnasta samoin kuin
jakamassa informaatiota työoloista ja ansaintamahdollisuuksista
poimijoiden lähtömaissa.
Direktiivin tarpeellisuudesta
Valiokunta pitää sinänsä erittäin
tärkeänä tavoitetta kausityöntekijöiden
sosiaalisen suojelun parantamisesta. Valiokunta tukee pyrkimyksiä vähentää kausityöntekijöiden
syrjintää ja kaltoin kohtelua työehtojen,
asumisen tai sosiaaliturvan alalla. On tärkeätä varmistua
siitä, että myös kausityöntekijä nauttii
lakisääteisiä tai sopimusperusteisia
työehtoja palkkaan, työaikaan, vuosilomaan ja
yleensä työnantajan ja työntekijän
välisiin sopimusperusteisiin velvoitteisiin liittyen. Valiokunta
korostaakin kausityöntekijöitä palkkaavan
työnantajan velvollisuutta antaa työntekijälle
oikeaa informaatiota ja vastuuta työntekijöiden
oikeuksien toteutumisesta. Myös viranomaistiedottamista
ulkomaalaisen työvoiman oikeuksista tulisi lisätä.
Valiokunta yhtyy siihen valtioneuvoston näkemykseen,
että direktiivin säätämisestä voitaisiin
myös kokonaan luopua, koska direktiivi ei tuo lisäarvoa
kausityöntekijöitä koskevaan sääntelyyn.
Valiokunta katsoo, että sääntely monimutkaistuu,
kun maahantulon edellytyksistä samoin kuin työntekijän
oikeuksista säädetään usealla
eri direktiivillä.