Perustelut
Yleistä
Suuri valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien lausuntojen mukaisesti
valtioneuvoston kantaan viitaten perustelujen osalta hallintovaliokunnan,
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan sekä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan lausuntoihin. Valtioneuvoston tavoin myös
erikoisvaliokunnat kiinnittävät huomiota siihen,
että ehdotuksista aiheutuu kansallisesti työoikeuteen,
työvoimapalveluihin ja asumisperusteiseen sosiaaliturvajärjestelmään
liittyviä ongelmia.
Hallintovaliokunta, työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta sekä sosiaali- ja terveysvaliokunta
pitävät erityisen ongelmallisena ehdotuksien suhdetta
Suomen asumisperusteisen ja verorahoitteisen sosiaaliturvajärjestelmän
kanssa. Mikäli ehdotukset hyväksytään
esitetyssä muodossaan, kansallista sosiaaliturvalainsäädäntöä on
muutettava siten, että ehdotusten piirissä oleville työntekijöille
on myönnettävä julkiset terveyspalvelut
ja asumiseen perustuvat sosiaaliturvaetuudet, vaikka edellytykset
vakinaiselle asumiselle eivät Suomessa täyttyisi.
Erikoisvaliokunnat katsovat ensisijaisesti, että Suomen
sosiaaliturvajärjestelmään tulisi jättää mahdollisuus
rajata asumisperusteisten etuuksien myöntämistä maassa
vakinaisesti asuville. Samalla on kuitenkin selvitettävä,
voidaanko ehdotuksen piiriin kuuluvia työntekijöitä ja
heidän työnantajiaan edellyttää ottamaan
kattava sairasvakuutus. Kustannusvastuun osalta puolestaan on arvioitava,
tulisiko ehdotusten piiriin kuuluville työntekijöille
järjestettävien peruspalvelujen kustannukset siirtää valtion
vastattavaksi, koska nämä henkilöt eivät
maksa kunnallisveroa ja tulosta mahdollisesti perittävä lähdevero
tilitetään valtiolle.
Suuri valiokunta yhtyy näihin arvioihin ja keskittyy
lausunnossaan esittämään arvioita toissijaisuusperiaatteen
merkityksestä EU-lainsäädännön
kansallisessa valmistelussa ottamatta kantaa nyt esillä olevien
direktiiviehdotusten yksityiskohtiin.
Toissijaisuusperiaate
Unionin perussopimuksen 5 artiklassa määritellyn
toissijaisuusperiaatteen valvonnasta säädetään
Lissabonin sopimukseen liitetyssä pöytäkirjassa
N:o 2 toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteen soveltamisesta.
Kansallinen parlamentti voi kahdeksan viikon kuluessa EU-lainsäädäntöehdotuksen
toimittamisesta virallisilla kielillä antaa perustellun
lausunnon toissijaisuusperiaatteen loukkaamisesta (jäljempänä toissijaisuusmuistutus),
mikäli se katsoo, että ehdotuksen tavoitteet voidaan
saavuttaa EU-tasoa paremmin kansallisen tason, aluetason tai paikallisen
tason päätöksellä. Jos kolmasosa
kansallisista parlamenteista on samaa mieltä, komission
on tarkasteltava ehdotustaan uudestaan (keltaisen kortin menettely).
Mikäli yli puolet kansallisista parlamenteista katsoo ehdotuksen
loukkaavan toissijaisuusperiaatetta, asian arvioiminen siirtyy neuvostolle
ja Euroopan parlamentille (oranssin kortin menettely) tilanteessa,
jossa komissio päätyy toissijaisuusmoitteista
huolimatta pitämään ehdotuksensa voimassa
sitä muuttamatta.
Eduskunnassa toissijaisuusasia tulee vireille suuressa valiokunnassa
suuren valiokunnan jäsenen tai erikoisvaliokunnan aloitteesta
tai Ahvenanmaan maakunnan toimivaltaan kuuluvissa asioissa maakuntapäivien
aloitteesta. Suuren valiokunnan työjärjestyksen
mukaan esitys suurelle valiokunnalle on tehtävä kuuden
viikon kuluessa siitä, kun ehdotus saapui eduskuntaan.
Suuri valiokunta toteaa, ettei sille tehty esitystä toissijaisuusmuistutuksen
tekemisestä kummankaan direktiiviehdotuksen osalta. Määräaika
eduskunnan mahdolliselle toissijaisuusmuistutukselle alkoi juosta
20. heinäkuuta 2010 ja se päättyi 15.
päivänä lokakuuta 2010 (kahdeksan viikon
määräaikaan ei poikkeuksellisesti laskettu
elokuuta). Direktiiviehdotusten toissijaisuusperiaatteen mukaisuutta
ei myöskään nimenomaisesti kyseenalaistettu
erikoisvaliokuntien lausunnoissa. Erikoisvaliokunnat ovat kuitenkin
valtioneuvoston tavoin kiinnittäneet huomiota siihen, etteivät
komission direktiiviehdotukset vaikuta Suomen näkökulmasta
tuovan merkittävää lisäarvoa
kansalliseen maahanmuuttojärjestelmään,
jossa jo nykyisellään toteutuu direktiiviehdotusten
tavoite joustavasta maahantulosta. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston ja
erikoisvaliokuntien esittämään arvioon
direktiiviehdotusten tarpeettomuudesta sekä kansallisen
lainsäädännön näkökulmasta
että EU:n laajuisesti ja katsoo, että ehdotusten
jatkovalmistelussa olisi otettava huomioon erikoisvaliokun-tien
esittämien näkökohtien lisäksi
myös toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteen asettamat vaatimukset.
Suuren valiokunnan saaman selvityksen mukaan useat kansalliset
parlamentit ovat riitauttaneet direktiiviehdotusten toissijaisuusperiaatteen
mukaisuuden edellä mainitun puuttuvan lisäarvon
näkökulmasta. Pohdintaan tarkoituksenmukaisesta
päätöksentekotasosta on sisällytetty arvio
siitä, onko säädösehdotus yleisesti
tai sen yksityiskohtien osalta — mahdollisesti kannatettavasta
tavoitteesta huolimatta — tarpeellinen, koska ehdotuksien
tavoitteet katetaan jo olemassa olevan kansallisen lainsäädännön kautta.
Vastaava toissijaisuusperiaatteen laaja ja tarkoituksenmukaisuusharkintaan
nojautuva tulkinta on ilmeinen esimerkiksi talletussuojadirektiiviehdotusta [KOM
(201) 368] koskevissa jäsenvaltioiden kansallisten
parlamenttien, kuten Ruotsin riksdagen ja Tanskan folketinget, esittämissä toissijaisuusarvioinneissa.
Suuri valiokunta on eri yhteyksissä arvioinut, ettei
toissijaisuusperiaatteen valvonta saa keskeistä merkitystä eduskunnan
toiminnassa ja että sen ensisijaisena vaikuttamiskanavana
säilyvät perustuslain 96 ja 97 §:n mukaiset
osallistumista ja tietojensaantia koskevat oikeudet (SuVL 2/2008
vp, SuVM 1/2009 vp). Valiokunta
pidättäytyy edelleen tässä arviossaan.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta toteaa kuitenkin,
että muiden kansallisten parlamenttien viime aikainen aktiivisuus
voi antaa toissijaisuusvalvonnalle arvioitua merkityksellisemmän
roolin EU-toimien valmistelussa. Valtioneuvostolla ja eduskunnalla
on oltava valmius reagoida tällaiseen kehitykseen. On selvää,
ettei eduskunnan tekemää toissijaisuusmuistutusta
voida enää jatkossa pitää puhtaasti
teoreettisena mahdollisuutena.
Suuri valiokunta toteaa, että Suomen EU- asioiden
käsittelyjärjestelmän mukaista on, että eduskunta
valmistelee kaikki mahdolliset kannanottonsa toissijaisuusasioissa
yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Vastaavasti valtioneuvoston
on kiirehdittävä perustuslain 96 ja 97 §:n
mukaisten kirjelmien toimittamista eduskuntaan, mikäli
ehdotuksen toissijaisuusperiaatteen vastaisuudesta on esitetty Suomessa
tai muiden jäsenvaltioiden piirissä perusteltuja epäilyjä.
Vain näin voidaan välttyä päällekkäisiltä käsittelyiltä eduskunnassa
ja asian valmistelusta vastaavassa ministeriössä.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
myös valtioneuvoston perustuslain 96 §:n mukaiseen
velvollisuuteen toimittaa eduskunnalle sen toimivaltaan kuuluvat
EU:n päätösehdotukset viipymättä ja
toteaa, että tämä vaatimus edellyttää selvästi
nopeampaa toimintaa kuin kyseessä olevien direktiiviehdotusten
osalta on toteutunut. Ehdotukset annettiin 13. päivänä heinäkuuta 2010
ja ne toimitettiin eduskuntaan vasta 7. päivänä (kausityöntekijädirektiivi)
ja 14. päivänä (yritysten sisällä siirtyviä koskeva
direktiivi) lokakuuta 2010 .
Suuri valiokunta painottaa, että ehdotusten toissijaisuusperiaatteen
mukaisuus kuuluu niihin kysymyksiin, joita on käsiteltävä U-
ja E-kirjelmissä. Valiokunta edellyttää,
että tämän arvion on perustuttava aidosti
kansalliseen näkökulmaan. Pelkkä komission
ehdotuksissaan esittämän, usein melko suppean,
arvioinnin toistaminen ei ole riittävää kansallisen
käsittelyn kannalta. Toissijaisuusarviointi on aina tehtävä aidosti kansallisista
lähtökohdista nähden.
Lopuksi suuri valiokunta muistuttaa, ettei toissijaisuusperiaatteen
soveltaminen edellytä, että direktiiviehdotus
kokonaisuudessaan olisi riitautettava. Koska direktiivin tavoitteiden haastaminen
ei kuulu toissijaisuusvalvonnan piiriin, toissijaisuusmoite voi
kohdistua, ja usein tosiasiallisesti kohdistuukin, ehdotuksen yksittäisiin
artikloihin. Valiokunnan saaman selvityksen perusteella kansalliset
parlamentit ja hallitukset ovat enenevässä määrin
käyneet dialogia keskenään ja pyrkineet
koordinoimaan kantojaan siten, että kansallisen parlamentin
toissijaisuusperiaatetta koskevia arviointeja voidaan käyttää neuvostovalmistelussa
yhtenä argumenttina muiden joukossa neuvoteltaessa muutoksista
direktiiviehdotusten kansallisesti ongelmalliseksi arvioituihin
kohtiin. Tämän kansallisen parlamentin ja hallituksen
välisen dialogin käyminen ei luonnollisestikaan
ole sidottu toissijaisuusmuistutukselle asetettuun kahdeksan viikon määräaikaan.
Suuri valiokunta toimittaa tämän lausunnon
ja sen liitteiksi otetut erikoisvaliokuntien lausunnot liitteineen
Euroopan komissiolle.